Lisey's story

King, Stephen

| 2006

Lisey Debusher Landon lost her husband Scott two years ago, after a twenty five year marriage of the most profound and sometimes frightening intimacy. Lisey knew there was a place Scott went -- a place that both terrified and healed him, could eat him alive or give him the ideas he needed in order to live. Now it's Lisey's turn to face Scott's demons, Lisey's turn to go to Boo'ya Moon. What begins as a widow's effort to sort through the papers of her celebrated husband becomes a nearly fatal journey into the darkness he inhabited. Perhaps King's most personal and powerful novel ever, Lisey's Story is about the wellspings of creativity, the temptations of madness, and the secret language of love

Miguel Andersson

2022-07-01

En liten annorlunda Stephen King-bok i mitt tycke, mer romantisk än vanligt (inte för att det är något fel på det). Delarna med huvudkaraktären Liseys syster står ut, och där ser man King i sitt esse. En spännande och bra bok. 3/5. Miguel

Matilda Krig

2011-12-26

Min första Stephen King-bok! Till en början seg, men sen himla spännande. Gillar stilen, så gissar på att jag kommer läsa fler King-böcker =)

Ann Carlsson

2011-10-30

Jag blev verkligen besviken på denna bok eftersom jag nästintill slukat de flesta böckerna av King! Storyn är trist och väldigt rörig. Tycker inte om hans språk i boken.....

Jonna

2011-08-22

Bol, slut! Tack! Tog länge att komma in i och länge att avsluta men i sin helhet en okej berättelse.

Lars Andersson

2011-07-25

Som ofta med King, ojämn kvalité i en och samma bok. Vissa avsnitt mysiga medan andra är för mig intetsägande. Dom sista 100s har jag sparat, men jag känner mig inte vidare sugen på att ta upp boken igen.

Dom läsvärda partierna är givetvis dom med Liseys psyksjuka syster. Då kommer lite av värmen fram som King är så bra på. Början av boken är fullkomligt överlägsen senare del.

Susanna *

2010-12-28

En bok som jag ledsnade på genast, kom inte alls in i den och orkade inte försöka heller

Josefine Ejebjörk

2010-09-16

Det tog lång tid att komma in i den, vilket för mig är ovanligt för Kings böcker, men den tog fart på slutet.

Stig Svåren

2010-09-05

Ofattbart tråkig.

Jenny Li

2010-08-17

Den här boken hade en nästan löjligt hög ingångströskel, vilket King förvisso ofta har - men den här gången var det värre än vanligt. När jag väl kommit in i den var det lite som att "komma hem" - för mig som läst mycket av King - men i efterhand är det inte en bok som lämnat några direkta spår.

Mattias NoName

2010-07-09

Känns segt att komma igång. Hållt på att läsa den ett par månader nu... kommer dock inte framåt...

Mia Enell

2010-03-24

Det här är boken som fick mig att inse att Stephen King helst skall läsas på engelska. Eftersom King är en ordvrängare går mycket av hans berättelser förlorade i översättningen. Vad blir "blood bool" på svenska - ingenting. Bool är ett, av King, konstruerat ord som anspelar på boh=bu och fool=lura. alltså en skrämmande luring, ja ni ser det går ju inte. Man har tydligen inte heller brytt sig om att försöka översätta det.

Berättelsen är en av Stephen Kings bästa, enligt mig. Spännande, skrämmande, övernaturlig utan att bli löjlig, vacker och med ett psykologiskt djup.

Sara Nilsson

2010-02-24

Jag tyckte om den här boken! Jag tyckte om stället som kvinnan försvann till hela tiden. Spänningen var visserligen inte på topp, som med många av Kings andra böcker, men ändå en bok som gav avtryck.

Elisabeth E

2010-02-24

Inte den bästa boken av Stephen King. Handlingen kändes seg och det dröjde alldeles för länge innan man förstod vad den "handlade" om egentligen.

Anders Högman

2009-11-15

Usch vilken svamlig och komplicerad King. Mkt svårt att hänga med i all turer i början...nä, den var inte bra.

maria hansson

2009-11-12

Tyckte till en början att det var bra mycket underligare historia än vad King brukar skriva, men ju mer jag läste, ju mer kom jag in i berättelsen, och gillade den skarpt, sen är jag ju en som tror på parallella världar.

Malin Zettergren

2009-08-28

Vad ska man säga om Liseys berättelse.. nog en av dom sämre böcker jag har läst. Alldeles för hoppigt i historien & överlag en väldigt konstig bok. Men ett plus iallafall när man tillslut får ett svar på Scotts historia.