Lite död runt ögonen

Ärlemalm, David

En gripande bladvändare från Stockholms skuggsida, en kärlekshistoria mellan två föräldrar, en levande och en död, och deras barn. När Sofia dör av en överdos lämnar Arto livet som missbrukare för att försöka skapa en tillvaro för sig själv och dottern Bodil. Då han anklagas för att sälja droger och får sparken från den skola där han arbetar i köket, pressas han att ordna pengar på de sätt han känner sedan gammalt. Under senhöstens nätter tvingas Arto allt längre in i en värld av lögner, brott och våld när han försöker rädda sig själv och sin dotter. ?Lite död runt ögonen? är en rå och ömsint skildring av ett Stockholm som vi sällan får läsa om.

Lotta Strandberg

2022-03-27

Årets bästa bok! Fantastiskt skriven, otäckt spännande och obehaglig.

Kerstin Kolm

2022-02-02

En drabbande berättelse om ett träd med bruten stam- så bra liknelse.
Också genial titel- dotterns alldeles egen omtolkning.

Bettan_bokprataren

2020-10-25

En mycket gripande och tänkvärd bok som inte borde lämnar någon oberörd. Jag sträckläste den och för mig var det stört omöjligt att ens tänka tanken att lägga den ifrån mig förrän jag fått veta hur det skulle sluta för Arto och hans lilla Bodil.
Visst har Arto det tufft och visst är väl alla beslut inte helt genomtänkta men han visar en enorm kämpaglöd och en massiv kärlek till sin dotter. Han är beredd på att nästan göra vad som helst för henne.

Det är en väldigt gripande bok som går rakt in i hjärtat och där kommer den nog att stanna ett tag. Jag blev rörd och berörd. Läs den det är en lysande debut av David.

Eva Boktokig

2020-04-14

Jag har suttit som på nålar när jag väntat på att berätta om denna bok för er. Det är en helt fantastisk bok om en pappas kärlek till sin dotter och hans kamp för att hålla ihop och hålla sig drogfri. Den är så fin, så varm och så ärlig. Jag älskar hur den är skriven. Hur rak den är. Jag älskar ämnet. Det här liknar inte något jag läst förut. Det här kommer vara en av mina bästa läsupplevelser 2020. Jag vet att det är tidigt att säga det, med tanke på att det är januari, men vet man så vet man.

Jennifer Johansson

2020-02-12

Tack Bokförlaget Forum för recex!

Lite död runt ögonen handlar om en trasig familj, vars mamma har gått bort och pappan försöker hålla han och dottern flytande. Det handlar om missbruk, om livet och om allting som kan gå fel, men att man ändå är stark i sig själv.

Jag gillade verkligen den här boken. Den är hjärtskärande, styrkande och tryckande. Det är en speciell känsla att läsa den här boken, och Ärlemalm lyckas skildra känslor och tankar på en människa på ett så bra sätt. Jag känner verkligen med huvudpersonen och hans dotter, känner hans desperation att vilja göra rätt och hoppas på att det är rätt - hans vilja att göra så att dottern får ett bra liv.

Det som jag saknar i denna boken är ett bättre avslut, jag tyckte att den slutade lite väl abrupt och blev som förvånad när det inte fanns något mer. Jag vet inte vad jag hade önskat mig, men något mer. Jag lämnar boken med en känsla av att något fattades.

Rekommenderar den ändå så så mycket, om du vill ha en kort bok som verkligen trycker på dina känslor.

villa-freja.se

2020-02-06

En välskriven bok som gör ont att läsa. Den skapar en ledsen känsla och oro för huvudpersonens dotter.

Jag har svårt att bestämma mig för om jag vill ge boken 3 eller 4 stjärnor, men på grund av att boken på ett nästan obehagligt sätt kryper under skinnet och lämnar mig med en äckelkänsla får jag ge den en stark 3a

Maja Dukic

2020-01-30

..............................
Alla pratar om denna bok just nu. Jag hade turen att läsa denna tack vare @oliviasjjoberg och @esterbonnier. Evigt tacksam.
Allt jag har att säga om denna bok är att den är lysande debut av David Ärlemalm. Vill självklart läsa mer av honom.
Välskriven, naken, sann vardagshistoria som går rakt in i hjärtat. Tungt, trassligt bagage vår huvudperson bär med sig, efter att hans sambo dog i överdos och lämnade Arto ensam med deras sexåring.
Pappas kamp varje dag med både bra och dåliga beslut, oftast dåliga, visar hans kämparglöd att bli en bättre människa och en bra förälder. Jag är hela tiden på Artos sida, just när han tar dåliga beslut vill jag bara skrika åt honom, kämpa människa, kämpa!
Språket i boken bara flyter på, det gör att jag inte läser, utan upplever varje sida i hans bok!
Om du inte har läst, rekomenderas den starkt!
Tack till @oliviasjjoberg @esterbonnier och @arlemalmdavid för möjligheten att läsa denna bok. Den kommer stanna hos mig under en lång tid framöver.

Marisa Costa

2020-01-23

Fantastisk,läste manus under år 2019.
Jag kände mej tagen och berörd av Arto och Bodil.Hade velat läxa upp Arto,samtidigt som man inte kan låta bli att ömma för honom.
När boken i sin helhet nådde mej läste jag den igen.
Väntar ivrigt på fler böcker av David Ärlemalm.

💜När jag först stötte på denna bok så tänkte jag att detta är nog inget för mig.
Men nu när jag läst den så allt jag kan säga är VILKEN Toppen bok, den griper verkligen tag i en & sätter sina spår långt in i hjärtat💜💜💜💜💜 av 5st🌹

2020-01-15

Betyg: 5 av 5.

Det här är årets första fullpoängare och helt klart en av årets bästa böcker, det kan jag säga redan nu.

Boken Lite död runt ögonen, av den debuterande författaren David Ärlemalm, är en bok som gick rakt in i hjärtat på mig.

Den är väldigt välskriven, mycket gripande, smärtsamt trovärdig, och svår att lägga ifrån sig. Språket har ett härligt flyt, och karaktärerna tyckte jag verkligen om.

Och det är en bok som jag kommer att tänka på, och minnas länge, länge.

Hoppas ju på att det här är början på ett nytt stort författarskap.

Rekommenderar absolut boken varmt till alla. Och tror att den kommer att göra stor succé.

Och som jag tror att det kommer att stå i många recensioner, av boken Lite död runt ögonen blir man lite blöt runt ögonen, för boken berör verkligen.