Livet måste ha mening : erfarenheter från koncentrationslägren; logoterapins grundbegrepp

Frankl, Viktor

| 1980

Vilka är de faktorer som inverkar på en människas förmåga att klara av kriser och svåra levnadsförhållanden? Vad är det som gör att vissa överlever med en bibehållen, och ibland även fördjupad, känsla av meningsfullhet? Viktor Frankl (1905?1997), en av psykologins stora pionjärer, har sysslat med dessa frågor under större delen av sitt liv. I denna klassiker ges en inblick i hur hans teorier växer fram under åren som fånge i olika koncentrationsläger under andra världskriget. Livet måste ha mening är såld i 9 miljoner exemplar världen över! Intresset för den existentiella psykologin ökar stadigt, och de frågor den ställer blir alltmer uppmärksammade i olika utbildningar inom vård och omsorg. Översättning Margareta Edgardh Viktor E. Frankl var elev till både Sigmund Freud och Alfred Adler, men han gick snart sin egen väg och kom att bli ett av världens ledande...

Cecilia Jensgård

2018-09-15

Jag ifrågasätter så mycket av bokens "vetenskapliga" innehåll. Men ur ett filosofiskt perspektiv är det mycket givande. Och den personliga historien är gripande.

Peter H

2016-08-24

Fantastisk bra bok. Läs den.

Benjamin Elfors

2016-05-11

Vacker och hoppingivande. Men tycker att Primo Levis "Är detta en människa?" är bättre och, förvånande nog, ger läsaren fler psykologiska insikter.

2010-12-27

"den som har ett starkt varför att leva för kan överleva nästan varje hur" Mycket bra och gripande bok

Mats Andersson

2010-08-22

En av de mest angelägna böcker jag läst! Borde finnas med i läroplanen.

Jan Sandgren

2009-12-03

Otroligt gripande och viktig!