Linnunrata 1-5

Adams, Douglas

| 2009

Flag from fi

Viisiosainen scifi-parodia viimein yksissä kansissa Douglas Adams ei tiennyt mitä teki, kun hän 27-vuotiaana julkaisi hulppean esikoisromaaninsa Linnunradan käsikirja liftareille. Hurjaa verbaaliakrobatiaa pursuavasta kirjasta tuli yhdessä rysäyksestä valtava bestseller, joka poiki kuunnelman, televisiosarjan, kaksi lp-levyä ja neljä jatko-osaa. Nyt Adamsin kirjasarja, maailman ainoa viisiosainen trilogia, on viimein julkaistu yhteisniteenä. Kirjoissa Arthur Dent, Ford Prefect ja kumppanit koluavat maailmankaikkeuden kaukaisinta kolkkaa myöten ja saavat siinä sivussa selville elämän tarkoituksen ja Jumalan viimeisen viestin luomakunnalleen. Linnunrata sisältää teokset Linnunradan käsikirja liftareille, Maailmanlopun ravintola, Elämä, maailmankaikkeus ? ja kaikki, Terve, ja kiitos kaloista sekä Enimmäkseen harmiton. Ne luettuasi suhtaudut tieteiskirjallisuuteen varmasti uudella...

Anders Rågström

2023-11-18

2023-11-05

DON’T PANIC - gediget råd. Med det, och en handduk, kommer man jävligt långt. Sjukt kul.

Sophie H

2023-10-08

Fantastiskt rolig bok! En av de enda böckerna som jag skrattat högt till :)

Toste Frösell

2023-07-26

Hjortronhyllan

2023-01-27

TA DET LUGNT.
Huvudkaraktären Arthur Dent räddas av Ford Prefect. En “liftare” som jobbar för förlaget bakom “Liftarens Guide till Galaxen”, som givetvis är till för alla som vill se universum för bara 30 altariska dollar om dagen. Här handlar det inte om en långsamt invit in till Adams universum. Jag räddas/kidnappas likt Arthur och får bara acceptera att min verklighet är borta medans jag befinner mig uppslukad i denna vidsträckta galax. Förutom de fascinerande teknologin som Douglas Adams förutspådde, är texten fullproppat med vitsigheter, humor och listig ironi. ”Människorna på planeten jorden har alltid ansett sig vara mer intelligenta än delfinerna, eftersom dom hade åstadkommit så mycket - hjulet, New York, krig och så vidare”.

Det som gör galaxen uthärdlig i sig är de varma och fåniga karaktärerna. A.I datorer som ska hjälpa galaxens invånare att få svar på den stora frågan, eller de elaka, (poetiska?) vogonerna. Men ingen av dem kan förbereda dig på upplevelsen av att träffa "Eddie", huvuddatorn i rymdskeppet “Hjärta av guld” eller min favorit, Marvin, den deprimerande androiden.

Det är en utmärkt liten bok om det absurda i universum. Att Jorden är ett obetydligt litet dammkorn och att den här recensionen är marginellt betydelselös. Definitivt värt att läsa.

Psst - var snäll mot möss!

Boken va spinandi och roligt 🤩

Robert Österman

2021-05-19

Första gången jag läste boken läste jag ut den på 3 dagar. I dagsläge håller den rekordet för boken jag läst om flest gånger. Är inte för alla, men gillar du knäpp humor så är den i en klass för sig själv! Rekommenderar den.

Annie

2021-02-16

Favorit

Elin Björnsson

2020-08-13

Den bästa bok jag någonsin har läst. När man har läst klart alla fem böcker så kan man dessutom börja om från början direkt eftersom man aldrig tröttnar på den och ständigt upptäcker nya saker.

Jennie Carlander

2020-07-21

Sandra Olt

2020-06-25

Klassiker

Elisa

2020-04-01

Detta är mer än en bok för mig, det är en livsstil. Don’t panic!

Josefin

2020-01-23

En trevlig överraskning! Hade lite svårt att komma in i den först men efter ca 50 sidor lossnade det och det var bara att följa med på färden. Den är verkligen skriven med glimten i ögat och jag gillade humorn.

Therese

2019-10-20

Spännande, komisk, otrolig och fantasifull historia om jordbon på äventyr ute i universum.

Linnéa Andersson

2019-07-22

Riktigt välskriven och genomtänkt.

Kerstin

2019-01-06

Lyckades till slut läsa ut den. Första kapitlet fångade mig men sedan tappade den helt mitt intresse. Tidsslöseri

Helena Flemström

2018-04-17

ÅHHHH lycklighets piller

Adam Brewid

2017-10-17

Bäst, så är det bara.

Magnus Johansson

2016-08-05

Äger hela sviten i en nyare pocketutgåva. Tanken var att jag alldeles säkert skulle sträckläsa alla (fem) böckerna, men jag valde att sluta efter denna den första. Berättelsen berör mig inte, och humorn, som tycks vara en väsentlig del, faller mig helt enkelt inte i smaken.

Klara Marklinder

2016-03-18

Kul om man gille den typen av flummig humor, känns lire som en vuxen kalle anka tidning fast utan bilder.. Ibland har den några roliga kommentarer men historien är för flummig för min del.

R 2014

2016-01-18

Jag tyckte att den här berättelsen var alldeles utomordentligt fånig och barnslig.

Saga Forslund

2015-01-05

har aldrig orkat läsa klart. Znark!

Tanja Lindgren

2014-12-18

Hysterisk och rolig!

Laban Johansson

2014-12-12

Rolig. Rolig. Grymt rolig. Rekommenderas till dem som älskar galen humor.

Lars Andersson

2014-11-28

Sånt här kan jag inte med, så jag tvingades sluta snabbt. Putslustig, men jag har inget att anmärka på språket.

Johanna Hammarberg

2014-09-22

Inte mycket för sci-fi. Men efter påtryckningar gav jag denna en chans. Skriven med både och värme och humor. Rekomenderas även för skeptiker :)

Andreas Cossi

2014-07-20

Smårolig, förvirrad. En klassiker. Det känns dock ibland som rena rappakaljan.

Maria Blomkvist

2014-03-23

Fruktansvärt rolig och spot on på vissa ställen. Dock är Adams skrivstil väldigt speciellt och det var inte helt min kopp av te och min typ av humor hela vägen.

Robin Mabellini

2014-03-22

Z

Tommy -

2013-09-21

En suverän klassiker. Goda skratt utlovas!

Åsa G-H

2013-08-17

En stor besvikelse. Jag hade tänkt läsa alla fem delar men känner mig rejält avskräckt just nu.

D

David H

2013-07-23

Klassiker som är mycket underhållande. Rabeus gör ett bra jobb som uppläsare.

Anna Andreasson

2013-01-07

Var kanske dumt att ha sett filmen innan man läste boken. Blev mest förvirrad när jag läste den.

Tony

2012-11-01

Egentligen bara bra första gången man läser den.

Linn L

2012-10-25

Jag hade sett filmen innan jag läste boken och tyckte då att den var jättekonstig och jag hängde inte alls med, men så nu när jag läst boken och såg filmen igen så var den helt plötsligt riktigt bra! Men så är det ju iofs ganska ofta :)
Nu ska jag läsa de efterföljande fyra delarna och sen får vi hoppas på filmversioner av dem med, kanske tom en remake av första filmen eftersom det ar ett tag sen den kom??
Mitt betyg är en stark 3:a

Anton Svensson

2012-09-05

Helt enkelt den perfekta boken om du ska ligga och glassa på en varm utomländsk kvalitetsstrand i en vecka och bara vara.

Anna-klara Akar

2012-08-12

En av mina absoluta favoriter. Ända sedan jag hörde den sommradioföljetong tror jag. Helt crazy handling om Arthur Dent som kastas ut i universum när jorden förstörs. Galet, mänskligt och asgarvsroligt. Kanske gillar jag den för att Arthur är en överlevare, utan ån kontroll över tillvaron. Och hur överlever man det. Från att va en tightup englishman blir han en levnadskonstnär i vintergatan. "Ta det lugnt"

Teresia Fredriksson

2012-07-05

Alla borde läsa den!

Lina Josefsson

2012-06-29

Genialiskt mästerverk. Men klarar bara inte av att läsa om den, man orkar nog bara med en sådan bok en gång i sitt liv.

Marianne L

2012-06-15

Denna bok återkommer jag till flera gånger. Helt underbar uppläsning av Johan Rabeus som förstarker karaktärerna. Skrattar lika mycket idag som nära jag hörde den på radion för första gången troligen på 70-talet. Ju mer kunskaper man har i fysik ju roligare blir boken. Just nu sitter jag med min Liftarens guide som numera är uppfunnen - och meddelar inte hela universum men världen mina erfarenheter på surfplattan.

Katarina Strid

2012-05-08

Kan inte bli annat än femma! Det var ganska längesedan jag läste den men kunde skratta högt och kan fortfarande citera från den! Underbart skruvad, och Marvin är en favorit.

Maria Klamas

2012-04-25

En helt galen bok på många sätt, men som ändå visar galenskapen med hela vårt sökande efter meningen med livet... Vad strävar vi efter? Varför längtar vi hela tiden fram till någonting annat, istället för att njuta som det är just nu...

En stor eloge till översättaren!

Anna Lindström

2012-04-10

Underbar. Bäst på engelska, men klart värd att läsas flera gånger.

Alva Ordnörden

2012-03-31

Arthur Dent är en helt vanlig människa som bor på planeten jorden, närmare bestämt i England. Han vaknar en torsdagsmorgon och dricker en kopp te. Precis som vanligt. Men en sak som inte är vanligt är att det är två personer utanför hans tomt. Den ena är från kommunen och vill riva hans hus och den andra sitter i sitt rymdskepp och ska strax utplåna jorden. Arthur har aldrig varit särskilt förtjust i torsdagar och det gör det inte bättre att han är lite bakfull från gårdagen.
Det hela går bättre än det låter. För Arthur Dent råkar känna Ford Prefect som är en galaktisk liftare och har den supergeniala boken Liftarens guide till galaxen med sig...

Så börjar Arthur Dents otroliga resa genom universum..! Men... tyvärr tycker jag att den här boken är den bästa hitills. Jag har läst tre av sex i trilogin (låter mysko, jag vet). Den första - Liftarens guide till galaxen - är den bästa, helt klart. För de andra blir långsammare och tråkiga om man inte anstränger sig jättemycket för att hänga med i allting. Och om man nu gör det, blir det tråkigt för att böckerna tar så lång tid att läsa. Fast i och för sig kanske fjärde, femte och sjätte (av en annan författare) är bättre, vem vet?

Jag rekommenderar i alla fall den första boken Liftarens guide till galaxen jättemycket! För Douglas Adams skriver verkligen helt sjukt roligt (även fast man inte förstår någonting ibland). ;P
Läs de andra också, om du vill, för det kanske bara är jag som har knäpp bok-smak. De kallas ju ändå för världens mest kända science-fiction böcker och om de var dåliga, skulle de väl inte vara det..?

Kultbok som ALLA måste läsa.

Bäst!

Nicole Persson

2011-10-06

En väldigt rolig bok!

Kribba Ericsson

2011-10-04

Kommer helt enkelt inte igenom eländet... Inget för mej. Förstår inte vad som är så roligt.