Liv efter liv

Atkinson, Kate

| 2015

Tänk om det finns andra chanser. På riktigt. Och tredje chanser. Tänk om du har ett oändligt antal chanser att leva om ditt liv. Skulle du till slut kunna rädda världen från ett oundvikligt öde? Skulle du ens vilja? En kall vinterdag 1910 föds Ursula Todd. Hon är tredje barnet till en rik engelsk bankir och hans fru. Tragiskt nog dör hon innan hon hinner ta sitt första andetag. En kall vinterdag 1910 föds Ursula Todd. Hon ger ifrån sig ett kraftfullt skrik och påbörjar ett minst sagt ovanligt liv. För hon dör gång på gång, på många olika sätt. Historien har stora planer för henne. Inget mindre än civilisationens öde ligger i hennes händer. Kate Atkinson leker med tiden och historien på ett uppfinningsrikt och gripande sätt i Liv efter liv. Det är en andlöst hisnande och djärv berättelse. "En märkligt drabbande roman." - Tara "4 hjärtan av 5" - Femina "Liv efter liv är en fascinerande...

2022-12-19

Stark 3:a

Petra S

2021-01-24

En av de bästa jag läst. Om du liksom jag dras åt magical realism så är detta en bok för dig!

Anna Christina

2019-11-10

Tänk om ... Och så om och om igen. Fascinerande.

Erika Wiman Snäll

2017-04-08

Huvudpersonen dör och dör och hennes liv börjar om ett otal gånger. Ovanligt grepp som i början var deprimerande men som sedan blev naturligt. Gripande bok som levde kvar hos mig länge.

Sandra Katby

2016-10-04

Wow vilken bok, berörde mig otroligt mycket, sorgsen med en annan syn på livet

Louise Ö

2016-08-18

Jag gav upp på sidan 133. Det finns så många andra bra böcker som ligger på vänt, så jag slutade läsa. Jag blev aldrig riktigt fast. Hon har ett väldigt bra språk och jag älskar hennes sätt att skriva, men det var så seeegt. Det hände inget! Alla hopp i boken gör att jag inte hänger med. Jag kanske tar upp läsningen igen, men bara kanske.

2016-07-27

Egentligen borde det vara en femma, men avsnittet om kamratskapet med Eva Braun och därmed närheten till Hitler drar ned. Känns väldigt malplacerat. I övrigt en fantastisk läsning!

Liza Bolin

2016-06-30

Riktigt cool kontrafaktisk roman, baserad på tankeleken "om du kunde åka tillbaka i tiden och döda hitler, skulle du göra det?". Fast så mycket mer, riktigt riktigt bra.

Nina Gustafsson

2016-03-06

Tänk om... Tänk om om inte hade varit hur annorlunda livet kunde ha tett sig. Atkinson leker med detta och ger Ursula och hennes familj ett flertal öden. Den ger av denna anledning en bredare bild av tiden kring världskrigen och är verkligen värd att läsas.

Erika Granholm

2016-01-10

Så många frågor den här boken väcker! Så snyggt genomfört och så bra setting. Dock lite för klassisk förändring i historien, och jag förstår inte heller varför Ursulas relation med Ted är så djup. Jag hade velat att Atkinson jobbat mer med den delen av historien.

2015-11-16

Spännande bok med många små humoristiska inslag samt sorgliga passager. Smart skrivet med de olika vinklarna i tiden, jag ville nog egentligen ha lite svar i slutet som jag aldrig fick.

Anna Hedenstedt

2015-10-26

Detta var en bok jag levde i! Älskar böcker byggda på olika sorters tankeexperiment. Här har vi en Sliding doors möter Måndag hela veckan. Med historia.

Mikael Goldring

2015-10-02

Första halvan var relativt intetsägande och förtjänar bara en tvåa. Andra halvan är smart och underhållande skriven och värd en fyra. Får bli en trea.

Maria W

2015-09-02

Annorlunda!

Begåvat och berörande och med ett originellt upplägg. Tyckte om såväl tonen i boken som författarens språk och alla de tankar som bokens tema väckte. Helt enkelt lysande.

Ma Coon

2015-06-30

Fantastisk bok! Originell med ett rikt och fylligt språk. Jag har en ny favoritförfattare!

Annica M

2015-05-14

Förvirrande,eller är det jag som inte hänger med...?

Jesper Svensson

2015-04-25

FranZone c”,)

2015-04-21

Vackert multiversum!

2015-03-20

Underbar bok, väldigt nära en femma. Kate A är en favorit hos mig. Gillar historien, gör om gör rätt liksom. Nya chanser i nya liv, hela tiden. Hoppen i boken blir aldrig förvirrande. Men bäst av allt är språket. Rappt, ljuvligt och flytande. Läs!

John C

2015-03-11

Ursula Todd föds en kväll 1910 och dör, men föds igen.. och igen...och igen, och kan därför styra sitt liv och leva om och undvika att begå samma misstag igen. Och alla har vi väl lekt med tanken på att kunna leva om och göra om våra val? Tanken är intressant, men boken är lite för lång och lite för tjatig för att bli något mer än en helt ok historia.

2015-03-06

Ursula Todd föds den 11 februari 1910. Åtminstone det håller författaren fast vid, liksom platsen och övriga familjemedlemmars namn.
Till en början är jag förtjust i Atkinsons lätta och humoristiska berättarstil. Men romanen blir ju till slut som en samling noveller med namnen som gemensam nämnare. Atkinson briljerar med sin uppfinningsrikedom. Det blir ytligt, tråkigt och förvirrande för en stackars 40-talist med dåligt minne.

Sara Urger

2013-09-09

Det är inte ofta jag ger böcker femmor, men Life after life är verkligen en femma. Vilken bok! Kate Atkinson är en ganska ny bekantskap för mig, har tidigare bara läst två av böckerna om Jackson Brodie. Jag tyckte verkligen om Atkinsons språk och sätt att berätta, det är både humoristiskt, smart och engagerande. Bokens lite speciella upplägg, att få börja om sitt liv om och om igen låter lite sökt när en först tänker på det men en tar det till sig snabbt och jag tycker att det är ett riktigt smart grepp. Läs denna bok!

Therese Åström

2013-06-02

Vad är egentligen ett perfekt liv?
Åh Kate Atkinson, jag har älskat hennes böcker sedan jag först stötte på Behind the Scenes of the Museum år 2000.

Man kan ju tro att det ska bli tjatigt att läsa om och om igen om samma liv, men det var det inte. Spännande vad små skaer kan betyda och kan ändra ett liv.