The Little Friend

Tartt, Donna

| 2002

Although the Cleves generally revelled in every detail of their family history, the events of 'the terrible Mother's Day' were never, ever discussed. On that day, nine-year-old Robin Cleves, was found hanging by the neck from a rope slung over a black-tupelo tree in his own garden. Twelve years later, the mystery - with its taunting traces of foul play - was no nearer a solution than it had been on the day it happened.This isn't good enough for Robin's youngest sister Harriet. Only a baby when the tragedy occurred, but now twelve years old, Harriet is ready and eager to find and punish her brother's killer. Her closest friend Hely - who would try anything to make Harriet love him - has sworn allegiance to her call for revenge. But the world these plucky twelve-year-olds are to encounter is not child's play: it is dark, adult and all too menacing. In Donna Tartt's Mississippi, the sense...

Izabela Horn

2021-03-09

Handling & Tema : 5/5

Karaktrerna: 5/5

Miljbeskrivning: 5/5

Sprk och berttarkonst: 5/5

5/5 I helhets betyg

2018-01-29

Sydstatsmilj, rasfrdomar, konflikter mellan fattiga vita och fattiga svarta, kriminalitet - allt finns i denna oerhrt detaljrika tegelsten. Donna Tartt har ett fantastiskt sprk och en lika fantastisk frmga att i en helt osannolik handling beskriva livsfrgor. 12-riga Harriets slutsats efter kamp mot sin brors frmodade mrdare, kamp mot ormar, ptnda kriminella mm r: seger och grusade frhoppningar r ibland samma sak.

maria grts

2016-12-01

Lite lngsam

Sara Bentfors

2016-09-12

Frst lessnade jag ngonstans halvvgs. Baksidestexten utlovade ngon form av thriller, och det r svrt att inte bli besviken nr man vntat sig en sak och fr en helt annan. Men, tvngsmssig som jag r s klarar jag inte av att ge upp bcker. Jag gav mig p det igen, denna gng utan ngra srskilda frvntningar. Den hr gngen kunde jag uppskatta boken fr det den r.

En skildring av en familj som drabbas av en stor tragedi. Hur den kommer att pverka dem mnga r framver, kanske resten av deras liv. Kontexten r ett litet samhlle i sdern dr ras, klass och kn i hg grad begrnsar dess invnare.

Det handlar om Harriet som blir fixerad vid tanken p att hmnas sin brors mrdare. Det r bde en barnslig lek, och samtidigt blodigt allvar.

Det handlar om att vxa upp i skuggan av sin dda bror.

Det handlar om brderna Ratliff, som kanske r p frhand dmda till ett liv i misr, kanske kan bryta sig loss och brja om.

Det handlar om svarta hushllerskor som gnar all sin tid och kraft t att slita fr sina vita husmdrar.

Det handlar om frnvarande fder som agerar familjemn nr det passar dem sjlva.

Och jag inbillar mig att jag ftt ngon sorts frstelse fr vad de olika livssituationerna innebr.

Och fastn jag egentligen inte gillar barndomsskildringar s kommer jag p mig sjlv med att sakna Harriet och Hely.

Lars Willfors

2016-03-11

Orkade inte lsa frdigt. Otroligt seg, men skert bra p ngot stt nr man vl kommit igenom.

Emma

2015-11-07

Nu har jag lst ut den och jag lmnas med massa obesvarade frgor. Men vem var det som mrdade Robin? Vem var den lille vnnen? Jag vntade p att den lille vnnen skulle trda fram som det stod hr i en tidigare kommentar, men sedan trdde ingen fram... och jag frstr fortfarande ingenting. Brjar tnka att den det var den hr boken som var min lille vn och nu nr den r slut p sidan 633 lmnar den mig med en desperat saknad d vi mste skiljas t. Donna Tartt r verkligen en fantastisk frfattare och hennes stt att skriva r kanske det bsta jag lst. Varje ord r som poesi. Jag tnkte ett tag att boken var ondigt lng fr det hnde inte s mycket. Men det gr kanske ingenting fr jag tyckte hela tiden om den. En berttelse om en kylig barndom, om landsvgar, vnskap och smstadssamhlle. Olika slags problematik, social utsatthet, ett fint hem med brist p omsorg, rasfrgor om att vara ett svart hembitrde - mitt hjrta nstan gick snder nr Ida Rhew flyttade, om hur en tragedi kan delgga en familj, om Danny som hade en dlig start redan frn brjan och om att vxa upp med att redan vara placerad i ett fack "han r en Radliff". Harriet r egentligen inte heller ngot alls sympatiskt barn, snarare motsatsen. Hon r ett grubblande barn utan humor eller gldje och alltfr sjlvstndig. Det r nog drfr det r s fascinerande att flja henne. Hon jobbar desperat mot ett ml om hmnd, men sen nr det gick som hon ville ger det henne inte alls den knslan hon frvntade sig. Ett msterverk ven om den inte r lika bra som hennes tv andra bcker. Mest frustrerad r jag ver att inte f svar p gtan, men vissa saker fr man kanske aldrig svar p och det r den bittra verkligheten.

Gunnel Lindstrm

2015-01-03

En seg, obegriplig historia. Har lst en tredjedel av boken, men ger nu upp.

Amanda - Lsbulle

2014-12-09

Den lille vnnen innehller ett vackert och vldigt beskrivande sprk, talande personportrtt, en kvljande milj i form av den amerikanska sdern och mnga trasiga livsden. Det r en tung bok som tog mig lng tid att lsa. P bokens baksida hintas det om en thriller-aktig mordgta men det r inte alls vad boken r. Kanske var det drfr som det tog mig s lng tid: det jag fick var inte vad jag frvntade mig. Det innebr inte att bokens innehll p ngot stt var dligt. Bara ovntat. Och tungrott. Fr det som presenterades var mer av en familjehistoria, en berttelse om en uppvxt kantad av en tragedi som speglas i allt. Om hur Harriet frsker tackla det p bsta stt, men hur det inte alltid blir rtt. Om handlingar och konsekvenser strre n man rknat med. Om liv, men mer om dd. Eller levande dd.

Funderade lnge p vem som faktiskt var "Den lille vnnen", om ens ngon var det. Var inne p att det kanske var sjlva brottet och gtan som kan ses som Harriets vn, d det r det hon bygger hela sitt liv p och som allt i hennes familjs de kretsar kring. Och kanske r det en del av sanningen. Men i slutet av boken trdde den lille vnnen till sist fram. Och frgan r faktiskt vad som sedan finns kvar av Harriets vrld.

Lotta Karlsson

2014-10-29

omstndlig var vl inte heller riktigt p humr fr att lsa

Karin Granander

2014-09-30

Vlskriven och en berttarkonst utver det vanliga. Den hr tyckte jag inte lika bra om som de tv andra av henne som ftt 5 stjrnor. Men hon kan sannerligen skriva bra.

Fanny Gunnarsson

2013-06-23

Det r en fngslande och tegelstenstung roman som inkluderar ett stort persongalleri (ja, fick fra anteckningar i sedvanlig ordning), och om jag ska invnda mot ngot s r det just omfnget. Emellant finns dr transportstrckor som inte frdjupar historien och historien trampar lite vatten. Men det r vl ocks allt jag har att sga som kan liknas vid kritik fr annars r den fantastiskt berttad.

Ls mer hr: http://litteraturkvalster.wordpress.com/2013/04/14/den-lille-vannen/

Marianne Strandberg

2011-07-09

Intetsgande....

Anna Nio

2010-01-24

Bortsett frn en smula trgare flyt mellan omkring 200-300:e sidan s lskade jag den hela vgen till sidan 632, och dr tog krleken, liksom boken, slut. Ett slut som inte kndes som ett frdigt slut fr fem jvla ra. Fruktansvrt frustrerande!