Livet enligt Fikry

Zevin, Gabrielle

| 2015

Livet har inte blivit somFikry hade tnkt sig. Hans gravida fru har dtt, hans bokhandel gr smre n ngonsin och dessutom har ngon stulit hans mest sllsynta och vrdefulla bok, originalutgvan av Edgar Allan Poes diktsamling ?Tamerlane?. I skotskrutig badrock och lparskor ger han sig ivg till polisstationen fr att anmla stlden. Men egentligen bryr han sig inte om frlusten, inte ens bckerna ger honom ngon gldje lngre och han isolerar sig p n dr han bor. Tills han en dag fr en udda leverans som vnder upp och ner p hans tillvaro.Inte bara Amelia som regelbundet kommer p besk fr att slja in bcker noterar frndringen hos den annars s vresige bokhandlaren. Det r uppenbart fr alla att hans liv har ftt ny mening.En rolig, bitsk och tnkvrd berttelse om att f en andra chans, om krleken till bcker och krlek mellan mnniskor.Hamnade p tredje plats i Goodreads...

Susanne Andersson

2019-02-09

Ok

Marc Moore

2018-12-31

Skulle de inte vara en feelgood? Jag blev ledsen av boken, men jag rekommenderar den fr det r en fin historia och jag skulle grna lsa mer av samma frfattare.

2018-05-12

Den hr boken tyckte jag alla lste fr ngot r sedan. Titeln lockar vl inte direkt, i alla fall inte den svenska, men nr jag fick grepp om att den handlade om en bokhandlare p en s blev jag halvsld. Nr den dessutom kallades fr feelgood och alla lskade den s gav jag efter. Efter att ha sttt olst och vergiven i hyllan i drygt tv r s satte jag upp den i rets boktolva. Ls mer p min blogg

Thilda Karlsson

2015-12-08

Lite frutsgbar ibland och vldigt "vanlig". Egentligen hnder inte jttemycket men nd fastnar jag fr boken och vill fortstta lsa hela tiden. Den r vldigt vackert skriven och jag gillar krleken till bcker som den beskriver. Fin lttsam bok.

FranZone c,)

2015-11-14

Harlequin-ish feel-good romantik med mnga och personliga roman-referenser (inkl dliga och trkiga som <i>Proust.</i> men ven ngra engelska titlar).

Yvonne Larsson

2015-09-02

Ja, vad ska man sga om bokhandlare A.J. Fikry. Han r en avig man som mist sin fru ngra r tidigare, han r smtt alkoholiserad, hans lilla bokhandel p n dr han bor ger inga lysande inkomster och s blir hans mest vrdefulla bok stulen. Men s hnder ngot som fr allt att vnda, och vi fr lra knna ngra fler personer p n som till exempel polisen Lambaise. Boken r bde rolig och lite sorglig och den ger dessutom boktips.

frida lindkvist

2015-05-17

Underbar!

2015-05-13

Barn frndrar livet. Bcker likas. Enkelt. En mycket bra bok. Rekommenderar varmt.

Heln Lundstrm

2015-05-03

En lttlst bok med humor, vrme och hopp. Jag klippte den vldigt fort och den lmnade mig med en feel-good-knsla eftert. Ls den, ni kommer inte bli besvikna. Inte s mycket action men s mycket mer av mnsklighetens nycker.

Amanda - Lsbulle

2015-03-16

(Jag tycker den svenska versttningen av titeln r fullkomligt missvisande, d det inte alls r Fikry som berttar historien och inte heller r den som det hela tiden handlar om. The storied life of A.J. Fikry r mycket bttre och innebr en helt annan sak: en berttelse om hans liv, inte en berttelse om hur han ser p livet, som den svenska titeln antyder. Just sayin')

The storied life of A.J. Fikry var lite som High Fidelity, fast fr boklskare istllet fr skivfantaster. Vi fr flja den sorgetyngda och alkoholiserade A.J. Fikry, som efter sin frus dd fortstter styra deras gemensamma bokaffr med en allt mer cynisk hand, och allt r p vg att g kpprtt t helvete - nr ngot ovntat hnder. Och allt sklart vnder <3

Bokens kapitel inleds med boktips frn A.J. Fikry, dr han skriver om olika noveller och tipsar sina nra och kra om varfr de br lsa dem. Jag r otroligt svag fr sna delar i bcker, speciellt nr det r riktiga frfattare/skivartister (High Fidelity) som nmns och man kan lsa eller lyssna p dem sjlv under tiden man lser den huvudsakliga historien. lskar att lsa om nrdar, och kanske blir det nnu finare nr nrdarna delar samma nrderi som en sjlv. Fikry sger vid ett tillflle att "Ibland hittar inte bcker fram till oss frrn tiden r mogen", och p ett annat stlle betonar han "vikten av att stta p berttelser i exakt rtt skede av livet", och det hr r s otroligt sant. De bcker som man lskar som allra mest nr man lser dem r de som r helt rtt i tiden, helt rtt fr just mig just nu. Ibland kan jag se tillbaka p tidigare satta betyg fr bcker och recensioner jag gjort tidigare, och knna att nejmen vatusan, hur tnkte jag dr? Men betyget r ju satt pga boken ndde mig vid helt rtt tidpunkt! Hade jag lst den under ett annat skede i livet hade den kanske inte alls ftt samma bemtande. Drfr r bcker ett s beskrivande medium av vem man r som person. Husguden Fikry sger nmligen ocks att man lr sig allt om en mnniska genom svaret p frgan "- Vilken r den bsta bok du lst?" och s r det ju. ven om svaret p frgan varierar frn dag till dag, vecka till vecka, men det gr ju ven humr, visioner och framtidsplaner. Eller hur?

Okej, nu kom jag helt av mig frn bokkommentaren om Livet enligt Fikry. Men att jag istllet brjar diskutera bckers vrde och tidpunktens viktighet mste ses som ett fenomenalt betyg. Att en bok vcker tankar r det allra finaste som kan ske. Livet enligt Fikry r en vldigt vacker bok, om bcker, fr oss som tycker om bcker lika mycket som Fikry sjlv