Lisbet och Sambakungen

En Loranga, Masarin och Dartanjang för 2010-talet! Lisbet och Sambakungen är en galen, rolig och normkreativ högläsningspärla! Emma Karinsdotter är en ny stjärna på humorhimlen och för de skruvade illustrationerna står Augustnominerade Hanna Gustavsson. Lisbet bor med sin farmor Sambakungen och den bistra piratkatten Sixten i ett vanligt hus på en vanlig gata. Farmor älskar geléhallon, att vinna internationella cykeltävlingar, glassagne, hemliga agentuppdrag och att tantsnuska med sin gamla flickvän, agenten Agatha Fox.Lisbet älskar att rita. Helst saker som inte finns. För det mesta har hon hur kul som helst med farmor. Men ibland blir farmor lite för mycket. Då skulle det vara skönt med någon som var lite mer som hon själv. En dag kommer ett vykort. Där hälsas Lisbet välkommen till första klass. Farmor beter sig som om någon har dött: "Sommaren har dött, Lisbet. För i höst...

Detta är en fantastisk och tokig bok på samma gång.
Den är fin och rolig.

Relationen mellan Lisbet och farmor är fin och de tycker verkligen om varandra. Att farmor är en hemlig spion och vill äta gelehallon hela dagarna kanske inte hör till vanligheterna men det fungerar ändå. Farmor anser inte heller alltid att man måste göra som alla andra heller utan att det finns andra lösningar som är bättre.

Detta är en inkluderande bok som får en att tänka till.
Vi både skrattade och rynkade pannan åt tokigheterna i boken som också är allvarlig emellanåt.

Denna bok rekommenderas varmt och är även en fin present att ge bort.
Läs den!

Klara Jennische

2018-11-06

En väldigt fin historia om Lisbet som bor hos sin farmor Sambakungen och som snart ska börja skolan. Sambakungen älskar geléhallon och är härligt tokroliga. En varm, kärleksfull och rolig bok om att vara den man är och inte alltid behöva vara bäst. Längtar redan efter uppföljaren.

Lisbet och Sambakungen skriven av Emma Karinsdotter är en fantastiskt bok på alla sätt! Lisbet bor med sin farmor och hennes piratkatt, ibland får dem besök av farmors gamla flickvänner. I höst ska Lisbet börja skolan och det här blir den sista sommaren i hela världen. Farmor hittar på mycket tok och knasigheter och vi har skrattat mycket. Det finns också plats för sorg och viktiga budskap i boken som t.ex. att det är okej att inte vara bäst på allt för att bli omtyckt. En annan viktig tankeställare är att det är okej att vara olika, men att det också är okej att vara lika. Rika, färgglada illustrationer av Hanna Gustavsson som gör en glad. Det är svårt att inte bli sugen på geléhallon när man läser, geléhallon har en viktig roll i boken. En fantastisk sommarlovsbok och helaåretbok, perfekt för högläsning! Tips till alla lärare i förskoleklasser och år 1 och 2! Lisbet och Sambakungen är en av de bästa barnböcker för barn i åldern 6-9 år som jag har läst!