Live to win - Låtarna som skrev mitt liv

Carlsson, Andreas

| 2009

Hör Andreas berätta om boken:Klicka här! Med mer än 100 miljoner sålda album med artister som Céline Dion, Britney Spears och Bon Jovi, det egna tv-programmet Made in Sweden och som jurymedlem i Idol 2008 och 2009 är Andreas Carlsson en gigant i musikbranschen. Redan som nittonåring fick Andreas Carlsson sitt eget skivkontrakt. Men karriären som artisten Andres tog aldrig fart och i stället bjöds Andreas in som låtskrivare av legenden Denniz Pop till den världsberömda Cheironstudion, vars betydelse och säregna sound senare kommit att jämföras med Motown under 60-talet och ABBA under 70-talet. Här skapades hits i långa banor och de var med om att skapa artister som Britney Spears, Backstreet Boys och Westlife. När Cheiron stängdes...

Marie Hansson

2012-04-22

Spännande inblick, men lite för mycket namn och musik jag inte kände till. Dock föll jag för Andreas personlighet.

Natalie Nordström

2011-11-30

Jag älskade denna bok. Oerhört intressant att läsa om hans Cheiron-år tillsammans med hans genialiska kollegor. När man växt upp med musiken är det extra bra. Boken blev bara bättre och bättre ju mer man läste. Märks dock i texten att det inte riktigt är en professionell författare som skrivit, men det vägs upp av den intressanta läsningen. Full pott!

Ulrica Sandell

2011-04-05

Som en skvallerblaska ungefär..

Stefan Wern

2010-11-20

Jag kan inte låta bli att tycka att Andreas Carlsson är lite världsfrånvänd. Han vill få oss att tro att han minsann har kämpat för att komma dit han kommit, men för mig framstår han mer som en som halkat in på ett bananskal. Inte en enda gång under bokens gång tänkte jag: Det här skulle kunna hända mig..

Lipan Pipan

2010-07-29

Det är inget fel på hans självkänsla. 250 sidor skrytskröna kan vara ganska skön sommarläsning.

Stig Svåren

2010-06-01

Inte välskriven men innehållet är intressant.

Karin Karlsson

2010-04-05

Nu har jag läst ut Idol-Andreas biografi och jag tyckte den var bra. Kanske lite språkliga brister på sina ställen, men historien är intressant. Och jag kan inte låta bli att imponeras av den här mannens driv. Fantastiskt att han lyckats bli en sån stor låtskrivare och han är bara 36 år.

Helen Isacsson

2010-03-09

Jag har läst Andreas bok som handlar om hans uppväxt och hur han kommit dit han är idag. Jag hade väl inte tänkt så där mycket på att läsa just hans bok, jag hade väl hört talas om den men jag läser inte så ofta själbiografiska böcker. Jag var hos min bror en kväll och såg då boken, det var hans son som köpt den. Jag frågade om jag fick låna och det fick jag så klart.

Jag började läsa och kunde inte sluta. Jag började läsa fredag natt och var klar måndag kväll. Den var inte jätte spännande men av någon anledning kunde jag inte sluta och läsa, jag ville bara ha mer och se vad som skulle hända näst.

Boken är skriven på ett lättsamt sätt och fast jag ibland känner att den andas lite skrytsamhet upplever jag inte det som om Andreas vill skryta och skrävla. Det han skriver är ju det som hänt och det kan man ju inte ändra på. Han har upplevt mycket och han har fått kämpa på sitt vis. Inget är ju gratis och man kan bakom hans underbara leende känna den hemska känsla han måste ha upplevt när hans värld rasade ihop och de flyttade till lilla småländska Tingsryd. Jag tycker något av det bästa är att Andreas trots sina framgångar verkar ha kvar sin tillhörighet till lilla Tingsryd och de vänner han hade där. Det är underbart tycker jag att trots att han har umgåtts i de finaste kretsar bland kändisar och värsta eliten återkommer till den by som han egentligen bara bodde ett kort tag av sitt liv.

Jag känner ibland när jag läser som om jag var med där i studion och var en av dem, jag har aldrig varit jätte intresserad av musik, jag lyssnar på det mesta och visst kan jag bli förälskad i vissa låtar men här får man en insikt i hur det görs musik. Inte har jag trott att man kan vara flera som skriver en låt, det låter konstigt, hur kommer man överens? Vilkens text ska man ta? Låter spännande i all fall och jag tror de har roligt de som sysslar med detta. Visst förstår jag att det ligger mycket arbete bakom och att umgås i dessa kretsar med detta stressiga liv måste så klar tära på både kropp och själ.

Jag vill avsluta med att Andreas har vuxit massor i mina ögon från att vara en man som sitter med sitt UNDERBARA leende och risar eller rosar nya talanger i Idol till att för mig bli en person som verkligen har kämpat för att komma dit han är.

Grattis Andreas till dina framgångar och till en bra bok som jag kan rekommendera flera att läsa.

Lättsam bok. Jag tycker ofta det är kul att läsa sådana här böcker. Nyfiken som jag är!

Jenny Andersson

2010-01-03

Han har lyckats få till en bra skildring av sitt liv, vilket gör att man beundrar honom ännu mer. Han har verkligen kämpat för att hamna där han är nu! Läsvärd!

harriet karlsson

2009-12-16

Bra men väldigt mycket namn grupper kast mellan USA och Sverige
Bra språk, oväntade meningar tex hon hade en kropp som kan stoppa trafik ( vilken tanka, suveränt mm)