Lisbet och Sambakungen

Karinsdotter, Emma

| 2017

En Loranga, Masarin och Dartanjang för 2010-talet! Lisbet och Sambakungen är en galen, rolig och normkreativ högläsningspärla! Emma Karinsdotter är en ny stjärna på humorhimlen och för de skruvade illustrationerna står Augustnominerade Hanna Gustavsson. Lisbet bor med sin farmor Sambakungen och den bistra piratkatten Sixten i ett vanligt hus på en vanlig gata. Farmor älskar geléhallon, att vinna internationella cykeltävlingar, glassagne, hemliga agentuppdrag och att tantsnuska med sin gamla flickvän, agenten Agatha Fox.Lisbet älskar att rita. Helst saker som inte finns. För det mesta har hon hur kul som helst med farmor. Men ibland blir farmor lite för mycket. Då skulle det vara skönt med någon som var lite mer som hon själv. En dag kommer ett vykort. Där hälsas Lisbet välkommen till första klass. Farmor beter sig som om någon har dött: "Sommaren har dött, Lisbet. För i höst...

Gottsta skola 4

2021-10-11

Den var rolig

I boken får vi följa Lisbet som gärna vill vara både sig själv och helt vanlig. Eftersom hennes föräldrar övergav henne vid födseln för att resa världen över så bor hon tillsammans med sin farmor som bjuder på en helgalen vardag där hon ständigt är närvarande för Lisbet.
Farmor - som vill kallas Sambakungen - gillar att berätta om sitt agentliv samtidigt som hon ständigt äter geléhallon och surplar lingonsylt med sugrör. Plötsligt kan det vara dags för en cykeltävling, självklart utan hjälm. För inte cyklar man väl med huvudet tycker farmor?

När Lisbet får reda på att det är dags att börja skolan till hösten så sörjer Sambakungen och säger att detta är hennes sista sommar. Kommande år kommer hon bara ha korta sommarlov. Men Lisbet är ändå nyfiken på att börja skolan och att lära känna Hanin som hon träffat utanför konditoriet och som ska gå i samma klass. Kanske kan de bli vänner? Men vad kommer farmor tycka om det? För farmor är van vid att spendera all sin tid med Lisbet och hitta på massor av skoj tillsammans med henne. Bäst att de passar på att ha en riktigt härlig och lång sommar tillsammans först.

Detta är en galen och rolig bok med massor av finurliga detaljer. Men samtidigt finns det också djupare och mer eftertänksamma bitar i berättelsen. Exempelvis att bli sviken av någon som ska älska en men istället ha en annorlunda men väldigt engagerad farmor, längtan efter en vän och att våga vara sig själv.

Boken är full av normkreativa detaljer där
det läsande barnet är den som får fundera över vad som känns udda. Att boken är full av farmors fd flickvänner är inget min dotter reagerar på. Detta är heller aldrig något som poängteras utan presenteras enbart som självklart i boken. Däremot det knasiga att de gör GLASSAGNE - alltså lasagne men gjord på glass, maränger, geléhallon osv. Och detta smaskiga är inte efterrätt - utan mat! Åh vad dottern älskade den delen i boken.
Härligt nog finns ett recept på denna ”himmelska” rätt (sonens exakta ord) i slutet av boken. Vi var självklart tvungna att göra detta tillsammans samtidigt som vi fnissade med referenser från boken. Exempelvis att kalla marängerna för pastaplattor och glasslagret för göttfärssås. Finns det ett mer perfekt upplägg för att skapa läslust?

För alla som redan har läst denna bok kan jag tipsa om att det till hösten kommer en uppföljare ”Livets hårda skola”. Den ska vi defintivt läsa! Håll utkik! Till er som inte läst ”Lisbet och Sambakungen”: Grattis! Ni har en helgalen och normkreativ högläsningsstund framför er.

Detta är en fantastisk och tokig bok på samma gång.
Den är fin och rolig.

Relationen mellan Lisbet och farmor är fin och de tycker verkligen om varandra. Att farmor är en hemlig spion och vill äta gelehallon hela dagarna kanske inte hör till vanligheterna men det fungerar ändå. Farmor anser inte heller alltid att man måste göra som alla andra heller utan att det finns andra lösningar som är bättre.

Detta är en inkluderande bok som får en att tänka till.
Vi både skrattade och rynkade pannan åt tokigheterna i boken som också är allvarlig emellanåt.

Denna bok rekommenderas varmt och är även en fin present att ge bort.
Läs den!

En väldigt fin historia om Lisbet som bor hos sin farmor Sambakungen och som snart ska börja skolan. Sambakungen älskar geléhallon och är härligt tokroliga. En varm, kärleksfull och rolig bok om att vara den man är och inte alltid behöva vara bäst. Längtar redan efter uppföljaren.

Lisbet och Sambakungen skriven av Emma Karinsdotter är en fantastiskt bok på alla sätt! Lisbet bor med sin farmor och hennes piratkatt, ibland får dem besök av farmors gamla flickvänner. I höst ska Lisbet börja skolan och det här blir den sista sommaren i hela världen. Farmor hittar på mycket tok och knasigheter och vi har skrattat mycket. Det finns också plats för sorg och viktiga budskap i boken som t.ex. att det är okej att inte vara bäst på allt för att bli omtyckt. En annan viktig tankeställare är att det är okej att vara olika, men att det också är okej att vara lika. Rika, färgglada illustrationer av Hanna Gustavsson som gör en glad. Det är svårt att inte bli sugen på geléhallon när man läser, geléhallon har en viktig roll i boken. En fantastisk sommarlovsbok och helaåretbok, perfekt för högläsning! Tips till alla lärare i förskoleklasser och år 1 och 2! Lisbet och Sambakungen är en av de bästa barnböcker för barn i åldern 6-9 år som jag har läst!