Livet går så fort och så långsamt

Haag, Martina

Jag är imponerad i hur träffsäkert hon fångat stämningen, miljöerna och scenerna från ett högstadium. Blekinge Läns Tidning Mer än trettio år har gått, men jag kan än idag ta ett klassfoto från högstadiet och på mindre än en minut gradera alla klasskompisarna, i coolhetsordning. Hur enkelt som helst lista varenda jävels exakta plats i hierarkin. Det gällde att försvara sin position, att hela tiden sträva uppåt, men om man gjorde fel sak, eller hade på sig fel kläder eller pratade med fel person kunde man plötsligt bara falla hjälplöst i rangordning och hamna bland de pinsamma eller mobbade eller bara bli en sån där som ingen pratade med. Den där tiden. Den där skolgården. Som var hela ens universum. Med alldeles egna regler och lagar. Ett helt kungarike, utan några vuxna överhuvudtaget. Livet går så fort. Och så långsamt. är en roman om hur man formas som person, om de...

Väldigt otänkbar bok med tanke på hennes tidigare böcker, kunde faktiskt känna igen mig lite även fast jag är född för 18 år sen

Anna Granström

2018-02-10

Lättläst, bra och träffande. Hög igenkänning fast jag är född runt 15 år senare.

Therese Olsson

2018-01-27

Känns som en bok som hade kunnat ha potential men som i nuvarande skick bara är ett skal. Berättelsen känns fragmenterad och det blir tyvärr aldrig något djup i berättelsen. Även stundtals förvirrande vad som är nutid och dåtid.

Cecilia Engqvist

2018-01-23

Inte alls som hennes tidigare bok...

karolina liljedahl

2018-01-16

Nja..

Maria Olofsson

2018-01-13

Denna bok fångade mig! Jag sträckläste den! Skriven med en stor dos humor, men med en allvarlig grundton. Man kastas tillbaka till sina egna högstadieår, även om mina utspelades några år senare än i boken. Rekommenderas!

Lena

2017-12-29

Sådär. Hon har skrivit bättre böcker.

2017-12-27

Mer än trettio år har gått, men jag kan än idag ta ett klassfoton från högstadiet och gradera alla klasskompisarna i coolhetsordning.
Det är 1980 tal och högstadiet, en tid där man bara vill passa in. Fast jag bara var 2 år 1980, så är det hög igenkänning i boken. Martina beskriver skolmiljön och hierarkierna så bra, så det känns som jag själv klev tillbaka till tiden i högstadiet. Jag har tidigare läst alla böcker som Martina skrivit och gillar hennes sätt att skriva. Även denna är lik, hennes lättsamma energiska lite bubblande språk känns så väl igen. I boken beskrivs en tid som för många är ganska jobbig, en tid då man vill passa in och helst även vara lite cool. Jag gillar även denna bok mycket, men hade gärna sett att den var 100 sidor till. Nu tog den med sina 177s, slut alldeles för fort. Det är lättsmält, trevligt och igenkännande i ett!

2017-11-15

Det här är Martina Haags nionde bok. Hennes tidigare produktion är fyra romaner, plus fyra böcker med krönikor och samlade texter i. Jag har läst dom allihopa, och även tyckt mycket om dom allihopa. Tycker att Martina skriver på ett så härligt sätt. Här en länk till mitt blogginlägg om hennes senaste roman, Det är något som inte stämmer, hennes näst senaste bok, Heja, heja, och till hennes näst senaste roman, Glada hälsningar från Missångerträsk, där det också finns länkar till mina recensioner av hennes tidigare böcker.

Livet går så fort. Och så långsamt. är en roman. Så här står det i förordet: ”Det här är en roman. Alla personer i boken är påhittade. Jag har visserligen gått i Källängens skola. Men det är inte mina klasskamrater. Inte mina lärare. Och inte min familj.” Fast boken är skriven så att den känns ändå nästan som en självbiografisk bok,

Boken utspelar sig under vårterminen i nionde klass. år 1980. Boken är underbart nostalgisk, och har enormt hög igenkänningsfaktor, i alla fall för mig, som är nästan jämngammal med författaren.

Härlig humor är det i boken. Men den är samtidigt väldigt tragisk och gripande. Tonårstiden är inte alltid den bästa tiden för alla precis.

Jag tyckte väldigt mycket om boken, som tyvärr var lite väl kort, endast 177 sidor, och lättläst. Och jag kan absolut varmt rekommendera den.