Linda - som i Lindamordet : roman om ett brott

Persson, Leif GW

| 2015

En ung kvinna hittas mördad och polisen får ett spaningsmord på halsen. Det är en till synes enkel historia för kriminalkommissarierna Jan Lewin och Anna Holt och kriminalinspektören Lisa Mattei.Fast kanske inte lika enkel för den notoriska kommissarie Bäckström. Han reagerar på tre konstigheter. För det första att polisen hittar den skyldiga trots att de letar efter en annan typ av gärningsman. För det andra att Anna Holt som håller i förhören med gärningsmannen redan på förhand vet hur han kommer att svara på de frågor hon ställer. För det tredje att Lisa Mattei egentligen tycker att det handlar om något helt annat än ett mord på en ung kvinna.Linda ? som i Lindamordet ingår i Evert Bäckström-serien och utkom för första gången 2005.

Bokdjungeln

2020-04-26

Jag hör GWs röst i huvudet medan jag läser orden i boken. Det är mysigt och jag skrattar också till på några ställen. Men efter ett tag börjar jag känna att boken är så detaljrik att det känns som att man aldrig kommer framåt. Boken innehåller ~ 500sidor men man hade kunnat ta bort i alla fall 200 av dessa och istället fokuserat på (vad jag anser skulle vara) det relevanta. Jag tycker inte att den ovane läsaren bör börja med denna bok då den är ganska långdragen och man då lätt kan ledsna och lägga ifrån sig den. Men annars är det en helt ok bok.

Bokdjungeln

2020-04-26

Jan Svensson

2015-10-12

Riktigt rolig bok med Bäckström på top.