Liv till varje pris

Sandberg, Kristina

| 2014

Det ska vara ett flott ställe med bra kök, Järvsöbadens hotell och pensionat. Maken Tomas har bjudit Maj och deras tonåringar Anita och Lasse dit över påsken och Maj borde känna sig glad. Om hon bara inte hade haft den här yrseln.Nu ska hon göra sitt bästa för att vara en sällskapsmänniska med de övriga påskfirarna. Men när hon kostar på sig själv en ansiktsbehandling hos pensionatets skönhetsexpert och känner masken strykas ut över pannan kan hon inte riktigt hålla tillbaka tårarna. Är det bara medelåldern, oron för Tomas stretande med firman och nykterheten? Eller besvikelsen över Lasses slarv sista året i folkskolan och Anitas försvinnande in i böckernas och filmernas värld? Kanske anar Maj hur förändringen har satts i rörelse utan att hon har verklig makt att hejda den.Liv till varje prisär den avslutande delen i den kritikerrosade trilogin om hemmafrun Maj i Örnsköldsvik. När...

Henrik Johansson

2021-10-08

En berättelse från baksidan av den framväxande medelklassen. Eländet, hindren och motgångarna

2020-10-18

Att tre böcker om hemmafrun Maj under 30 talet och framåt kan vara så fascinerande. Det är skrivet på ett språk som fångar läsaren i ett järngrepp. Allt från matos, disk och städning till känslor och relationer. Hon fångar tidsandan så perfekt. Den förtryckta hemmafrun som måste leva upp till omgivningens förväntningar och krav. Det har varit en läsupplevelse. rekommenderas varmt.

2020-01-20

Vilken berättelse! Rekommenderas varmt.

Anna Olsén

2018-10-02

Underbar läsupplevelse!

2018-05-04

Plågsamt sorglig i mångt och mycket. Många relationer är fyllda av missförstånd och en brist på samförstånd. Människorna är ensamma öar och författaren lyckas fånga en hel tidsanda i denna bok. Genom detaljer går man igenom framför allt Majs men även hennes familjs liv.

MaPa

2017-05-05

2017-03-22

Varken bättre eller sämre än föregångarna. Däremot kändes det som att det inte var riktigt slut än, som att det borde komma ytterligare en bok i serien. Boken har sina kvaliteter och är gripande på något sätt samtidigt som den ibland är rätt tradig och den tog sin lilla tid att läsa klart. Men jag skulle inte vilja ha den oläst!

Therese Dahlberg

Eva Sörensson

2015-12-15

Theresa Gyllander

2015-09-09

Älskar böckerna om Maj! Önskar bara att slutet inte var så.....inte slutgiltigt på något vis. Kan det bli en fjärde bok??

Gunnel Lindström

2015-08-29

Enligt mig den bästa boken i serien om Maj.

Lena L

2015-03-27

Jag har älskat böckerna om Maj. En berättelse om livet.

Ulla Liljenvald

2014-12-04

Värdig Augustprisvinare!

Å

Åsa Arveberg

2014-11-10

Jag verkligen gillar böckerna om Maj. Bea historia och bra skildring av Sverige på 1930-1950 men jag blir så irriterad på henne. Hon gör sig själv till ett offer och är en skitjobbig liten bortskämd kvinna som är svartsjuk och avundssjuk på alla. Jag hoppas ändå på en fortsättning.