Livet enligt Dunne

Lagercrantz, Rose

| 2015

Det är Dunnes första sommarlov ? och det bästa hittills! Hon får vara med sin vän Ella Frida på en ö i havet. Där är det som ingen annanstans. Och varje kväll pratar hon med sin pappa i telefon. Men så en dag dyker han upp på ön, och med sig har han en överraskning åt Dunne. Det är bara det att Dunne inte har önskat sig nåt i den vägen ?Livet enligt Dunne är den fjärde boken i serien om Dunne. Böckerna har fått starkt genomslag internationellt. De är översatta till ett tjugotal språk och har fått en mängd utmärkelser.Tidigare böcker om Dunne ? Sist jag var som lyckligast ? Mitt hjärta hoppar och skrattar ? Mitt lyckliga livSAGT OM LIVET ENLIGT DUNNE: ?... i Dunnes värld borde alla stiga in och värma sig. Rose Lagercrantz språk är enkelt, sparsmakat som lyrik där varje stavelse är betydelsebärande.? Pia Huss, Dagens Nyheter"... man vaggas in i barnens sommar av hav och...

4A, Almunge skola

2021-12-14

Den är bra.

4A, Almunge skola

2021-12-14

Jag tycker att den är lite konstigt. Ett exempel, en älg som kom simmande i vattnet.

Å

År 4 Ekhagsskolan

2021-12-07

Bokens titel: Livet enligt Dunne
Bokens författare: Rose Lagercrantz och Eva Eriksson

Undersök!
Beskriv huvudpersonen: Dunne: blond, runt 8 år, pricki tröja. Ella frida: kruligt hår, brunt hår och har t-Shirt och shorts.

När och var utspelar sig handlingen: Dunnes kompis Ö

Vilken genre passar boken in i? (fantasy, äventyr, skräck, humor, deckare, vänskap, kärlek, sport, faktabok): Vänskap och kärlek.

Beskriv!
Berätta vad boken handlar om. Fokusera på bokens problem (det som händer). Avslöja inte slutet: Det är dunnes första sommarlov - och det bästa hittills! Hon får vara med sin vän Ella Frida på en ö i havet. Där är det som ingen annanstans. Och varje kväll pratar hon med sin pappa i telefon. Men så en dag dyker han upp på ön, och med sig har han en överraskning åt Dunne. Det är bara det att Dunne inte har önskat sig nåt i den vägen…

Gissa!
Kom på en fortsättning till boken: Efter en månad så är Dunne van med sin plast mamma och låter hennes pappa få vara med henne.

Berätta!
Vad tycker du om boken: den var okej

Betygsätt! (1-5 stjärnor)
Mitt betyg: 3/5

Å

År 4 Ekhagsskolan

2021-10-07

Undersök!
Beskriv huvudpersonen: Hon har rätt så långt blont hår en liten tofs i håret, en tröja som har vita prickar på och shorts som är blåa. Och den andra (Ella Frida) har brunt kort hår som är brunt, en tröja som har gröna prickar på och shorts som är mörk blåa.

När och var utspelar sig handlingen:
Det utspelar sig på en ö.
Vilken genre passar boken in i? (fantasy, äventyr, skräck, humor, deckare, vänskap, kärlek, sport, fakta):
Jag tror det är vänskap.
Beskriv!
Dunens pappa ringde inte henne. När han hade lovat att varje dag han skulle ringa henne. Men sedan kom han med en taxibåt till ön med någon som heter Vera. Vera letade runt i hennes väska. Och då sa hennes pappa att Vera var hans flickvän och då blev……
Gissa!
Kom på en fortsättning på boken!
Att Dunen och Ella Frida kommer börja gilla Vera. Och att vara med henne jättemycket.

Livet är fantastiskt på Ella Fridas ö. Men så kommer pappa med hans flickvän

T Persson

2015-11-07

Bra men sorlig bok!
Läste ut boken på en morgon.
Gette bra bok!
Hon saknar hennes pappa gette mycket kan hon få träffa honom?
vill läsa mer!