Livet enligt Fikry

Zevin, Gabrielle

| 2015

Livet har inte blivit som Fikry hade tänkt sig. Hans gravida fru har dött, hans bokhandel går sämre än någonsin och dessutom har någon stulit hans mest sällsynta och värdefulla bok, originalutgåvan av Edgar Allan Poes diktsamling ?Tamerlane?. I skotskrutig badrock och löparskor ger han sig iväg till polisstationen för att anmäla stölden. Men egentligen bryr han sig inte om förlusten, inte ens böckerna ger honom någon glädje längre och han isolerar sig på ön där han bor. Tills han en dag får en udda leverans som vänder upp och ner på hans tillvaro.Inte bara Amelia som regelbundet kommer på besök för att sälja in böcker noterar förändringen hos den annars så vresige bokhandlaren. Det är uppenbart för alla att hans liv har fått ny mening.En rolig, bitsk och tänkvärd berättelse om att få en andra chans, om kärleken till böcker och kärlek mellan människor.Hamnade på tredje plats i Goodreads...

Susanne Andersson

2019-02-09

Ok

Marc Moore

2018-12-31

Skulle de inte vara en feelgood? Jag blev ledsen av boken, men jag rekommenderar den för det är en fin historia och jag skulle gärna läsa mer av samma författare.

2018-05-12

Den här boken tyckte jag alla läste för något år sedan. Titeln lockar väl inte direkt, i alla fall inte den svenska, men när jag fick grepp om att den handlade om en bokhandlare på en ö så blev jag halvsåld. När den dessutom kallades för feelgood och alla älskade den så gav jag efter. Efter att ha stått oläst och övergiven i hyllan i drygt två år så satte jag upp den i årets boktolva. Läs mer på min blogg

Thilda Karlsson

2015-12-08

Lite förutsägbar ibland och väldigt "vanlig". Egentligen händer inte jättemycket men ändå fastnar jag för boken och vill fortsätta läsa hela tiden. Den är väldigt vackert skriven och jag gillar kärleken till böcker som den beskriver. Fin lättsam bok.

FranZone c”,)

2015-11-14

Harlequin-ish feel-good romantik med många och personliga roman-referenser (inkl dåliga och tråkiga som <i>Proust.</i> men även några engelska titlar).

Yvonne Larsson

2015-09-02

Ja, vad ska man säga om bokhandlare A.J. Fikry. Han är en avig man som mist sin fru några år tidigare, han är smått alkoholiserad, hans lilla bokhandel på ön där han bor ger inga lysande inkomster och så blir hans mest värdefulla bok stulen. Men så händer något som får allt att vända, och vi får lära känna några fler personer på ön som till exempel polisen Lambaise. Boken är både rolig och lite sorglig och den ger dessutom boktips.

frida lindkvist

2015-05-17

Underbar!

2015-05-13

Barn förändrar livet. Böcker likaså. Enkelt. En mycket bra bok. Rekommenderar varmt.

Helén Lundström

2015-05-03

En lättläst bok med humor, värme och hopp. Jag klippte den väldigt fort och den lämnade mig med en feel-good-känsla efteråt. Läs den, ni kommer inte bli besvikna. Inte så mycket action men så mycket mer av mänsklighetens nycker.

(Jag tycker den svenska översättningen av titeln är fullkomligt missvisande, då det inte alls är Fikry som berättar historien och inte heller är den som det hela tiden handlar om. The storied life of A.J. Fikry är mycket bättre och innebär en helt annan sak: en berättelse om hans liv, inte en berättelse om hur han ser på livet, som den svenska titeln antyder. Just sayin')

The storied life of A.J. Fikry var lite som High Fidelity, fast för bokälskare istället för skivfantaster. Vi får följa den sorgetyngda och alkoholiserade A.J. Fikry, som efter sin frus död fortsätter styra deras gemensamma bokaffär med en allt mer cynisk hand, och allt är på väg att gå käpprätt åt helvete - när något oväntat händer. Och allt såklart vänder <3

Bokens kapitel inleds med boktips från A.J. Fikry, där han skriver om olika noveller och tipsar sina nära och kära om varför de bör läsa dem. Jag är otroligt svag för såna delar i böcker, speciellt när det är riktiga författare/skivartister (High Fidelity) som nämns och man kan läsa eller lyssna på dem själv under tiden man läser den huvudsakliga historien. Älskar att läsa om nördar, och kanske blir det ännu finare när nördarna delar samma nörderi som en själv. Fikry säger vid ett tillfälle att "Ibland hittar inte böcker fram till oss förrän tiden är mogen", och på ett annat ställe betonar han "vikten av att stöta på berättelser i exakt rätt skede av livet", och det här är så otroligt sant. De böcker som man älskar som allra mest när man läser dem är de som är helt rätt i tiden, helt rätt för just mig just nu. Ibland kan jag se tillbaka på tidigare satta betyg för böcker och recensioner jag gjort tidigare, och känna att nejmen vatusan, hur tänkte jag där? Men betyget är ju satt pga boken nådde mig vid helt rätt tidpunkt! Hade jag läst den under ett annat skede i livet hade den kanske inte alls fått samma bemötande. Därför är böcker ett så beskrivande medium av vem man är som person. Husguden Fikry säger nämligen också att man lär sig allt om en människa genom svaret på frågan "- Vilken är den bästa bok du läst?" och så är det ju. Även om svaret på frågan varierar från dag till dag, vecka till vecka, men det gör ju även humör, visioner och framtidsplaner. Eller hur?

Okej, nu kom jag helt av mig från bokkommentaren om Livet enligt Fikry. Men att jag istället börjar diskutera böckers värde och tidpunktens viktighet måste ses som ett fenomenalt betyg. Att en bok väcker tankar är det allra finaste som kan ske. Livet enligt Fikry är en väldigt vacker bok, om böcker, för oss som tycker om böcker lika mycket som Fikry själv