Liv och Smilla

Liv och Wilma är bästisar. De gör verkligen allt tillsammans. En dag händer något ovanligt. Liv bara måste gå över stora vägen trots att hon inte får för sina föräldrar eftersom det är för farligt. Ändå följer hon sin inre röst och tur är det. En liten kattunge behöver hennes hjälp.  Liv och Smilla lyfter frågan om katters värde och vikten av att ta hand om sin katt. I boken finns också en faktaruta för den som vill veta mer om hur man kan hjälpa hemlösa katter och vad man ska tänka på om man vill skaffa katt. Fick Litteraturstöd från Region Halland (januari 2020) med motiveringen:  "Debutant med en spännande historia. Det är en söt liten bok med driv i berättelsen. Här diskuteras stora frågor om liv och död. Med pedagogiska frågor." Lärarhandledning finns att ladda ner kostnadsfritt här: https://www.idusforlag.se/press/lararhandledning_liv_och_smilla.pdf

Vacker, gripande & fint illustrerad!

Liv får egentligen inte gå över vägen för sina föräldrar, men av någon anledning känner hon att hon tillsammans med vännen Wilma måste. Där hittar de en vilsekommen kattunge i en buske - hur ska de hantera detta?
För att kunna be om hjälp med kattungen så behöver hon också avslöja för sina föräldrar att hon brutit mot reglerna. Vågar hon det?
Plötsligt drar en storm in och tiden blir knapp för att rädda kattungen.

Detta är en väldigt mysig bok som passar djurälskare. Hela boken genomsyras av omtanke för vilsekomna djur. Själva berättelsen är inte så spännande enligt våra barn, men den är ändå charmig och verkar engagera barnen.
I vår familj finns också två katter som blivit omplacerade via Stockholms katthem så detta ämne är något som engagerar vår familj. Är barnet som läser totalt ointresserad av ämnet finns såklart andra böcker som förmodligen passar bättre. Intresset för ämnet behövs för att uppskatta boken enligt oss.

Boken närmar sig också flertalet olika känslor som skildras på ett fint sätt. Den är skriven så att det funkar både till högläsning men också att läsa själv. Jag högläste för familjen och fick lätt till ett bra läsflyt.

Fina illustrationer av Joen Söderholm även om vi gärna hade sett att de varit i färg. Vi uppskattar annars Söderholms illustrationsstil som förstärker berättelsen. Roligt också att illustrationerna i boken visar flera hudfärger utan att de kommenteras i texten.

En trevlig detalj är att boken också avslutas med en faktasida om vad man kan göra om man hittar en katt som verkar vilse.

@barnbokstips

2019-01-02

Jag och 5-åringen har läst Liv och Smilla - vägen hem av Maria Redström Norrman. Liv och hennes kompis Wilma går längre än de får för sina föräldrar, korsar en väg för att kolla in buske. De sätter sig i busken som är som en koja och då hör de ett svagt läte. De hittar en liten kattunge. Den vill inte komma fram och de måste lämna den. Liv kan inte sluta tänka på kattungen och går till busken i smyg varje dag och lämnar mat. Kattungen ser hon aldrig men maten tar slut. Så kommer ett oväder och Liv förstår att hon måste rädda kattungen om den ska överleva. Det här är en bok som på ett fint sätt behandlar ämnen som längtan efter ett eget husdjur, att ta hand om djur och döden och hur ledsamt det känns när ett husdjur dör. En hoppfull tanke i boken som jag fullt delar och försöker förmedla till barnen är att så länge vi minns de som dött så finns de med oss. I slutet av boken finns tips på vad man kan göra om man hittar en bortsprungen katt och vad man ska tänka på om man skaffar en katt. En kapitelbok för barn 6-9 år men som jag tror kan passa som högläsning från 4 år. Fina illustrationer av Joen Söderholm på några uppslag.