Liv eller död

Robotham, Michael

Del 1: Farlig fiende. Audie Palmer är dömd för väpnat rån, ett rån där fyra människor fick sätta livet till. Efter det har han avtjänat tio år i fängelse i Texas. Rånbytet lär ha blivit sju miljoner dollar och alla är övertygade om att Audie vet var pengarna finns. Därför har han under de senaste tio åren gång på gång misshandlats och hotats av både interner och vakter. Nu har Audie avtjänat sitt straff. Men på morgonen samma dag som han ska friges är han försvunnen. Audie Palmer har rymt dagen före sin frigivning! Klappjakten är snart ett faktum, för så snart rymningen uppdagas vill alla ha tag i Audie. Precis som under de senaste tio åren i fängelset är han ett villebråd och nu jagas han av allt från poliser till "vänner" från fängelsetiden. Jägarna verkar dock ha missbedömt rymlingen, för Audie är inte på väg mot pengarna.

2020-10-24

En riktig sträckläsningsbok. Berörande och hjärtskärande mitt i all spänning. Huvudkaraktären har också en uppfriskande human människosyn vilket lyser upp boken vid återkommande tillfällen.

Per Harbeck

2018-08-05

Bra thriller men lite för förutsägbar.

Helt okej 👐

Mycket spännande bok, svår att lägga ifrån sig!

2017-05-20

Varför rymmer man dagen före man friges? Det är den stora frågan som långt om länge får sitt svar. Men under tiden, andlöst spänning. Bladvändare!

Yvonne Larsson

2017-04-15

Handlingen flyter på bra och kommer igång direkt från första sidan. Det är en hel del oväntade vändningar, och även om jag började ana åt vilket håll det lutade var slutet ändå överraskande.

2017-03-03

Det här är den första boken som jag läser av Michael Robotham, men definitivt inte den sista.

För det var en mycket bra och spännande thriller, med oväntade vändningar och högt tempo.

Välskriven, lättläst, och oförutsägbar, var den också.

Så jag kan absolut rekommendera boken till alla som gillar thrillers och spännande kriminalromaner.