Linda: som i Lindamordet: roman om ett brott

Persson, Leif GW

| 2005

En ung kvinna hittas mördad av en okänd gärningsman och polisen har fått ett spaningsmord som de måste utreda. Denna roman handlar om just detta - om polisens utredning av ett typiskt spaningsmord i dag - och vilka konsekvenser som det arbetet får för de närmast inblandade. Det är en enkel och okomplicerad historia för kriminalkommissarierna Jan Lewin och Anna Holt och kriminalinspektören Lisa Mattei. Fast kanske inte lika enkel för den notoriske kommissarie Bäckström. Egentligen innehåller den bara tre konstigheter. För det första att polisen hittar den som gjorde det trots att de egentligen letar efter en helt annan typ av gärningsman. För det andra att Anna Holt som håller i förhören med gärningsmannen redan på förhand vet hur han kommer att svara på de frågor hon ställer. För det tredje att Lisa Mattei egentligen tycker att det handlar om något helt annat än ett mord på en ung kvinna....

Mats Brandberg

2021-10-17

Superbra

Elisabeth Svensson

2020-08-29

Gillar GWs böcker men ibland är språket och vissa utläggningar onödigt detaljerat. Vill ge något högre betyg, men det vore inte rättvist mot andra läsare.

2020-01-22

GW skriver bra om än otroligt detaljerat vilket på vissa sätt är en vinst men ibland känns tungroddat. Känns i mångt och mycket realistiskt men jag tror att jag behöver en hjärnsanering efter så här mycket umgänge med Evert Bäckström.

Anders Jansson

2018-05-24

GW kan ju skriva. Men Bäckström, ja han ska vara en klant och rolig. Inte en sådan som faktiskt lyckas lösa brott.

Jag vill ge boken ett högre betyg efterso jag gillar GW. Problemet är att även om boken är spännande, så blir den lite för lång. Bäckström är, som många andra skrivit, hejdlöst rolig. Det är en helt ok deckarhistoria, som hade kunnat få en fyra om den var lite tunnare. Om du inte läst något av Leif GW Persson tidigare bör du inte börja med Linda - Som i Lindamordet. Du får mycket mer ut av boken om du läst hans tidigare böcker och är intresserad av att följa rollfigurernas liv och öden.

Och Bäckstrom förstås. Bäckström är rolig eftersom han är en litterär figur. Även om han har verkliga förlagor, är det nog få läsare som önskar att möta honom i verkligheten. I den litterära världen är han däremot troligtvis Leif GW Perssons mest lyckade rollfigur, just därför att han inte är direkt inkompetent, bara lat, bakslug och obeskrivligt egoistisk. På ett helt realistiskt sätt.

Pia Falk

2015-12-11

Jan Svensson

2015-07-28

Det här roligt och Bäckström är hejdlös.
Rekommenderas

Glada Gunvor

2014-11-12

Välskriven men tjatig och alldeles för lång. Okej uppläsning av Tomas Bolme däremot.

Jan Banan

2014-09-26

Bäckström är behållningen i en annars ganska beige historia, som dessutom känns onödigt utdragen. Svag 3:a!

Nicholas Jacobsen

2014-08-07

Njae... Hade höga förväntningar men blev lite besviken. Många och långa transportsidor.

Sofia Rylander

2013-05-05

Jag orkade inte ens läsa igenom denna högtravande åsiktslunta... Störde mig på den sexistiske kommissarien alldeles för mycket, och för lite handling.

Björn Math

2012-11-25

Bäckström!

Jonathan O

2012-09-17

Hysteriskt rolig, Evert Bäckström är helt underbar! En bra bok som är spännande utan o-trolig action.

C L

2012-07-13

Min första deckare på cirka 10 år. Tyckte ta i trä om den ;)

Nils Thor

2011-12-05

Intressant och trovärdig skildring av polisarbetet vid ett spaningsmord. Den långsamt framskridande berättelsen lättas upp av den osannolike Bäckströms framfart.

Lars Hindgren

2010-02-27

Förfärligt språk

Michael Nystås

2009-11-17

En av GW:s bästa på senare år. Evert Bäckström är en rent fenomenalt osympatisk, vidrig och inkompetent huvudperson - direkt olämplig som polis. Rak och intressant skildring av ett sommarmord i Växjö, där riksmord drar in och fördröjer utredningen med sina metoder.