Livet går vidare

Wahlberg, Karin

| 2015

Kvinnoliv i brytningstid I Livet går vidare, andra delen i Karin Wahlbergs romanserie, återser vi människorna kring lasarettet i 50-talets Ekstad. Doktorinnan Nancy Brandh väntar sitt tredje barn och förbereder flytten till nya huset. Det är mycket att se fram emot, inte minst frufridagen, Lennart Hylands påhitt, en dag vikt för husmödrarna, då deras äkta hälfter ska ta hand om barn och hushåll. Tyvärr verkar maken Egon mer än lovligt distraherad. Nog för att arbetet som överläkare är krävande men kvällarna blir ofta långa för Nancy med radion som enda sällskap. På lasarettet oroar sig sjuksköterskeelev Ella-Kristin för Evelina Winnerstrand som kommit in med livshotande knivhugg i buken efter det otäcka överfallet...

Malin Sundman

2021-04-12

Lite mysig, tyckte dock ettan var bättre.

Anne Hansson

2018-05-16

Lika bra som alltid med denna författare, men bok nr 2 ett strå vassare

ingela mellberg

2016-09-13

Lite trög men

Eva Pettersson

2016-06-06

Lågmält, trivsamt och samtidigt lärorikt. Jag ser fram emot att få fortsätta följa alla dessa sjuksköterskor, läkare och läkarfruar i kommande bok.

A H

2016-03-09

Jag gillar verkligen denna serie om människorna i 50-talets Ekstad. Många små tidstypiska detaljer. Hoppas på fortsättning - snart!!!

Theresa Gyllander

2016-02-24

Gillar verkligen Wahlbergs böcker! Hon fångar mitt intresse, jag vill hela tiden fortsätta följa karaktärernas vardag. Mycket bra!

Lilian Lidforss

2015-06-23

Karin Wahlberg fortsätter att svartmåla 50-talet. Tröttsamt och extremt irriterande!/Lilian

2015-05-03

Jag fortsätter att gilla Lasarettet trots att språket inte är lysande och allt är väldigt vardagligt och hemtamt. Men det är varmt, gemytligt och jag känner att jag befinner mig på plats. Det är lätt att ta till sig personerna, känna för och med dem.

Lotta Lettenström

2015-04-05

Alla som gillar Kristina Sandbergs böcker kommer även att tycka om den här. Detta är bok nr 2 tyckte den första var bättre men även denna beskriver tidens anda. Hur det var att leva på 50-talet och kvinnans plats som var i hemmet (!) hierarkier på sjukhuset.

Karin Löfstrand

2015-03-31

150327: Nästan ännu bättre än ettan! Dessutom väldigt väl uppläst. Allmänbildande om svensk sjukvårdshistoria men även tänkvärt om samhällsutveckling.