Livet efter dig

Moyes, Jojo

| 2012

"En kärlekshistoria som får dig att gråta, skratta och bli arg allt på en gång" Lou Clark och Will Traynor är så olika man kan vara. Lou bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från kaféet där hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanför den lilla stad där hon bott i hela sitt liv. Will var en atletisk A-personlighet, framgångsrik aktiemäklare med toppjobb i London och snygg flickvän. Tills en motorcykelolycka tog ifrån honom alltsammans. När Lou blir arbetslös tar hon jobbet som den totalförlamade Wills sällskapsdam enbart för att hon inte kan hitta något annat, och hon behöver verkligen pengarna. Will har bestämt sig hans liv är trångt och glädjelöst, och han vet exakt hur han ska få slut på alltihop. Lou bestämmer sig i sin tur för att få Will att ändra sig. Ingen av dem vet att de kommer att förändra varandra för alltid. Livet efter dig har blivit enormt älskad...

Lisa K

En väldigt fin och känslosam bok. Tyckte väldigt mycket om den!

Så otroligt vacker.

Så otroligt vacker.

Fiolsparv

2017-01-11

En bok som skulle få mig att gråta trodde jag inte på men grät gjorde jag. Väldigt bra och mycket gripande.

Mariette Enelycke

2016-12-26

Fantastisk berättelse som ger eftertanke om relationers betydelse och hur stark kärlek kan vara.

Jeannette Brevik

2016-12-16

Charmig, lättläst och ofantligt sorglig.

Michaela Eklund

2016-11-05

Sträckläste denna bok då den var helt omöjlig att lägga ifrån sig. Fylld av alla diverse känslor som jag snabbt rycktes med i. Vacker historia på sitt sätt och jag kan inte göra annat än att rekommendera den varmt.

Marina Pedersen

2016-10-29

Bra

Laura Stenroos

2016-09-22

Den är så bra att man inte vill lägga ifrån sig den.

Mirja Lindfors

2016-09-15

Grät som en tok. Känslosam o gripande bok!

Helene Roos

2016-09-14

En kärlekshistoria som skänker både skratt och tårar

amanda hildur

2016-07-08

Boken var fin och sorgsen men relativt förutsägbar. Jag vet inte om det beror på att jag gråtit så mycket av andra orsaker under den senaste månaden men den här boken lockade inte fram några tårar hos mig. Det var tungt på slutet, men gick lite väl fort, och jag kände inte att jag lärt känna Lou och Will eller deras relation tillräckligt bra för att bli allt för känslostormande när uppgörelsen närmade sig.

Det är omöjligt att inte jämföra den här boken med filmen En oväntad vänskap (Intouchables) där många av ingredienserna är desamma: outbildad person som mot alla odds väljs till brukare, snuskigt rik man i rullstol med ett tidigare liv fyllt med våghalsiga upptåg, tankarna som väcks kring vilket liv som är värt att leva. Filmen kom innan Me before you och berörde mig så mycket mer, på ett mycket djupare plan. Jag kan inte sätta fingret på varför. Kanske är det Wills sätt att sätta upp regler och komma med krav om hur Lou ska bete sig utan att låta henne ha några krav alls tillbaka. Hur hon låter honom bestämma så pass mycket och inte ens gör avkall på att få bestämma något själv. Kanske är det just för att det är den andra storyn av samma sort jag kommer i kontakt med - den första är såklart alltid starkast. Jag vet inte. 3 stjärnor får den, inte mer.

Sonia Siropian

2016-07-08

Läste den på tre dagar, kunde knappt lägga ifrån mig den. En bok som på samma gång lyckas vara rolig, hjärtskärande och romantisk. Om hopp och kärlek. Det fascinerar mig hur jag gång på gång förlorar hoppet men återfår det igen. Fyran får den för att jag inte riktigt vet om jag gillar hur storyn slutar. En del av mig blir faktiskt väldigt arg på Will. Kanske är det precis det som är tanken. Jag skriver trots allt den här recensionen ca fem minuter efter att ha läst sista sidan - och är därmed dränkt i tårar - vilket kan förklara min ilska. Men oavsett om man tycker att slutet är tillfredsställande eller inte så är den verkligen läsvärd, en underhållande, ganska lättläst bok som verkligen kan få en att både skratta och gråta.

Josefine Ejebjörk

2016-07-04

Starka känslor

Madeleine Larsson

2016-06-11

En av de bättre böckerna jag läst. Fin handling även om vissa delar av boken kan vara något långdragna! Rekommenderar till alla jag känner.

Hanna W-E

2016-04-19

En fantastisk bok. Jag kunde inte sluta läsa den.. Så härligt fängslande. :)

Ethel Åslund

2016-04-15

Började läsa. Gav den 100 sidor; den fängslade mig inte alls. Tyckte bara den var tråkig, seg och ointressant.

Sara AK

2016-03-29

Bästa boken jag läst på länge, om inte t.o.m. någonsin. Blev både arg, ledsen och glad under bokens gång. En helt fantastisk berättelse som jag gärna tipsar om! Ser fram emot filmen som kommer i sommar!

Satu Koivukangas

2016-02-29

En helt underbar berättelse. Hjärtat snörptes ihop.

Emma Fägerlind

2016-02-10

Som att läsa en romantisk komedi, och det kan väl vara trevligt ibland. Är svag för färgglada tjejer, därför ger jag svag fyra snarare än trea. Borde rent objektivt inte få ett så högt betyg.

Emelie Lindgren

2016-02-01

Underbar bok som fångade mig totalt!

Peter Andersson

2015-12-30

mycket bra

Jenny Cahier

2015-12-28

Mysig och rolig feelgood-roman. Påminner lite om "En oväntad vänskap".

Kim M. Kimselius

2015-12-26

Blir gråtfärdig bara jag tänker på boken. Oj, vilken bok. Den tog mig verkligen med storm. Jag var fast från första början och kunde inte sluta läsa. En sanslöst bra roman! Den fick mig att både skratta och gråta, samtidigt som jag blev vansinnigt arg på Will Traynor och ville ruska om honom. Något jag även vill göra med Lou ibland.

Will och Lou är bokens huvudpersoner. Lou bor fortfarande hemma trots att hon börjar närma sig 30, hon försörjer sina föräldrar. När hon blir arbetslös provar hon på det ena arbetet efter det andra, allt för att dra in pengar till familjen. Hon söker, utan någon större tro på att hon ska få det, jobbet som sällskapsdam åt den totalförlamade Will Traynor. Hon blir anställd på direkten, trots att hon har lånat mammas dräkt, som spräcks i sömmarna när hon sätter sig, något som gör henne förlägen och rastlös.

Will har tidigare varit en mycket framgångsrik aktiemäklare i London tills han blir påkörd av en olycka och sedan dess sitter fångad i rullstol.

Will ser inget liv i framtiden. Han vill bara att allt ska ta slut. Lou gör allt för att få honom att ändra sig. Will är sur och butter och spyr galla över Lou vad hon än gör. Men något händer och en innerlig vänskap börjar spira inom dem.

Det här är en bok som jag absolut tycker du ska läsa, inte för att den är omtalad i media, utan helt enkelt för att den är så bra. Läs boken!!!

Eva Sörensson

2015-12-15

FranZone c",)

2015-12-14

Som filmen "En (o)väntad kärlek"

Linn Karlsson

2015-12-11

Marie Karlsson

2015-11-21

Sååå bra!

L A

2015-11-06

Inte min typ av bok. På tok för stereotypisk. Rik världsvan man som förändrar livet för fattig kvinna som aldrig upplevt världen.

Y

yvonne svensson

2015-09-13

Fantastiskt gripande bok med många oväntade vändningar.

Karin Öberg

2015-09-12

Fastnade, utan att riktigt veta varför. Så ärlig berättelse. Älskar att alla personerna är "operfekta" och att berättarbytena är "storydriven". Lou fastnade hos mig, som karaktär.

Maria Wänström

2015-09-02

Innehåller allt från skratt till gråt.

Petra Kokko

2015-08-30

Berörde mig. Tänker på den fortfarande.

Anna Hassel

2015-08-20

Mycket bra bok, med en ovanlig kärlekshistoria!

2015-07-28

Jag kan enbart hålla med föregående recensenter: Vilken underbar bok! Jag njöt och sträckläste! Stark 5:a! Kan varmt rekommenderas!

Tanja lazic

2015-07-20

En riktig pärla!

Anna Hedstrand

2015-07-16

Bra bok, sträckläste denna på en dag

Emma E

2015-05-15

Underbar bok skriven av Jojo Moyes. En fin kärlekshistoria som berör!
4/5

Ann Simonsson

2015-05-11

Överraskade bra.

Boken gjorde att det blev en kort natt!

Elisabeth G

2015-04-24

Det var härligt att äntligen hitta en bok att bara sträckläsa. Jag uppskattade uppbyggnaden och beskrivningen av relationen mellan huvudpersonerna. Det kändes äkta. Men i de sista 50 sidorna skulle alla stora känslor och äventyr stressas fram. Detta lämnade mig förvisso med rödgråtna ögon, men inte särskilt berörd. Stark trea.

Anci Bergman

2015-04-23

En fantastisk bra bok, med både skratt och gråt. Svår att lägga ifrån sig. En tänkvärd och annorlunda kärlekshistoria. Jojo Moyes har verkligen lyckats med denna bok.

Pernilla Lindholm

2015-04-20

Den här boken lyckas med det den är avsedd för - att beröra läsaren. Problemet med den här typen av litteratur är, tycker i alla fall jag, att den är så förutsägbar. Mitt hjärta gillar den här mer än vad min hjärna gör och jag uppskattar när både hjärta och hjärna utmanas. En stark trea blev det i alla fall till slut, mycket tack vare den sista trettio sidorna.

victoria sörqvist

2015-03-31

En bok som går rakt in i hjärtat

Emma Bergström

2015-03-13

Tog cirka halva boken innan jag riktigt rycktes med i handlingen med sedan blev den bara bättre och bättre desto mer jag läste. Bra bok som behandlar många viktiga ämnen med lättillgängligt språk!

Thilda Karlsson

2015-03-05

Jag blev väldigt fängslad och tagen av denna bok. Den väckte mycket känslor och funderingar.

Therese Porsefeldt

2015-02-23

Bästa boken jag läst!!

Emelie Westergren

2015-02-15

Man vlir fängslad, fin historia. Lättläst. Ibland något barnslig.

Jonna P

2015-02-13

Vet nästan inte vad jag ska skriva. Helt underbar bok som jag sträckläste. Den berör absolut men är ändå lättsam och rolig på sina ställen. Vad är etiskt rätt egentligen och vem är den som bestämmer? Rekommenderar verkligen att läsa boken!

Katarina Nord

2015-02-09

Underbar och sorglig!

Jeanette Arbhage

2015-01-17

En bok som berör och väcker mycket känslor

Nadja Kämpe

2015-01-17

Jag tyckte boken var bra skriven, sträckläste den och den gav mig helt enkelt tillbaka min läslust :)

Magdalena V

2015-01-11

En av mina absoluta favoritböcker

Gunilla Nilsson

2015-01-10

Den bok jag läst som berört mig mest av alla!
Bör läsas!

Anna Liljeby

2015-01-10

Underbar och varning för mycket tårar

Jessica Gunnarsson

2015-01-02

En berättelse berör. På riktigt.

Lars Wekell

2014-12-23

Trevlig berättelse

Tanja Lindgren

2014-12-18

Överraskande bra!

Emma Sjöberg

2014-12-02

Varm bok som jag inte ville skulle ta slut!!

Emma Hilmersson

2014-11-17

En av de finaste böcker jag läst på länge, man kände snabbt på sig vilken väg boken skulle ta men det var skratt, gråt och mycket tankar på vägen dit

2014-11-09

Fantastisk! Jag både skrattade och grät så tårarna sprutade. Det är underbart med böcker som berör en så mycket.

Lena L

2014-10-31

Helt tagen av storyn...tårarna rann...

Louise Olsson

2014-10-27

Jag grät, skrattade,var arg ,hoppades och önskade i denna boken! Helt kvarten av de bästa böcker jag läst!

Sanne Nordström

2014-10-16

I sin genre är det en femma. Grät på slutet.

annika schoster

2014-09-29

Nästa bok på länge! Sträckande denna under en flygresa till NY.

Anna W

2014-09-29

Xc

Josefine Lind

2014-09-27

Lättläst som utveckling snarare än kärlekshistoria. Kunde lätt varit 100 sidor kortare. Men väldigt lättläst.

Sanna Ridderwall

2014-09-25

Lättläst!

Matilda Jurell

2014-09-11

Jag fick boken i present och var till att börja med lite skeptisk, eftersom jag tyckte att handlingen verkade banal. Men efter bara några sidor hade jag ändrat uppfattning och dragits med in i huvudpersonens lilla småstadsliv i England. Jag sträckläste boken under bara en dag och grät givetvis floder i slutet. En underbar kärlekshistoria och bra, enkel underhållning!

Emma Andersson

2014-09-08

En trevlig kärlekshistoria om två väldigt olika människor som antagligen aldrig hade funnit varandra om inte Will hade blivit förlamad. Det är alltid roligt med kärlek som uppstår mellan två personer som i början knappt står ut med varandra, även om det inte är något nytt i litteraturhistorien. Jag tyckte att boken var riktigt bra i början, men till sista fjärdedelen kom jag av mig med läsningen på något vis och det blev förutsägbart. Jag tyckte inte om slutet... det är tragiskt men ändå blir det på ett konstigt sätt sockersött. Tänker bara att eftersom det är ett så tungt ämne borde det väckt mer känslor i mig än vad det gjorde, så då är det något som saknas. Ändå finns det fina bitar med boken. Tyckte om miljön och det kändes som om man var närvarande, Lou är härlig som person och hennes pojkvän maratonmannen var rätt så roande. En stark trea.

Helena Rasmusson

2014-09-06

En bok som berör! Läs den!

Christina Nilsson

2014-08-14

Lite besviken på den här. Den lyckades inte riktigt beröra mig förrän möjligtvis i slutet. Ganska förutsägbar gällande att de skulle bli kära men jag fick ändå inte riktigt känslan när det väl hände.

Malin H

2014-08-13

Förutsägbar story, på sida fyra har man hela handlingen och alla karaktärer klart för sig. Avhandling av alla livets svåra områden, självmord, handikapp, fördomar, övergrepp, dödshjälp, självförtroende allt paketerat i feeling good-romanen enligt alla standardmodeller. Men oxå bladvändare och medryckande.

Gullig och underhållande feelgoodbok, men ganska förutsägbar och ytlig.

Maria Viking

2014-08-05

Jättefin bok!

David Schwieler

2014-08-03

Första boken sommaren 2014 - fantastiskt bra! En aning om temat för sommarens böcker

Linda Nilsson

2014-07-29

Bästa boken jag läst på länge. Sträckläste den, log, kände förälskelse i karaktärerna och storgrät. Läs den!

Helena Wennergren

2014-07-27

Lite väl haussad för en ganska förutsägbar och enkel historia, trots stora frågor. Grät dock en skvätt när jag läste den vilket får ses som ett ok betyg.

Malin Mathiasson

2014-07-21

En bok som lämnar en med tankar och reflektioner. Oerhört fin historia!

Jessica Appelqvist

2014-07-15

Den mest fängslande bok jag läst. Jag sträckläste den. Den är skriven med humor och allvar i perfekt blandning.

Erica S

2014-07-15

Rekommenderar varmt. Riktigt bra bok som borde läsas av alla.

Sara Hedsund

2014-07-12

fängslar och dröjer sig kvar.....

Lina Otterdahl

2014-07-12

"Jag stirrade på kalendern. Jag hade 117 dagar på mig att övertyga Will Traynor om att han hade en anledning att leva."

Sara Frimodig

2014-07-10

Det tog mitt ca 100 sidor innan jag kände att jag kom in i boken, men sen sträckläste jag resterande del direkt! Trots att den var väldigt lättläst så blev jag otroligt fångad. Jag satt och grät i slutet, vilket väl alltid är ett bra betyg! En stark fyra.

Hanna Wilhelmi

2014-07-09

Lättsmält sommarlitteratur.

Kajsa Kalméus

2014-07-09

När jag först blev tipsad om JoJo Moyes bok "Me Before You" lade jag ingen större vikt vid alla lovord och hyllningar. Jag fick till och med höra en del av handlingen utan att känna mig speciellt dragen till den. När jag månader senare står i bokhandeln och drömmer mig bort, frossar i drömmar om alla de bokvärldar jag ännu inte besökt, dyker boken plötsligt upp i mitt blickfång. Det var inte bara det att boken, precis som alla Jojo Moyes senaste utgåvor, hade ett fantastiskt bokomslag utan orden "ME BEFORE YOU" verkligen talade till mig.

Det finns något med denna bok som gör att jag direkt när jag läst färdigt ville börja om, samtidigt som jag kände att jag aldrig mer ville läsa den. Jag ville minnas den samtidigt som jag ville glömma den. En säregen känsla som jag sällan får efter att ha läst en bok. Kanske hade det varit annorlunda om mitt liv sett ut på ett annat sätt, eller om jag haft andra omständigheter runtomkring mig. Men just då, just på den platsen i livet, gick boken rakt in i mig.

När huvudpersonerna Will och Lou först träffas är luften mellan dem så tjock att den nästan fastnar i lungorna. Det finns ingenting mellan dem som klickar, och de verkar mest lida av varandras närvaro. Att denna relation sedan skall förändras förstår jag ganska omgående, men att den skall utvecklas till den komplexa och starka, liksom sköra och ömtåliga relation som sedan kommer har jag aldrig kunnat inbilla mig. Det finns någonting outtalat magiskt mellan dem som ingen annan kan komma nära.

Många gånger under berättelsens gång måste jag avbryta läsandet för att ångesten växer sig för stark inom mig. De där skenande bufflarna som inte går att hejda klampar så hårt i bröstet att jag bara vill skrika. Vissa stycken är rent ut sagt vidriga att ta sig igenom. Men jag gör det ändå.

Det finns delar i boken som får mig så känslosam att jag skamset måste torka tårarna när jag sitter och läser på spårvagnen, i hopp om att ingen sett mig. Lika fånig känner jag mig när jag fnissar till över något fyndigt i boken.

Visst kan jag ibland tycka att det blir lite långrandigt kring Lous stereotypa omständigheter, ett grått England och den fattiga vardagen, men även dessa stycken har en viktig roll i berättelsen.

Jag har endast få gånger tidigare upplevt en bok så komplex och beroendeframkallande som Me Before You. Sidorna fladdrar förbi och timmarna går och när jag kommer till sista kapitlet måste jag hejda mig. Jag vill egentligen kasta mig över avslutet men jag vill heller inte att berättelsen skall ta slut.

På samma sätt som Lou sakta förvandlas och utvecklas i historien känner även jag att jag formas och växer av orden. Lyckan och sorgen i boken bildar ett oförklarligt svart hål inom mig som nu sakta behöver fyllas med ytterligare upplevelser och äventyr. Jag är redo för framtiden.

emilie johansson

2014-07-06

what's up med slutet i boken?

Maria Linder

2014-07-05

Det är jättesvårt att betygsätta denna bok pga.:
a) jag blev initialt besviken på att boken var så pass enkelt och populärskönlitterärt skriven (borde ha anat när jag såg att Marian Keyes skrivit ett utlåtande på framsidan). Hade helt enkelt höga förhoppningar.
b) boken tog mig med storm, jag var helt uppslukad hela vägen och läste ut den otroligt snabbt (visserligen på resande fot med mycket tid till förfogande).
c) jag vet inte alls var jag står i debatten om dödshjälp och inte heller om jag håller med det som framförs i denna bok (även om jag kan sälla mig till bokens åsikt att man egentligen bara kan diskutera "dödshjälp eller inte" från fall till fall och inte i generella termer eftersom de sällan går att applicera till praktiska fall).
Bokens skrivsätt och genre: en 3:a, bokens uppsluknings- och engagemangsförmåga: en 5:a, bokens viktiga inlägg i aktuell debatt: en 4:a. Snitt: betyg 4.

Sandra Karlsson

2014-07-01

I början var jag tveksam till att jag skulle gilla boken, men för första gången på mycket länge blev jag fångad och uppslukad. Mycket svår att lägga ifrån sig!

Sandra Gustafsson

2014-06-30

Sträckläste den. Boken fick mig att tänka till vad som är viktigt med livet, skratta ovh gråta. Ibland ganska förutsägbar men rekommenderas!

Jag har hört många lovord om denna bok både på bloggar och på jobbet, men en bok höjd till skyarna, kan ibland bli en besvikelse. Så är inte fallet här, denna bok sträcklästes och nu sitter jag här rödgråten och ska ge mina tankar om den. Jag älskade personerna i boken. Lou Clark är underbar och egen och Will är envis och uppgiven, men lättar betydligt när Lou kommer in i hans liv. Lou hittar på massa aktiviteter för att få Will på andra tankar, men allt är inte lätt med en person i rullstol. Hon ordnar en utomlandsresa som blir jättelyckad. Det är en helt underbar kärlekshistoria och ett fruktansvärt sorgligt slut.Man får sig även en liten tankeställare, är det rätt eller fel?

Ingrid F

2014-05-27

Första boken på länge som jag sträckläste. Ville inte att den skulle ta slut! Härlig kärlekshistoria och intressanta karaktärer.

Caroline Forslöw

2014-05-22

väldigt vacker men lite förutsägbar och snabb i introt. lipade dock som en sill ändå i slutet!

Ingrid Bergenudd

2014-05-05

En ung kvinna tar jobb som assistent till en svårt handikappad man. Hon blir förälskad i honom, men han vill ta sitt liv. Handlar mycket om klasskillnader i England och förhållandet till dödshjälp. Trots det sorgliga ämnet känns boken inte deprimerande.

Karin Palmqvist

2014-05-05

Jag läste precis ut den här boken och känslorna har fortfarande inte lagt sig tillrätta. Kanske har det att göra med att jag läser den i en alltmer tilltagande sommar, men den fick mig att komma ihåg resor, upplevelser och suget efter mer; efter att optimera livet med äventyr.

Eva-Lotta Ortander

2014-05-03

Skrattet blandades med tårar. Tyckte väldigt mycket om denna känslostarka och tänkvärda bok om kärlek!

Anna Jansson

2014-05-01

Det var ett tag sedan jag sträckläste en bok men jag ville verkligen veta hur det skulle gå. Så vackert, sorgligt och väldigt tänkvärt.

Heléne Lundberg

2014-04-24

Lättläst och känslostark!

Teresia Kjellgren

2014-04-22

En fin kärlekshistoria om två väldigt olika individer. Det är en fin historia. Jag gillade boken väldigt mycket, den har ett bra språk och man saknar Lou och Will när boken är slut.

Veronika Mellqvist

2014-04-21

Helt underbar!

Maria Karlsson

2014-04-20

Jag trodde inte jag skulle gilla den alls,men jag blev väldigt berörd av historien.Jag kan verkligen rekommendera boken!

Berit Lindahl

2014-04-20

Det bästa som jag har läst på länge.

Heidi T

2014-04-20

Underbar bok, även om jag grät på slutet!

Sara Eriksson

2014-04-12

Sorglig och underbar på samma gång.. mycket mycket läsvärd! ?

Ingeborg Amnéus

2014-03-31

Ok läsning, men historien berör inte trots att den innehåller ingredienser som borde engagera.

Karin Löfstrand

2014-03-17

140315: En sämre variant av M. Keyes

Susanna Almgren

2014-03-16

Helt fantastiskt fängslande roman. Otroligt vacker kärlekshistoria utan de vanliga klicheer man stöter på i traditionella kärlekshistorier. Detta är en bok man inte glömmer.

Erica Lirsjö

2014-03-15

Blev väl inte direkt sådär överväldigad som jag hade hoppats på. Bra, absolut, läste den väldigt snabbt och engagerat, behövde inte tvinga fram det. Men jag hade önskat något litet mer, kan inte riktigt sätta fingret på det. Absolut läsvärd iaf, och den berörde!

Frida Lang

2014-03-08

Jag är helt mållös och rödgråten i ansiktet, vilken sorglig men ändå fin kärlekshistoria!!

Lisa Johansson

2014-03-07

Fantastisk bok som inbjuder till sträckläsning. Stundtals något långsam i handling.

Sabina Wangenfors

2014-03-07

Underbar bok, jag hoppas att det blir film av den en dag!

Lotta Berlin

2014-03-07

Stark fyra vill jag ge denna bok.
Helt klart tankeväckande och och jag ville verkligen att han skulle ändra sig och välja livet.... Så som den goda sagan "ska vara" för att vi ska må bra. Här får du känna lite panik och sorg istället.
Små näsdukar bredvid är ingen dum idé!

Mollie Möller

2014-03-06

Detta är en av dem bästa böckerna jag någonsin läst. Den lämnade ett stort avtryck. Gör dig själv en tjänst och läs den.

Mollie Möller

2014-03-06

Maria Mobiny

2014-02-18

Superbra, en bok som berör

Eva-Lill Svensson

2014-02-14

Sant eller inte? Men om så går tankarna igång, vad är det som gör livet värt att leva!

Elisabeth Lindh

2014-02-14

Underbar bok!! Läs den!!!

Pia Herr

2014-02-10

Kanon! Berörd! Sorglig! Levnadsglad!

Anett Mattisson

2014-02-09

Underbar! Läs den!

Linda Jönsson

2014-02-08

En av de bästa jag läst!

Carin Lundberg Papp

2014-02-07

Finns inte ord att beskriva den med...läs den!

Marc Moore

2014-01-27

Wow, självklar femma även om den befinner sig ganska långt bort ifrån mitt val av genre. Dessutom enormt lättläst. Trovärdig kärlekshistoria som känns. Minus för den klantiga översättningen av titeln...

Liselotte Johansson

2014-01-11

Vilken fantastisk bok. Kan inte annat än säga: Läs den!

Maria Svedman

2014-01-10

Stark, vacker

Lisa Statham

2014-01-07

Härlig historia att sluka,påminde en del i story och upplägg om filmen En oväntad vänskap

Maria Myrberg

2014-01-05

Ojojoj! Inte ett öga torrt!

Maria Myrberg

2014-01-05

Ojojoj!! Inte ett öga torrt!

Sina J. Saouk

2013-12-28

En av de bästa böcker jag har läst. Om hur en annan människa kan ha sån påverkan på en, om äkta kärlek, om att ta vara på livet. Jag sträckläste boken och grät i slutet. Den får bara en fyra av mig eftersom jag hatar olyckliga slut.

Anette M

2013-12-12

Så bra om livets svåra frågor. Tårarna rann i slutet, och hade svårt att sluta tänka på den. Läs!

Therese Lindskog

2013-12-08

Detta är en bok som hamnar i "Måste-läsas-högen".
Den bjuder på allt på ett mycket bra sätt. Jojo moyes sklidar denna berättelse på ett mycket bra sätt och man skratta, funderar och gråter.

Jenny Andersson

2013-12-06

Läs!

En något pladdrig bok med outvecklad tematik men också en fin kärlekshistoria.

Anna Granström

2013-11-28

Vilken fin och sorglig kärlekshistoria! En historia som också har värdet av att få ta del av en ryggmärgsskadads liv och önskan om att få fatta egna beslut.

Solveig Lindkvist

2013-11-14

Lättläst och småtrevlig men väldigt förutsägbar och klyschig.

En alldeles underbar bok. Många goa skratt och på slutet kom tårarna. Den berör på många sätt.

Therese Åström

2013-11-07

Underbart. Fniss och tårar.

Ma Coon

2013-11-02

Fängslande fantastiskt underbar!

Charlotte Lundquist

2013-11-01

Har precis läst ut denna bok, helt tagen, en helt fantastisk bok - LÄS!

Marita Ryen

2013-11-01

En fin och sorglig kärlekshistoria och en bladvändare.

Jullan Andersson

2013-10-29

Den var bra tills jag kom till slutet ;(

eva arkelid

2013-10-27

en underbar bok om kärlek. Läs den och ha näsdukar i beredskap

Cecilia Magnusson

2013-10-23

Underbar bok, en riktig gråtfest. Tyvärr var översättningen till svenska dålig.

Evelina Persson

2013-10-16

En bok som fick mig att skratta och gråta. Helt underbar!

Anna Christensen

2013-10-09

Finstämd, välberättad och annorlunda - men ändå inte. En mångsidig bok och bra att ha som bokklubbsbok. :)

emmakicki

2013-10-04

Om man bortser från lite småfel (av författaren eller översättaren?), att den inte var skriven lika bra som jag hade förväntat mig och att det kändes som rena ripoffen av En oväntad vänskap (eller kanske vice versa) så var den bra. Den fångade och berörde mig och jag ville läsa ut den rätt fort. Titeln tycker jag också är märklig men det kanske bara är jag som inte fattar så bra.

Maria W

2013-09-28

Uppslukad av boken som lästes ut på en dag. Bra bok- dock lite förutsägbar. Lättläst å kan rekommenderas

Liane Wendt

2013-09-21

Kanonbra!

Merja A

2013-09-14

Slutet är så starkt att det höjer betyget!
Boken väcker många tankar...hur skulle man själv reagera, agera. Jag vill definitivt läsa fler böcker skrivna av Jojo Moyes.

ethel andersson

2013-09-12

En helt fantastisk bok. Griper tag, berör och stannar kvar länge i tankarna

2013-09-07

En mycket bra roman, som fick mig att både tänka på Marian Keyes böcker, och på filmen ?The Intouchables? (En oväntad vänskap).

Välskriven och lättläst bok, lite rolig emellanåt, och den fick mig också att tänka efter lite. Gripande, rörande, och sorglig var den också.

Kan helt klart rekommendera boken.

Adios Flamingo

2013-09-06

Orättvist av recensenten nedan att kalka boken plagiat. En oväntad vänskap kom ut i princip samtidigt som den här boken. Att historierna är ganska lika gör inte denna automatiskt till ett plagiat. Själv skulle jag snarare säga att det är en Jane Eyre-inspirerad berättelse i modern tid :) Historien är bra och den växer allt eftersom, men språket är för simpelt och bitvis lite klumpigt. Hade gärna sett en lite högre nivå där.

Linda Abramsson

2013-09-04

En helt underbar bok om vänskap och kärlek.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Underbart fin bok om vänskap och kärlek.

Irene Malmeling

2013-08-31

Ömsom sentimentalt, ömsom engagerande om Louisa, en ung tjej utan framtidsdrömmar, som får jobb som assistent åt Will, den tidigare karismatiske och livsbejakande företagsledaren som nu, efter en trafikolycka, är totalförlamad och helt beroende av andra. Mötet förändrar bådas liv...

Jessica Karlsson

2013-08-26

En riktigt bra bok!! Läs den!

2013-08-21

Ja hur lika får nåt vara utan att vara plagiat - å hur lika kan nåt vara utan att jag ska bli uttråkad o tycka det där har jag läst förut, det där ger mig inget nytt? Boken som handlar om en tjej som får jobb som personlig assistent hos en förlamad kille. Han vill dö, hon vill han ska leva och hur ska det gå?? Boken har förvisso ett angeläget ämne och lyfter fram problematiken med att jobba som assistent, eller vara närstående. Var går gränsen för människors självbestämmande?? När blir det övergrepp från vår sida och när blir det underlåtelse... men boken tar inte vara på problematiken, inte som jag uppfattar det... fast det största problemet jag har är likheten till En oväntad vänskap... en tafflig kopia där man ändrat vissa delar för att få den till sin egen, men inte för att jag tycker man lyckas... nej, då finns det klart bättre böcker att lägga sin kraft på!

Helen Alm

2013-08-18

Jag är inte så förtjust i den här boken. Den är naivt skriven och till stor del förutsägbar. Ungefär som en Marian Keyes-bok - men utan humorn. Den försöker vara rolig ibland men det går sådär. Visst är det en lite annorlunda kärlekshistoria men jag tröttnade på karaktärerna och kände inte med dem.

Ann-Sofie Jaredal

2013-08-17

För en gångs skull är jag mållös. Efter en mild och finkänslig inledning och stundvis nästan tråkig och förutsägbar handling så är slutet en känslostorm av tårar, skratt och tankar. Ett stort ämne presenterad i ett lätt format.

Nettan Holmér

2013-08-10

Mycket lättläst bok om tema som berör och ger tillfälle för djupa diskussioner. på snudd en fyra.

Louise Ö

2013-08-07

Fin kärekshistoria. Nådde inte upp till en femma. Tror jag hade för höga förväntningar, men den var absolut jättebra. En av de bästa i år!

Ulla Liljenvald

2013-07-31

Gripande och annorlunda kärlekshistoria

Jennifer Tydén

2013-07-29

Vilken bok - gick inte att lägga i från mig den när jag börjat läsa.... Underbar kärlekshistoria!

Jennie Björklund

2013-07-26

Varför kan jag inte sätta en femma? Jag ÄLSKAR den här boken, jag tycker om karaktärerna så jäkla mycket, men kanske hade jag velat ha mer kärlek! Men tårarna kommer, det en bok som tar upp svåra frågor, väcker en debatt som behövs! Så glad att jag blev tipsad om denna bok! Jag gör så här, märker jag att jag inte kan sluta tänka på den, då får det bli en femma!!! LÄS!!!

Joanna .

2013-07-22

En helt underbar bok som berörde mig mycket, jag både skrattade och grät. Så härliga beskrivningar av personerna i boken. Det är en bok jag inte glömmer i första taget.

2013-07-18

Oj, så bra! Sentimental kanske, men vad är det för fel på det i så fall. Läste ut den på stranden och tårarna rann. Det är då det är bra med solglasögon:-)

Eva Pettersson

2013-07-17

Boken gör mig berörd och lämnar spår i mina tankar. Sorgligt, roligt och tänkvärt!

Carolina Ring

2013-07-12

Underbar och helt enkelt fantastisk!

Michaela .

2013-07-11

Jättesorglig och fin. Förutsägbar dock. Men fin.

Jättebra bok med blandade känslor. Bästa jag läst på länge!

Åse Bandling

2013-07-11

Rekommenderas!!!

Margareta Eriksson

2013-07-08

En rolig, och sorglig kärlekshisstoria. Klasskillnad mellan parterna, fin miljöbeskrivning.Otroligt bra!

Carina Svensson

2013-06-22

Det var längesedan jag berörts så mycket av en bok!

Titti Engblom

2013-06-20

Sträckläsningsbok. Sorglig men ändå optimistisk.
En ovanlig kärlekshistoria.

Å

Åsa Sjögren

2013-04-03

Fantastiskt rörande bok om en annorlunda kärlekshistoria.

Ulrika H Boknörd

2013-04-01

Oj oj oj vilken bok! En underbar kärlekshistoria om vänskap, lojalitet, glädje och sorg. Jag hoppas de gör film av denna! Kommer kasta mig över alla böcker jag hittar av denna författare!

Charlotta CG

2013-03-01

En sträckläsare! Väldigt nära en femma för karaktärerna känns otroligt levande. Det finns drag av Pygmalion men detta görs för att visa att man ska våga göra det man vill och inte vara rädd för att utvecklas. Det stora temat om dödshjälp hanteras på ett oerhört bra sätt och mitt i detta är boken full av charm och humor så man skrattar och gråter om vartannat. En väldigt engelsk bok och jag rekommenderar att läsa den på engelska.

Bells .

2013-01-28

En av de bästa böckerna jag har läst. Den fick mig att gråta och den fick mig att skratta. Jag älskar karaktärerna och jag älskar berättelsen det fanns oxå underbara stunder av hopp och inspiration.

Engelska Väninnan

2012-12-16

En romantisk saga som uppslukade mig helt.