Lite trött bara annars bra : hur du överlever sömnbristen under småbarnsåre

Att bli förälder är något av det största som händer en i livet. Men att få ett barn som sover hela nätterna igenom hör till undantagen. Så hur roddar man livet som aldrig utsövd småbarnsförälder utan att bli deprimerad, få minnesförlust eller andra sjukdomsliknande symptom på grund av sömnbristen? Hur klarar man av att ha fungerande relationer när man aldrig får sova?     Lite trött bara, annars bra är en bok att skratta åt när man gråter av trötthet under ändlösa vaknätter, en bok som hjälper en att förstå varför man mår som man gör och som med hjälp av snälla metoder och goda råd kan ge lösningar och hopp.   Mirijam Geyerhofer är journalist och blev själv sjuk av sömnbrist efter att hennes dotter föddes. Hon är bosatt i Malmö och mamma till två barn.   "Gud, vad jag hade behövt din bok under småbarnsåren! Idag sa jag: Jag behöver gå och vila en stund. Och gick och sov....

Jessica Harvigsson

2019-12-04

’Lite trött bara annars bra’ är boken som jag hoppas ligger i många trötta föräldrars julstrumpa i år.

Boken är för dem som behöver känna att de inte är ensamma i hur de känner och mår, för dem som inser att de kanske behöver söka stöd och hjälp utifrån och för dem som behöver skratta en stund och bli lugnade med att det går över, säkert inom sisådär tio år 😅

Miriyam har skrivit en välbehövd bok, texten är välskriven, lätt och rolig att läsa samt blandar hård fakta och verkliga upplevelser från andra (även mig själv) som varit mitt i det inre och yttre kaos som sömnbrist skapar.

Ja som ni hör, det är en bok för dig och ungefär halva din bekantskapskrets. Den får mina varmaste rekommendationer!

Som blivande småbarnsförälder är man ganska inställd på att det ska bli en period med mindre sömn. Det vi däremot sällan får höra är hur illa det faktiskt kan bli och hur dåligt en människa kan må om vi inte får sömn. Dessutom är det väldigt individuellt hur mycket sömn en person behöver för att fungera, så något som i ens öron inte låter så farligt är katastrofalt för den andra.

Här kommer Lite trött bara, annars bra in i bilden. På ett humoristiskt sätt leder Mirijam Geyerhofer oss igenom hur det kan vara när det blir alldeles för lite sömn, vad det kan bero på och vissa steg som går att ta för att se om det går att lösa. Det jag tror är viktigast för många föräldrar i den här situationen är att få höra/läsa att det inte är deras fel och att det inte ligger något fel i att söka hjälp för det. Ofta får de bara från sin omgivning höra ”alla barn sover dåligt” eller ”om du trodde att du skulle få sova bra skulle du inte ha skaffat barn”. Fruktansvärt att höra för någon som redan känner sig dålig och lider.

Lite trött bara, annars bra blandar information, olika specialisters input, Geyerhofers egna upplevelser och även andra föräldrars upplevelser. Jag kan tycka att det är tråkigt att alla exempelpersoner är kvinnor, det hade varit spännande att även se några mäns perspektiv.

Oerhört informativ bok och även om jag inte riktigt faller inom kategorin att ha svår sömnbrist känner jag igen mig i mångt och mycket. Det är också smått humoristiskt att jag läste delar av den här boken som e-bok medan jag inte kunde sova för att vi hade alla tre barn i vår 1,60 meter breda säng, eller medan jag väntade på att de skulle vakna (och alltså då också läste tipsen att lägga ner skärmar långt innan läggdags på min telefonskärm)

Språket är väldigt bra, informativt och humoristiskt och bokens formgivning är snygg och lätt att läsa. Full med bra information för den som är i samma sits, men minst lika viktig för alla viktigpettrar som tror att alla barn fungerar likadant och att sömnbristen bara är en kort fas.