Livet deluxe

Lapidus, Jens

| 2011

Allt går i arv... I Jens Lapidus nya roman återknyter vi kontakten med huvudpersonerna i de tidigare delarna av Stockholm Noir. Uppkomlingen och dealaren JW har snart suttit av sitt straff, men polisen misstänker att han varit sysselsatt med annat än att ångra sina synder. Pengatvätt är en rimlig gissning, men hur har det gått till? Kriminalinspektör Martin Hägerström får i uppdrag att ta anställning på anstalten som plit, jobba undercover och komma JW in på skinnet. Jorge har försökt. Han har verkligen försökt att gilla sitt nya vita liv - att förse svennebananerna med kaffe latte, mackor och muffins. Men det går bara inte - han är inte gjord för nio-till-fem-stilen. En comeback som gangster kan ge snabba cash och göra verklighet av drömmar om livet...

Inger Jonsson

2015-08-20

En bok man inte vill lägga från sig förrän man läst den klart.

JW får mig att ge en fyra i betyg till den här boken. En oerhört intressant romankaraktär.

2015-03-25

De två första delarna läste jag 2010 och 2011 och trots att Livet deluxe funnits i bokhyllan sedan bokrean 2012 så har den inte blivit läst. Mest beror det nog faktiskt på att jag egentligen inte var så förtjust i Aldrig fucka upp. Det har alltså tagit emot rejält. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/03/livet-deluxe-av-jens-lapidus.html

Izabela Horn

2014-05-03

Livet deluxe är sista delen i trilogin om Stockholms undre värld. Första delen Snabba Cash var hade allt en bra bok ska ha medan Aldrig Fucka Up inte riktigt nåde upp till första delen, men det gör Livet Deluxe! Den anslutande delen kan man inte lägga ifrån sig, vi får åter träffa chilenare Jorge Royale som har nya planer på gång, JW som vi minns som nykomlingen som drömde stort och ville bli del av den svenska överklassen men istället hamnade han bakom galler, nu ska han mucka efter fem år långt straff, JW har inte bara suttit av sin tid under dessa 5 år har han lyckats bygga upp en verksamhet och han har mer på gång. Även några nya personligheter dyker upp och tillsammans binder de ihop trådarna och avslutar denna storslagna trilogin.

Ulf Pettersson

2014-03-09

besviken efter snabba cash, önskade en thriller i stället för pornografi

Emma Griph

2013-10-22

O

Olle pung

2013-09-04

En helgrym bok...måste läsas

Matilda Krig

2013-08-15

Rätt spännande, gillar när flera personers historier vävs ihop. Hyffsat slut oxå :)

2013-03-03

Lapidus levererar igen! Liksom i de tidigare böckerna så känns inte alla de tre personernas historier lika intressanta, i det här fallet är det Jorge som inte riktigt fångar mig. Men tillslut engagerar till och med dem. Spännande och bra skrivet.

M W

2012-12-12

Några år sen, bra

Erik Eriksson

2012-11-02

Han har en väldig förmåga att finna ett trovärdigt språk och miljö i sina böcker om en värld som vi "Svenssons" inte känner till. Jag kommer att fortsätta köpa Lapidus böcker för den spännande handlingen och språket!

D

Daniel Petersson

2012-10-13

En trea är i snålaste laget, men den förtjänar faktiskt inte en fyra.

C L

2012-09-27

Den var faktiskt bra måste jag säga. Även om jag inte var över förtjust i filmen Snabba cash och har inte läst boken, och fattade inte att detta var någon sorts uppföljning, så blev jag positivt överraskad. Man fick en annan känsla av Stockholm, och det kändes inte allt för overkligt. Det gick att ta till sig.

Helena Wennergren

2012-08-11

Emellanåt så otäck att jag behövde lägga ifrån mig boken. Rå.

Carina B

2012-08-10

En riktig rysare, kanske den bästa i serien? Kanske lite för mycket invecklat snack om pengatvätt men annars mycket, mycket bra. Jag älskar verkligen Jens sätt att skriva, det känns så äkta och trovärdigt! Å Natalie! Girlpower!

Claes Nilsson

2012-08-08

Grymt driv i berättelsen

Anton Lilja

2012-07-06

Spännande som sina föregångare. Kul med återkommande karaktärer och den bra blandningen av framgång och misslyckande. Dessutom är det alltid intressant när den goda sidan inte nödvändigtvis måste vinna - alltid...

Ulrika Svensson

2012-06-26

Spännande från första till sista sidan. Bra och målande språk. Bra porträtterade karaktärer, och flera parallella superspännande historier.

Gun Petersson

2012-04-10

Minus för Jonas Malmsjös inläsningsstil, extraminus när han härmar kvinnoröster. Annars spännande bok, betydligt mer engagerande än Aldrig Fucka upp. Jag tycker att språket fungerar bra.

Mariette Enelycke

2012-01-22

Bra fortsättning på Snabba Cash och Alldrig Fucka upp. Lite för många detaljerade beskrivningar om "pengatvätt", konton utomlands mm, vilket jag hoppade över. Annars en bok som väcker obehag över kriminaliteten i vårt sammhälle.

Karl Mogren

2012-01-15

bra avslutning, i "snabba cash"-stil, men sega partier första halvan drar ned helhetsbetyget.

Daniel Hugosson

2011-12-25

Jens Lapidus: Riktigt bra klassisk historieberättare med en egen nischad stil och skilda karaktärer.
Å andra sidan: Skriver som ett jävla miffo. Inget flow. Jag vill inte framstå som pretto, men seriöst: Det är stundtals (medvetet, jag vet.. ) grammatiskt åt helvete. Ingen feeling. Asjobbigt.

Rent krasst är dessutom JW den enda karaktären som på riktigt är intressant. Men som historia funkar boken, trots det taffliga språket. Bättre än föregående, sämre än debuten.

David Lindberg

2011-12-09

Lapidus knyter ihop sin noir-säck på ett bra och hårdkokt sätt!

Victoria Antonsson

2011-10-12

En klassisk historia som Jens Lapidus gör till sin egen med sitt speciella, säregna, snabba, ruffa och tuffa språk! Spännande och intressant!

Peter Allanson

2011-09-13

En välskriven spännande berättelse. Hans bästa hittills. Rekomenderas varmt.

Louise A

2011-09-06

Lapidus håller stilen även i sista boken. Stundtals något pladdrig, men spännande och med ett bra otippat slut.

å

åse ekdahl

2011-09-05

Klyschig, alldeles för mycket schargong. Helt ointressant och överarbetad. Läste ens klart.

Pia Stendahl

2011-09-04

Livet deluxe är den sista, fristående delen i Jens Lapidus trilogi. Jag har tidigare läst både Snabba cash och Aldrig fucka upp. Första boken Snabba cash var en riktig läsupplevelse. Det var något nytt och påminde inte om något annat jag läst tidigare. Intrigen var spännande och är lysande berättad. Aldrig fucka upp var en helt okej bok men den var inte lika spännande och intrigen inte lika nytänkande. Med Livet deluxe är Lapidus tillbaka på nästan samma nivå som i första boken.

Livet deluxe är skriven med ett varierat språk med staccato känsla. När jag diskuterar boken med min make så kommenterade han att det är intressant hur författaren byter språk beroende på vem texten handlar om just nu. Är det J.W. som för tillfället är i fokus så är språket också JWs. Inte bara i dialogerna utan i hela texten. Jag hade inte reflekterat över detta men när jag tänkte efter kan jag bara hålla med.

Det finns många trådar i boken som korsar varandra, går isär och för att åter igen gå ihop. Boken har också många vändningar och alla är kanske inte så överaskande men det stör mig inte nämnvärt. Boken känns aningens för lång. Det är som om Lapidus vill lite för mycket.

Har du inte tidigare läst något av Lapidus har du ändå något att se fram emot. Och har du tyckt om Jens Lapidus tidigare böcker kommer du säkert att gilla Livet deluxe också. Det gjorde jag

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Henrik Andersson

2011-08-19

Mitt livs första E-bok. Gick bra att läsa faktiskt. Lapidus är lättläst, förstår att han är populär. Som att titta på en biofilm ungefär...

Lotta Strandberg

2011-08-04

Bra början, häftigt att kunna byta språk beroende på vem som är i fokus. Blir dock aldrig riktigt spännande tyvärr. Läste boken som sommarlovsföljetong i SMP.

Eyez Only

2011-07-29

Lika bra som de båda första, men det är synd att inte Mrado är med.

Sam Andersson

2011-07-29

Typ en miljon kolon.

Elin Möllerstedt

2011-07-18

Bladvändare som ger mersmak. Fortsätt skriv Lapidus!

Ola Janåker

2011-07-07

Stundtals spännande och sidvändande. På minuskontot hamnar de delar som inte känns så trovärdiga, som t ex karaktärerna Natalie och JW. Blir också ganska irriterande att läsa om människor som gör felval på felval. Dock ändå läsvärd och bättre än föregående Aldrig fucka upp.

Lena Persson

2011-07-07

Tvingades sluta läsa efter tag p.g.a det ryckiga språket.

Mats Blom

2011-07-02

Nej Jens, minus och minus blir bara plus i matematikens värld. En kackig uppläsare med försök till sängkammarröst, samt ett manuskript sänt i SMS till förläggaren (något Dennis Lehane gör såå mycket bättre...) duger inte.

Dock lär du väl gråta hela vägen till banken...

2011-06-17

Jag har läst båda Jens Lapidus tidigare böcker.

Men jag har tyvärr inte tyckt att dom har varit riktigt så himla bra, som många andra har tyckt.

Jag tyckte till och med att filmatiseringen av "Snabba cash" var bättre än själva boken. Och det är väldigt, väldigt sällan som jag brukar tycka så. Utan: "boken är bättre" brukar jag nog alltid säga.

Nu har jag läst Jens Lapidus tredje roman, "Livet deluxe", som är en fristående fortsättning på dom tidigare böckerna.

Och jag tyckte ungefär samma om den, som om dom tidigare böckerna.

Boken var spännande och kändes verklighetstrogen. Och även den här boken var skriven på det väldigt speciella och fåordiga skrivsätt som dom tidigare böckerna var.

Så till er som tyckte om dom två första böckerna, kan jag varmt rekommendera den här boken.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )