Livet efter dig

Moyes, Jojo

| 2012

"En krlekshistoria som fr dig att grta, skratta och bli arg allt p en gng" Lou Clark och Will Traynor r s olika man kan vara. Lou bor hemma och frsrjer sina frldrar med lnen frn kafet dr hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanfr den lilla stad dr hon bott i hela sitt liv. Will var en atletisk A-personlighet, framgngsrik aktiemklare med toppjobb i London och snygg flickvn. Tills en motorcykelolycka tog ifrn honom alltsammans. Nr Lou blir arbetsls tar hon jobbet som den totalfrlamade Wills sllskapsdam enbart fr att hon inte kan hitta ngot annat, och hon behver verkligen pengarna. Will har bestmt sig hans liv r trngt och gldjelst, och han vet exakt hur han ska f slut p alltihop. Lou bestmmer sig i sin tur fr att f Will att ndra sig. Ingen av dem vet att de kommer att frndra varandra fr alltid. Livet efter dig har blivit enormt lskad...

S otroligt vacker.

S otroligt vacker.

En bok som skulle f mig att grta trodde jag inte p men grt gjorde jag. Vldigt bra och mycket gripande.

Fantastisk berttelse som ger eftertanke om relationers betydelse och hur stark krlek kan vara.

Charmig, lttlst och ofantligt sorglig.

Michaela Eklund

2016-11-05

Strcklste denna bok d den var helt omjlig att lgga ifrn sig. Fylld av alla diverse knslor som jag snabbt rycktes med i. Vacker historia p sitt stt och jag kan inte gra annat n att rekommendera den varmt.

Marina Pedersen

2016-10-29

Bra

Laura Stenroos

2016-09-22

Den r s bra att man inte vill lgga ifrn sig den.

Mirja Lindfors

2016-09-15

Grt som en tok. Knslosam o gripande bok!

Helene Roos

2016-09-14

En krlekshistoria som sknker bde skratt och trar

amanda hildur

2016-07-08

Boken var fin och sorgsen men relativt frutsgbar. Jag vet inte om det beror p att jag grtit s mycket av andra orsaker under den senaste mnaden men den hr boken lockade inte fram ngra trar hos mig. Det var tungt p slutet, men gick lite vl fort, och jag knde inte att jag lrt knna Lou och Will eller deras relation tillrckligt bra fr att bli allt fr knslostormande nr uppgrelsen nrmade sig.

Det r omjligt att inte jmfra den hr boken med filmen En ovntad vnskap (Intouchables) dr mnga av ingredienserna r desamma: outbildad person som mot alla odds vljs till brukare, snuskigt rik man i rullstol med ett tidigare liv fyllt med vghalsiga upptg, tankarna som vcks kring vilket liv som r vrt att leva. Filmen kom innan Me before you och berrde mig s mycket mer, p ett mycket djupare plan. Jag kan inte stta fingret p varfr. Kanske r det Wills stt att stta upp regler och komma med krav om hur Lou ska bete sig utan att lta henne ha ngra krav alls tillbaka. Hur hon lter honom bestmma s pass mycket och inte ens gr avkall p att f bestmma ngot sjlv. Kanske r det just fr att det r den andra storyn av samma sort jag kommer i kontakt med - den frsta r sklart alltid starkast. Jag vet inte. 3 stjrnor fr den, inte mer.

Sonia Siropian

2016-07-08

Lste den p tre dagar, kunde knappt lgga ifrn mig den. En bok som p samma gng lyckas vara rolig, hjrtskrande och romantisk. Om hopp och krlek. Det fascinerar mig hur jag gng p gng frlorar hoppet men terfr det igen. Fyran fr den fr att jag inte riktigt vet om jag gillar hur storyn slutar. En del av mig blir faktiskt vldigt arg p Will. Kanske r det precis det som r tanken. Jag skriver trots allt den hr recensionen ca fem minuter efter att ha lst sista sidan - och r drmed drnkt i trar - vilket kan frklara min ilska. Men oavsett om man tycker att slutet r tillfredsstllande eller inte s r den verkligen lsvrd, en underhllande, ganska lttlst bok som verkligen kan f en att bde skratta och grta.

Josefine Ejebjrk

2016-07-04

Starka knslor

Madeleine Larsson

2016-06-11

En av de bttre bckerna jag lst. Fin handling ven om vissa delar av boken kan vara ngot lngdragna! Rekommenderar till alla jag knner.

Hanna W-E

2016-04-19

En fantastisk bok. Jag kunde inte sluta lsa den.. S hrligt fngslande. :)

Ethel slund

2016-04-15

Brjade lsa. Gav den 100 sidor; den fngslade mig inte alls. Tyckte bara den var trkig, seg och ointressant.

Sara AK

2016-03-29

Bsta boken jag lst p lnge, om inte t.o.m. ngonsin. Blev bde arg, ledsen och glad under bokens gng. En helt fantastisk berttelse som jag grna tipsar om! Ser fram emot filmen som kommer i sommar!

Satu Koivukangas

2016-02-29

En helt underbar berttelse. Hjrtat snrptes ihop.

Emma Fgerlind

2016-02-10

Som att lsa en romantisk komedi, och det kan vl vara trevligt ibland. r svag fr frgglada tjejer, drfr ger jag svag fyra snarare n trea. Borde rent objektivt inte f ett s hgt betyg.

Emelie Lindgren

2016-02-01

Underbar bok som fngade mig totalt!

Peter Andersson

2015-12-30

mycket bra

Jenny Cahier

2015-12-28

Mysig och rolig feelgood-roman. Pminner lite om "En ovntad vnskap".

Kim M. Kimselius

2015-12-26

Blir grtfrdig bara jag tnker p boken. Oj, vilken bok. Den tog mig verkligen med storm. Jag var fast frn frsta brjan och kunde inte sluta lsa. En sanslst bra roman! Den fick mig att bde skratta och grta, samtidigt som jag blev vansinnigt arg p Will Traynor och ville ruska om honom. Ngot jag ven vill gra med Lou ibland.

Will och Lou r bokens huvudpersoner. Lou bor fortfarande hemma trots att hon brjar nrma sig 30, hon frsrjer sina frldrar. Nr hon blir arbetsls provar hon p det ena arbetet efter det andra, allt fr att dra in pengar till familjen. Hon sker, utan ngon strre tro p att hon ska f det, jobbet som sllskapsdam t den totalfrlamade Will Traynor. Hon blir anstlld p direkten, trots att hon har lnat mammas drkt, som sprcks i smmarna nr hon stter sig, ngot som gr henne frlgen och rastls.

Will har tidigare varit en mycket framgngsrik aktiemklare i London tills han blir pkrd av en olycka och sedan dess sitter fngad i rullstol.

Will ser inget liv i framtiden. Han vill bara att allt ska ta slut. Lou gr allt fr att f honom att ndra sig. Will r sur och butter och spyr galla ver Lou vad hon n gr. Men ngot hnder och en innerlig vnskap brjar spira inom dem.

Det hr r en bok som jag absolut tycker du ska lsa, inte fr att den r omtalad i media, utan helt enkelt fr att den r s bra. Ls boken!!!

Eva Srensson

2015-12-15

FranZone c",)

2015-12-14

Som filmen "En (o)vntad krlek"

Linn Karlsson

2015-12-11

Marie Karlsson

2015-11-21

S bra!

L A

2015-11-06

Inte min typ av bok. P tok fr stereotypisk. Rik vrldsvan man som frndrar livet fr fattig kvinna som aldrig upplevt vrlden.

Y

yvonne svensson

2015-09-13

Fantastiskt gripande bok med mnga ovntade vndningar.

Karin berg

2015-09-12

Fastnade, utan att riktigt veta varfr. S rlig berttelse. lskar att alla personerna r "operfekta" och att berttarbytena r "storydriven". Lou fastnade hos mig, som karaktr.

Maria Wnstrm

2015-09-02

Innehller allt frn skratt till grt.

Petra Kokko

2015-08-30

Berrde mig. Tnker p den fortfarande.

Anna Hassel

2015-08-20

Mycket bra bok, med en ovanlig krlekshistoria!

2015-07-28

Jag kan enbart hlla med fregende recensenter: Vilken underbar bok! Jag njt och strcklste! Stark 5:a! Kan varmt rekommenderas!

Tanja lazic

2015-07-20

En riktig prla!

Anna Hedstrand

2015-07-16

Bra bok, strcklste denna p en dag

Emma E

2015-05-15

Underbar bok skriven av Jojo Moyes. En fin krlekshistoria som berr!
4/5

Ann Simonsson

2015-05-11

verraskade bra.

Boken gjorde att det blev en kort natt!

Elisabeth G

2015-04-24

Det var hrligt att ntligen hitta en bok att bara strcklsa. Jag uppskattade uppbyggnaden och beskrivningen av relationen mellan huvudpersonerna. Det kndes kta. Men i de sista 50 sidorna skulle alla stora knslor och ventyr stressas fram. Detta lmnade mig frvisso med rdgrtna gon, men inte srskilt berrd. Stark trea.

Anci Bergman

2015-04-23

En fantastisk bra bok, med bde skratt och grt. Svr att lgga ifrn sig. En tnkvrd och annorlunda krlekshistoria. Jojo Moyes har verkligen lyckats med denna bok.

Pernilla Lindholm

2015-04-20

Den hr boken lyckas med det den r avsedd fr - att berra lsaren. Problemet med den hr typen av litteratur r, tycker i alla fall jag, att den r s frutsgbar. Mitt hjrta gillar den hr mer n vad min hjrna gr och jag uppskattar nr bde hjrta och hjrna utmanas. En stark trea blev det i alla fall till slut, mycket tack vare den sista trettio sidorna.

victoria srqvist

2015-03-31

En bok som gr rakt in i hjrtat

Emma Bergstrm

2015-03-13

Tog cirka halva boken innan jag riktigt rycktes med i handlingen med sedan blev den bara bttre och bttre desto mer jag lste. Bra bok som behandlar mnga viktiga mnen med lttillgngligt sprk!

Thilda Karlsson

2015-03-05

Jag blev vldigt fngslad och tagen av denna bok. Den vckte mycket knslor och funderingar.

Therese Porsefeldt

2015-02-23

Bsta boken jag lst!!

Emelie Westergren

2015-02-15

Man vlir fngslad, fin historia. Lttlst. Ibland ngot barnslig.

Jonna P

2015-02-13

Vet nstan inte vad jag ska skriva. Helt underbar bok som jag strcklste. Den berr absolut men r nd lttsam och rolig p sina stllen. Vad r etiskt rtt egentligen och vem r den som bestmmer? Rekommenderar verkligen att lsa boken!

Katarina Nord

2015-02-09

Underbar och sorglig!

Jeanette Arbhage

2015-01-17

En bok som berr och vcker mycket knslor

Nadja Kmpe

2015-01-17

Jag tyckte boken var bra skriven, strcklste den och den gav mig helt enkelt tillbaka min lslust :)

Magdalena V

2015-01-11

En av mina absoluta favoritbcker

Gunilla Nilsson

2015-01-10

Den bok jag lst som berrt mig mest av alla!
Br lsas!

Anna Liljeby

2015-01-10

Underbar och varning fr mycket trar

Jessica Gunnarsson

2015-01-02

En berttelse berr. P riktigt.

Lars Wekell

2014-12-23

Trevlig berttelse

Tanja Lindgren

2014-12-18

verraskande bra!

Emma Sjberg

2014-12-02

Varm bok som jag inte ville skulle ta slut!!

Emma Hilmersson

2014-11-17

En av de finaste bcker jag lst p lnge, man knde snabbt p sig vilken vg boken skulle ta men det var skratt, grt och mycket tankar p vgen dit

2014-11-09

Fantastisk! Jag bde skrattade och grt s trarna sprutade. Det r underbart med bcker som berr en s mycket.

Lena L

2014-10-31

Helt tagen av storyn...trarna rann...

Louise Olsson

2014-10-27

Jag grt, skrattade,var arg ,hoppades och nskade i denna boken! Helt kvarten av de bsta bcker jag lst!

Sanne Nordstrm

2014-10-16

I sin genre r det en femma. Grt p slutet.

annika schoster

2014-09-29

Nsta bok p lnge! Strckande denna under en flygresa till NY.

Anna W

2014-09-29

Xc

Josefine Lind

2014-09-27

Lttlst som utveckling snarare n krlekshistoria. Kunde ltt varit 100 sidor kortare. Men vldigt lttlst.

Sanna Ridderwall

2014-09-25

Lttlst!

Matilda Jurell

2014-09-11

Jag fick boken i present och var till att brja med lite skeptisk, eftersom jag tyckte att handlingen verkade banal. Men efter bara ngra sidor hade jag ndrat uppfattning och dragits med in i huvudpersonens lilla smstadsliv i England. Jag strcklste boken under bara en dag och grt givetvis floder i slutet. En underbar krlekshistoria och bra, enkel underhllning!

Emma Andersson

2014-09-08

En trevlig krlekshistoria om tv vldigt olika mnniskor som antagligen aldrig hade funnit varandra om inte Will hade blivit frlamad. Det r alltid roligt med krlek som uppstr mellan tv personer som i brjan knappt str ut med varandra, ven om det inte r ngot nytt i litteraturhistorien. Jag tyckte att boken var riktigt bra i brjan, men till sista fjrdedelen kom jag av mig med lsningen p ngot vis och det blev frutsgbart. Jag tyckte inte om slutet... det r tragiskt men nd blir det p ett konstigt stt sockerstt. Tnker bara att eftersom det r ett s tungt mne borde det vckt mer knslor i mig n vad det gjorde, s d r det ngot som saknas. nd finns det fina bitar med boken. Tyckte om miljn och det kndes som om man var nrvarande, Lou r hrlig som person och hennes pojkvn maratonmannen var rtt s roande. En stark trea.

Helena Rasmusson

2014-09-06

En bok som berr! Ls den!

Christina Nilsson

2014-08-14

Lite besviken p den hr. Den lyckades inte riktigt berra mig frrn mjligtvis i slutet. Ganska frutsgbar gllande att de skulle bli kra men jag fick nd inte riktigt knslan nr det vl hnde.

Malin H

2014-08-13

Frutsgbar story, p sida fyra har man hela handlingen och alla karaktrer klart fr sig. Avhandling av alla livets svra omrden, sjlvmord, handikapp, frdomar, vergrepp, ddshjlp, sjlvfrtroende allt paketerat i feeling good-romanen enligt alla standardmodeller. Men ox bladvndare och medryckande.

Maria Hemker Apell

2014-08-09

Gullig och underhllande feelgoodbok, men ganska frutsgbar och ytlig.

Maria Viking

2014-08-05

Jttefin bok!

David Schwieler

2014-08-03

Frsta boken sommaren 2014 - fantastiskt bra! En aning om temat fr sommarens bcker

Linda Nilsson

2014-07-29

Bsta boken jag lst p lnge. Strcklste den, log, knde frlskelse i karaktrerna och storgrt. Ls den!

Helena Wennergren

2014-07-27

Lite vl haussad fr en ganska frutsgbar och enkel historia, trots stora frgor. Grt dock en skvtt nr jag lste den vilket fr ses som ett ok betyg.

Malin Mathiasson

2014-07-21

En bok som lmnar en med tankar och reflektioner. Oerhrt fin historia!

Jessica Appelqvist

2014-07-15

Den mest fngslande bok jag lst. Jag strcklste den. Den r skriven med humor och allvar i perfekt blandning.

Erica S

2014-07-15

Rekommenderar varmt. Riktigt bra bok som borde lsas av alla.

Sara Hedsund

2014-07-12

fngslar och drjer sig kvar.....

Lina Otterdahl

2014-07-12

"Jag stirrade p kalendern. Jag hade 117 dagar p mig att vertyga Will Traynor om att han hade en anledning att leva."

Sara Frimodig

2014-07-10

Det tog mitt ca 100 sidor innan jag knde att jag kom in i boken, men sen strcklste jag resterande del direkt! Trots att den var vldigt lttlst s blev jag otroligt fngad. Jag satt och grt i slutet, vilket vl alltid r ett bra betyg! En stark fyra.

Hanna Wilhelmi

2014-07-09

Lttsmlt sommarlitteratur.

Kajsa Kalmus

2014-07-09

Nr jag frst blev tipsad om JoJo Moyes bok "Me Before You" lade jag ingen strre vikt vid alla lovord och hyllningar. Jag fick till och med hra en del av handlingen utan att knna mig speciellt dragen till den. Nr jag mnader senare str i bokhandeln och drmmer mig bort, frossar i drmmar om alla de bokvrldar jag nnu inte beskt, dyker boken pltsligt upp i mitt blickfng. Det var inte bara det att boken, precis som alla Jojo Moyes senaste utgvor, hade ett fantastiskt bokomslag utan orden "ME BEFORE YOU" verkligen talade till mig.

Det finns ngot med denna bok som gr att jag direkt nr jag lst frdigt ville brja om, samtidigt som jag knde att jag aldrig mer ville lsa den. Jag ville minnas den samtidigt som jag ville glmma den. En sregen knsla som jag sllan fr efter att ha lst en bok. Kanske hade det varit annorlunda om mitt liv sett ut p ett annat stt, eller om jag haft andra omstndigheter runtomkring mig. Men just d, just p den platsen i livet, gick boken rakt in i mig.

Nr huvudpersonerna Will och Lou frst trffas r luften mellan dem s tjock att den nstan fastnar i lungorna. Det finns ingenting mellan dem som klickar, och de verkar mest lida av varandras nrvaro. Att denna relation sedan skall frndras frstr jag ganska omgende, men att den skall utvecklas till den komplexa och starka, liksom skra och mtliga relation som sedan kommer har jag aldrig kunnat inbilla mig. Det finns ngonting outtalat magiskt mellan dem som ingen annan kan komma nra.

Mnga gnger under berttelsens gng mste jag avbryta lsandet fr att ngesten vxer sig fr stark inom mig. De dr skenande bufflarna som inte gr att hejda klampar s hrt i brstet att jag bara vill skrika. Vissa stycken r rent ut sagt vidriga att ta sig igenom. Men jag gr det nd.

Det finns delar i boken som fr mig s knslosam att jag skamset mste torka trarna nr jag sitter och lser p sprvagnen, i hopp om att ingen sett mig. Lika fnig knner jag mig nr jag fnissar till ver ngot fyndigt i boken.

Visst kan jag ibland tycka att det blir lite lngrandigt kring Lous stereotypa omstndigheter, ett grtt England och den fattiga vardagen, men ven dessa stycken har en viktig roll i berttelsen.

Jag har endast f gnger tidigare upplevt en bok s komplex och beroendeframkallande som Me Before You. Sidorna fladdrar frbi och timmarna gr och nr jag kommer till sista kapitlet mste jag hejda mig. Jag vill egentligen kasta mig ver avslutet men jag vill heller inte att berttelsen skall ta slut.

P samma stt som Lou sakta frvandlas och utvecklas i historien knner ven jag att jag formas och vxer av orden. Lyckan och sorgen i boken bildar ett ofrklarligt svart hl inom mig som nu sakta behver fyllas med ytterligare upplevelser och ventyr. Jag r redo fr framtiden.

emilie johansson

2014-07-06

what's up med slutet i boken?

Maria Linder

2014-07-05

Det r jttesvrt att betygstta denna bok pga.:
a) jag blev initialt besviken p att boken var s pass enkelt och populrsknlitterrt skriven (borde ha anat nr jag sg att Marian Keyes skrivit ett utltande p framsidan). Hade helt enkelt hga frhoppningar.
b) boken tog mig med storm, jag var helt uppslukad hela vgen och lste ut den otroligt snabbt (visserligen p resande fot med mycket tid till frfogande).
c) jag vet inte alls var jag str i debatten om ddshjlp och inte heller om jag hller med det som framfrs i denna bok (ven om jag kan slla mig till bokens sikt att man egentligen bara kan diskutera "ddshjlp eller inte" frn fall till fall och inte i generella termer eftersom de sllan gr att applicera till praktiska fall).
Bokens skrivstt och genre: en 3:a, bokens uppsluknings- och engagemangsfrmga: en 5:a, bokens viktiga inlgg i aktuell debatt: en 4:a. Snitt: betyg 4.

Sandra Karlsson

2014-07-01

I brjan var jag tveksam till att jag skulle gilla boken, men fr frsta gngen p mycket lnge blev jag fngad och uppslukad. Mycket svr att lgga ifrn sig!

Sandra Gustafsson

2014-06-30

Strcklste den. Boken fick mig att tnka till vad som r viktigt med livet, skratta ovh grta. Ibland ganska frutsgbar men rekommenderas!

Jag har hrt mnga lovord om denna bok bde p bloggar och p jobbet, men en bok hjd till skyarna, kan ibland bli en besvikelse. S r inte fallet hr, denna bok strcklstes och nu sitter jag hr rdgrten och ska ge mina tankar om den. Jag lskade personerna i boken. Lou Clark r underbar och egen och Will r envis och uppgiven, men lttar betydligt nr Lou kommer in i hans liv. Lou hittar p massa aktiviteter fr att f Will p andra tankar, men allt r inte ltt med en person i rullstol. Hon ordnar en utomlandsresa som blir jttelyckad. Det r en helt underbar krlekshistoria och ett fruktansvrt sorgligt slut.Man fr sig ven en liten tankestllare, r det rtt eller fel?

Ingrid F

2014-05-27

Frsta boken p lnge som jag strcklste. Ville inte att den skulle ta slut! Hrlig krlekshistoria och intressanta karaktrer.

Caroline Forslw

2014-05-22

vldigt vacker men lite frutsgbar och snabb i introt. lipade dock som en sill nd i slutet!

Ingrid Bergenudd

2014-05-05

En ung kvinna tar jobb som assistent till en svrt handikappad man. Hon blir frlskad i honom, men han vill ta sitt liv. Handlar mycket om klasskillnader i England och frhllandet till ddshjlp. Trots det sorgliga mnet knns boken inte deprimerande.

Karin Palmqvist

2014-05-05

Jag lste precis ut den hr boken och knslorna har fortfarande inte lagt sig tillrtta. Kanske har det att gra med att jag lser den i en alltmer tilltagande sommar, men den fick mig att komma ihg resor, upplevelser och suget efter mer; efter att optimera livet med ventyr.

Eva-Lotta Ortander

2014-05-03

Skrattet blandades med trar. Tyckte vldigt mycket om denna knslostarka och tnkvrda bok om krlek!

Anna Jansson

2014-05-01

Det var ett tag sedan jag strcklste en bok men jag ville verkligen veta hur det skulle g. S vackert, sorgligt och vldigt tnkvrt.

Helne Lundberg

2014-04-24

Lttlst och knslostark!

Teresia Kjellgren

2014-04-22

En fin krlekshistoria om tv vldigt olika individer. Det r en fin historia. Jag gillade boken vldigt mycket, den har ett bra sprk och man saknar Lou och Will nr boken r slut.

Veronika Mellqvist

2014-04-21

Helt underbar!

Maria Karlsson

2014-04-20

Jag trodde inte jag skulle gilla den alls,men jag blev vldigt berrd av historien.Jag kan verkligen rekommendera boken!

Berit Lindahl

2014-04-20

Det bsta som jag har lst p lnge.

Heidi T

2014-04-20

Underbar bok, ven om jag grt p slutet!

Sara Eriksson

2014-04-12

Sorglig och underbar p samma gng.. mycket mycket lsvrd! ?

Ingeborg Amnus

2014-03-31

Ok lsning, men historien berr inte trots att den innehller ingredienser som borde engagera.

Karin Lfstrand

2014-03-17

140315: En smre variant av M. Keyes

Susanna Almgren

2014-03-16

Helt fantastiskt fngslande roman. Otroligt vacker krlekshistoria utan de vanliga klicheer man stter p i traditionella krlekshistorier. Detta r en bok man inte glmmer.

Erica Lirsj

2014-03-15

Blev vl inte direkt sdr vervldigad som jag hade hoppats p. Bra, absolut, lste den vldigt snabbt och engagerat, behvde inte tvinga fram det. Men jag hade nskat ngot litet mer, kan inte riktigt stta fingret p det. Absolut lsvrd iaf, och den berrde!

Frida Lang

2014-03-08

Jag r helt mlls och rdgrten i ansiktet, vilken sorglig men nd fin krlekshistoria!!

Lisa Johansson

2014-03-07

Fantastisk bok som inbjuder till strcklsning. Stundtals ngot lngsam i handling.

Sabina Wangenfors

2014-03-07

Underbar bok, jag hoppas att det blir film av den en dag!

Lotta Berlin

2014-03-07

Stark fyra vill jag ge denna bok.
Helt klart tankevckande och och jag ville verkligen att han skulle ndra sig och vlja livet.... S som den goda sagan "ska vara" fr att vi ska m bra. Hr fr du knna lite panik och sorg istllet.
Sm nsdukar bredvid r ingen dum id!

Mollie Mller

2014-03-06

Detta r en av dem bsta bckerna jag ngonsin lst. Den lmnade ett stort avtryck. Gr dig sjlv en tjnst och ls den.

Mollie Mller

2014-03-06

Maria Mobiny

2014-02-18

Superbra, en bok som berr

Eva-Lill Svensson

2014-02-14

Sant eller inte? Men om s gr tankarna igng, vad r det som gr livet vrt att leva!

Elisabeth Lindh

2014-02-14

Underbar bok!! Ls den!!!

Pia Herr

2014-02-10

Kanon! Berrd! Sorglig! Levnadsglad!

Anett Mattisson

2014-02-09

Underbar! Ls den!

Linda Jnsson

2014-02-08

En av de bsta jag lst!

Carin Lundberg Papp

2014-02-07

Finns inte ord att beskriva den med...ls den!

Marc Moore

2014-01-27

Wow, sjlvklar femma ven om den befinner sig ganska lngt bort ifrn mitt val av genre. Dessutom enormt lttlst. Trovrdig krlekshistoria som knns. Minus fr den klantiga versttningen av titeln...

Liselotte Johansson

2014-01-11

Vilken fantastisk bok. Kan inte annat n sga: Ls den!

Maria Svedman

2014-01-10

Stark, vacker

Lisa Statham

2014-01-07

Hrlig historia att sluka,pminde en del i story och upplgg om filmen En ovntad vnskap

Maria Myrberg

2014-01-05

Ojojoj! Inte ett ga torrt!

Maria Myrberg

2014-01-05

Ojojoj!! Inte ett ga torrt!

Sina J. Saouk

2013-12-28

En av de bsta bcker jag har lst. Om hur en annan mnniska kan ha sn pverkan p en, om kta krlek, om att ta vara p livet. Jag strcklste boken och grt i slutet. Den fr bara en fyra av mig eftersom jag hatar olyckliga slut.

Anette M

2013-12-12

S bra om livets svra frgor. Trarna rann i slutet, och hade svrt att sluta tnka p den. Ls!

Therese Lindskog

2013-12-08

Detta r en bok som hamnar i "Mste-lsas-hgen".
Den bjuder p allt p ett mycket bra stt. Jojo moyes sklidar denna berttelse p ett mycket bra stt och man skratta, funderar och grter.

Jenny Andersson

2013-12-06

Ls!

Annika Estassy Lovn

2013-12-03

En ngot pladdrig bok med outvecklad tematik men ocks en fin krlekshistoria.

Anna Granstrm

2013-11-28

Vilken fin och sorglig krlekshistoria! En historia som ocks har vrdet av att f ta del av en ryggmrgsskadads liv och nskan om att f fatta egna beslut.

Solveig Lindkvist

2013-11-14

Lttlst och smtrevlig men vldigt frutsgbar och klyschig.

En alldeles underbar bok. Mnga goa skratt och p slutet kom trarna. Den berr p mnga stt.

Therese strm

2013-11-07

Underbart. Fniss och trar.

Ma Coon

2013-11-02

Fngslande fantastiskt underbar!

Charlotte Lundquist

2013-11-01

Har precis lst ut denna bok, helt tagen, en helt fantastisk bok - LS!

Marita Ryen

2013-11-01

En fin och sorglig krlekshistoria och en bladvndare.

Jullan Andersson

2013-10-29

Den var bra tills jag kom till slutet ;(

eva arkelid

2013-10-27

en underbar bok om krlek. Ls den och ha nsdukar i beredskap

Cecilia Magnusson

2013-10-23

Underbar bok, en riktig grtfest. Tyvrr var versttningen till svenska dlig.

Evelina Persson

2013-10-16

En bok som fick mig att skratta och grta. Helt underbar!

Anna Christensen

2013-10-09

Finstmd, vlberttad och annorlunda - men nd inte. En mngsidig bok och bra att ha som bokklubbsbok. :)

emmakicki

2013-10-04

Om man bortser frn lite smfel (av frfattaren eller versttaren?), att den inte var skriven lika bra som jag hade frvntat mig och att det kndes som rena ripoffen av En ovntad vnskap (eller kanske vice versa) s var den bra. Den fngade och berrde mig och jag ville lsa ut den rtt fort. Titeln tycker jag ocks r mrklig men det kanske bara r jag som inte fattar s bra.

Maria W

2013-09-28

Uppslukad av boken som lstes ut p en dag. Bra bok- dock lite frutsgbar. Lttlst kan rekommenderas

Liane Wendt

2013-09-21

Kanonbra!

Merja A

2013-09-14

Slutet r s starkt att det hjer betyget!
Boken vcker mnga tankar...hur skulle man sjlv reagera, agera. Jag vill definitivt lsa fler bcker skrivna av Jojo Moyes.

ethel andersson

2013-09-12

En helt fantastisk bok. Griper tag, berr och stannar kvar lnge i tankarna

2013-09-07

En mycket bra roman, som fick mig att bde tnka p Marian Keyes bcker, och p filmen ?The Intouchables? (En ovntad vnskap).

Vlskriven och lttlst bok, lite rolig emellant, och den fick mig ocks att tnka efter lite. Gripande, rrande, och sorglig var den ocks.

Kan helt klart rekommendera boken.

Adios Flamingo

2013-09-06

Orttvist av recensenten nedan att kalka boken plagiat. En ovntad vnskap kom ut i princip samtidigt som den hr boken. Att historierna r ganska lika gr inte denna automatiskt till ett plagiat. Sjlv skulle jag snarare sga att det r en Jane Eyre-inspirerad berttelse i modern tid :) Historien r bra och den vxer allt eftersom, men sprket r fr simpelt och bitvis lite klumpigt. Hade grna sett en lite hgre niv dr.

Linda Abramsson

2013-09-04

En helt underbar bok om vnskap och krlek.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Underbart fin bok om vnskap och krlek.

Irene Malmeling

2013-08-31

msom sentimentalt, msom engagerande om Louisa, en ung tjej utan framtidsdrmmar, som fr jobb som assistent t Will, den tidigare karismatiske och livsbejakande fretagsledaren som nu, efter en trafikolycka, r totalfrlamad och helt beroende av andra. Mtet frndrar bdas liv...

Jessica Karlsson

2013-08-26

En riktigt bra bok!! Ls den!

2013-08-21

Ja hur lika fr nt vara utan att vara plagiat - hur lika kan nt vara utan att jag ska bli uttrkad o tycka det dr har jag lst frut, det dr ger mig inget nytt? Boken som handlar om en tjej som fr jobb som personlig assistent hos en frlamad kille. Han vill d, hon vill han ska leva och hur ska det g?? Boken har frvisso ett angelget mne och lyfter fram problematiken med att jobba som assistent, eller vara nrstende. Var gr grnsen fr mnniskors sjlvbestmmande?? Nr blir det vergrepp frn vr sida och nr blir det underltelse... men boken tar inte vara p problematiken, inte som jag uppfattar det... fast det strsta problemet jag har r likheten till En ovntad vnskap... en tafflig kopia dr man ndrat vissa delar fr att f den till sin egen, men inte fr att jag tycker man lyckas... nej, d finns det klart bttre bcker att lgga sin kraft p!

Helen Alm

2013-08-18

Jag r inte s frtjust i den hr boken. Den r naivt skriven och till stor del frutsgbar. Ungefr som en Marian Keyes-bok - men utan humorn. Den frsker vara rolig ibland men det gr sdr. Visst r det en lite annorlunda krlekshistoria men jag trttnade p karaktrerna och knde inte med dem.

Ann-Sofie Jaredal

2013-08-17

Fr en gngs skull r jag mlls. Efter en mild och finknslig inledning och stundvis nstan trkig och frutsgbar handling s r slutet en knslostorm av trar, skratt och tankar. Ett stort mne presenterad i ett ltt format.

Nettan Holmr

2013-08-10

Mycket lttlst bok om tema som berr och ger tillflle fr djupa diskussioner. p snudd en fyra.

Louise

2013-08-07

Fin krekshistoria. Ndde inte upp till en femma. Tror jag hade fr hga frvntningar, men den var absolut jttebra. En av de bsta i r!

Ulla Liljenvald

2013-07-31

Gripande och annorlunda krlekshistoria

Jennifer Tydn

2013-07-29

Vilken bok - gick inte att lgga i frn mig den nr jag brjat lsa.... Underbar krlekshistoria!

Jennie Bjrklund

2013-07-26

Varfr kan jag inte stta en femma? Jag LSKAR den hr boken, jag tycker om karaktrerna s jkla mycket, men kanske hade jag velat ha mer krlek! Men trarna kommer, det en bok som tar upp svra frgor, vcker en debatt som behvs! S glad att jag blev tipsad om denna bok! Jag gr s hr, mrker jag att jag inte kan sluta tnka p den, d fr det bli en femma!!! LS!!!

Joanna .

2013-07-22

En helt underbar bok som berrde mig mycket, jag bde skrattade och grt. S hrliga beskrivningar av personerna i boken. Det r en bok jag inte glmmer i frsta taget.

2013-07-18

Oj, s bra! Sentimental kanske, men vad r det fr fel p det i s fall. Lste ut den p stranden och trarna rann. Det r d det r bra med solglasgon:-)

Eva Pettersson

2013-07-17

Boken gr mig berrd och lmnar spr i mina tankar. Sorgligt, roligt och tnkvrt!

Carolina Ring

2013-07-12

Underbar och helt enkelt fantastisk!

Michaela .

2013-07-11

Jttesorglig och fin. Frutsgbar dock. Men fin.

Jttebra bok med blandade knslor. Bsta jag lst p lnge!

se Bandling

2013-07-11

Rekommenderas!!!

Margareta Eriksson

2013-07-08

En rolig, och sorglig krlekshisstoria. Klasskillnad mellan parterna, fin miljbeskrivning.Otroligt bra!

Carina Svensson

2013-06-22

Det var lngesedan jag berrts s mycket av en bok!

Titti Engblom

2013-06-20

Strcklsningsbok. Sorglig men nd optimistisk.
En ovanlig krlekshistoria.

sa Sjgren

2013-04-03

Fantastiskt rrande bok om en annorlunda krlekshistoria.

Ulrika H Boknrd

2013-04-01

Oj oj oj vilken bok! En underbar krlekshistoria om vnskap, lojalitet, gldje och sorg. Jag hoppas de gr film av denna! Kommer kasta mig ver alla bcker jag hittar av denna frfattare!

Charlotta CG

2013-03-01

En strcklsare! Vldigt nra en femma fr karaktrerna knns otroligt levande. Det finns drag av Pygmalion men detta grs fr att visa att man ska vga gra det man vill och inte vara rdd fr att utvecklas. Det stora temat om ddshjlp hanteras p ett oerhrt bra stt och mitt i detta r boken full av charm och humor s man skrattar och grter om vartannat. En vldigt engelsk bok och jag rekommenderar att lsa den p engelska.

Bells .

2013-01-28

En av de bsta bckerna jag har lst. Den fick mig att grta och den fick mig att skratta. Jag lskar karaktrerna och jag lskar berttelsen det fanns ox underbara stunder av hopp och inspiration.

2012-12-16

En romantisk saga som uppslukade mig helt.