Linnea in Monet's garden

Björk, Christina

| 1987

A little girl visits the home and garden of Claude Monet at Giverny, France, and learns about the artist's paintings and his life. The illustrations include photographs of the painter and his family as well as examples of his work.

W

Weronica

2023-03-12

Fin bok att läsa för barnen.

2022-10-07

En jättehärlig bok att ge till ett barnbarn, för att sedan ta med det till Monets trädgård och uppleva boken i verkligheten. För att ytterligare förstärka barnets intresse kan man se om man hittar videon, som gjordes i samband med boken. Jag har gjort denna resa med två barnbarn, ett i taget. Den ena var 8 år och den andra 10 år. De klädde sig i liknande kläder som Linnea, och jag tog exakt samma foton på barnbarnet som på teckningarna, och klistrade in fotot på barnbarnet över teckningen. Jag köpte en bok till så att de kunde jämföra. Det blev succé, jag lovar!

Holger Wästlund

2022-10-02

Christina Björk har skrivit en vacker och pedagogisk bok om den lilla flickan Linnea som besöker Claude Monets trädgård i Giverny i Frankrike. Det är en fantastiskt inspirerande bok för både unga och äldre. Min fru och jag har vid två tillfällen gjort resor till Monets trädgård tillsamman med olika barnbarn som är flickor när de kommit upp i lämplig ålder. De har läst boken flera gånger innan resorna och verkligen sett fram mot att se trädgården som de då kan så mycket om. Min fru och jag har spelat lite extra okunniga och barnbarnen har fått berätta för oss om trädgården och om den berömda konstnären. Det blev minnesrika och bestående minnen för oss alla. Stort tack Christina Björk för en oerhört skickligt skapad bok. Den har gett oss så mycket.

Ebba Lundqvist

2016-08-19

Det var så sorgligt med Monets fru som blev sjuk...

Nils Thor

2010-05-26

Mycket trevlig och lärorik bok.

Evelina Magnusson

2010-03-15

En underbar bok som berättar historien om Monet på ett bra sätt. Efter att ha läst boken om och om gjorde vi också en resa till Monets fantastiska hus och trädgård.