Livet blir aldrig som man tänkt

Bergendahl, Anethe

Jessica Schöön har nyss fyllt fyrtio och arbetar som sekreterare i Malmö. Äktenskapet med Niklas rullar på och deras femtonårs bröllopsdag närmar sig. Plötsligt över en kväll förändras allting. Det som absolut inte får hända - händer. Niklas lämnar henne. Jessicas tillvaro krossas. Förbjudna känslor pyser fram och det blir allt svårare för Jessica att behålla hemligheten utan att bli avslöjad. Livet blir aldrig som man tänkt är första delen i en trilogi. Feelgoodroman om hur livet obarmhärtigt och drastiskt kan förändras på några få sekunder. Men vad händer när mattan bokstavligen rycks undan fötterna? När hela ens liv krackelerar och bara känns som en enda stor bluff. Romanen handlar också om hur man samlar nya krafter och mod för att gå vidare. Långsamt förändras Jessicas prioriteringar om vad som är viktigt i livet.

mona Larsson

2019-08-18

Otroligt välskrivet med trovärdiga karaktärer man inte kan låta bli att bry sig om. Bergendahl har en fin berättarröst vilket bidrar till sträckläsningen av denna pärla.

Lena Man

2018-07-11

Vi får följa Jessica Schön som har ett bra jobb, en fin man och ett fint hem.

Men plötsligt sker det oundvikliga. Hennes man vill separera.

Hur överlever man en separation med någon man har levt med så länge? Jessica vill inte heller skiljas från huset som hon har lagt så mycket tid på.

Med kära vännen Anna som ger stöd hittar bästa vännerna sina nya liv.

Det är en lättläst bok med en väldigt gripande handling och hög igenkänningsfaktor som får mig att sträckläsa den. Det är också en relationsdrama som är högst aktuell då vi får en bild via sociala medier vad lycka är och det viktiga är att passa in. Hur går vi vidare när livet inte blir som vi har tänkt oss vid en förlust av någon nära anhörig eller skilsmässa? Hur hittar vi vårt jag igen och leva det liv vi drömmer om?

Louise Mörk

2018-06-27

Vilken strålande debut!
Den här författaren vet vad hon skriver om. Det är en feelgoodroman med innehåll liknande en berg- och-dalbana. Så håll i er och använd säkerhetsbälte om ni ska komma säkert fram ända till slutet. Jessica Schöön är så lycklig så hon nästan spricker tills en dag hon förlorar allt, nästan allt. Hedern har hon i behåll och när hon har slickat sina sår börjar hon sakta men säkert på en ny resa i livet. Häng på och läs denna perfekta sommarbok i hängmattan. Jag har gjort det, och jag kan knappt bärga mig tills nästa del om Jessica Schöön kommer ut.

Malin Johansson

2018-06-21

Nej, livet blir verkligen inte som Jessica tänkt. Ofrivilligt måste hon börja ett nytt liv då hennes man lämnar henne. Året efter det katastrofala beskedet blir händelserikt och betydligt bättre än hon kunnat hoppas.

Boken är fartfylld, det händer något hela tiden. Jag gillar Jessica (även om jag blir irriterad på henne ibland), hennes kompis Anna och de andra karaktärerna. Eftersom det är första delen i en trilogi hoppas jag få lära känna Maria lite närmare i nästa bok. Ser fram emot att läsa om hur livet utvecklar sig för Jessica och de andra. Ser också fram emot att följa författarens utveckling efter denna debut som hade behövt ett par varv till med redigering och korrekturläsning.

Jag ger boken 3 stjärnor av 5 med ett litet plus för att varje kapitel inleds med ett citat som ger en hint om vad som kommer och sammanfattar tankarna i det kommande kapitlet.

@bokmalenmalin

Malin Johansson

2018-06-21

@bokmalenmalin

Linda Svensson

2018-06-17

Detta är ingen roman, detta är ett dåligt skämt.

Maja Dukic

2018-06-07

Boken Livet blir aldrig som man tänkt av Anethe Bergendahl är en bok om det verkliga som händer i livet som kan faktiskt drabba oss alla.
Den är skriven på ett lätt, förståerlig språk. Väldigt lättläst även om jag upplever att vissa delar kunde hon utelämna. Beskrivningarna av miljöerna är fina, man kan riktig se framför sig fina villorna där karaktärerna bor.
Boken handlar väldigt mycket om känslor stora som små, om vägskäl i livet och stora beslut.
Obesvarad kärlek och precis nyfunnen kärlek.
Den handlar om skillsmässor och nybörjan.
Den är underhållande men på väg att bli lite dyster mellanåt, men man vill ta reda på mer. I slutet ser man att det kommer mer av Jessica och hennes nya kärlek Maria.
För mig är boken helt klart en bra debut av författaren.
Läsvärt.

bettansboktips

2018-06-01

Ganska rörigt och mycket som händer kring flera olika karaktärer. Men den gjorde ändå någon form av intryck på mig och jag kommer läsa fortsättningen, för slutet på boken?!

2018-05-27

Nej, det blev ingen favorit. Jag uppskattar idén mycket mer än själva boken. Ytlig och utseende, pengar. Och huvudpersonen Jessica är alldeles för ego för sitt eget bästa. Jag, jag, jag, jag. Tröttsam.

Fin, gripande och underhållande!

Pia Gummesson

2017-10-09

Jag blev fast direkt i denna debut feelgood roman.En riktig bladvändare!Mycket bra handling och starka karaktärer.Starkt slut i boken som gör att jag ser fram emot bok nummer 2 om Jessica.Tack Anethe!