Linas kveldsbok

Hamberg, Emma

| 2007

Flag from no

Lina er 15 år gammel og skriver dagbok. Her forteller hun med humor og selvironi om livet som tenåring. Lina sliter med redselen for å ikke passe inn i venninnegjengen. Derfor lyver hun, og forteller venninnene at hun har et sexliv, og at hun driver med boksing selv om hun egentlig sitter hjemme og ser på tv. Dagboka er stedet hvor hun forteller sannheten om livet sitt, slik det virkelig er.

SteffySivA .

2014-09-25

Underbar kommer jag ihåg att jag tyckte. Hög igenkänningsfaktor och mycket underhållande om hur livet är som förvirrad tonåring.

Bea Johansson

2012-10-05

Lina är en extremt utstrålande person. Hon kämpar dag och natt för att bli accepterad och populär. Hon har inget självförtroende och det är hennes sätt att uttrycka sig som gör boken så fantastisk! Boken handlar om vad de klassiska ungdomarna undrar över, tex sex och fyllefester!
Låt alla som vill och kan läsa boken (OBS om den som läser helst är över 13 år) för det är nödvändigt. Boken har även fått mig att inse hur svårt livet kan vara, under ytan. Alla mina kompisar hatar att läsa, men allihop plöjde igenom boken och pratade om den i minst en vecka efteråt! :) Den är värd sin vikt i guld!!!! :)

Ulrika Fallenius

2012-10-04

Hög igenkänning och får med mycket av det jag skulle ha velat höra som 15-åring...

Felicia Cedergren

2012-07-25

En bra bok

Sessan Pessan

2012-07-07

En helt okej bok! Men helt fel bok för mig, jag diggar tyvärr inte böcker där det tar en evighet tills karaktären äntligen gör någonting.

Jonna Lindberg

2012-05-19

Otroligt bra bok! Hög igenkänningsfaktor, rappt språk, roligt och starkt. Faktiskt gillar jag tvåan mer än ettan, kanske är det för att Lina blivit äldre och fått lite mer självförtroende. En riktig slukarbok!

Maria Blomkvist

2012-04-11

Det går inte att räkna hur många gånger jag har läst dessa böcker! Jag har aldrig stött på någon annan ungdomsbok som är så ärlig, rättfram, rolig och träffsäker som dessa. Lina har under årens lopp blivit en vän som jag aldrig kommer att bli för gammal för.

Annie Halje

2011-08-15

Åh, älskade Linas kvällsbok... Vet få ungdomsböcker som är lika äkta och raka på sak som Linas kvällsbok är. Att den ska få en trea känns av någon anledning naturligt (även om det är en jättestark trea) men jag tycker att alla tonårsflickor ska ha läst den. Behövs fler böcker med osäkra femtonåringar som blir starka och lär sig göra saker de egentligen inte vågar.

Hanna Eriksson

2011-08-12

En kompis tipsade mig om boken och jag tänkte ge den en chans, efter som jag aldrig läser böcker, förutom dom man måste läsa för sin svenskalärare, så jag jag väldigt skeptisk till att börja läsa. Men när jag väl började kunde jag inte sluta läsa i.af. fram tills hon var lycklig och ihop med ivar... Då läste jag inte boken på 5 dagar och det var då efter kompisen (som tipsade mig) sa att det kommer bil roligare när hon börjar gilla kevin.
Hon hade helt rätt och jag blev fast i boken igen. När jag hade läst klart boken så blev jag depp, jag ville läsa mer. Mer! jag ville typ att det skulle finnas minst 500 sidor till i boken... Den boken är det bästa jag har läst och om jag helt plötsligt skulle få bestämma lytter alla läsa den boken innan dom dör.... haha

Ester Hilmersson

2011-05-22

Jag läste den här på en av mina bästa semestrar! Den känns så levande och fångande och så extremt verklig. Jag fångades så djupt av något som inte var det, eller kanske var den det? Jag har många minnen med denna boken, några som jag aldrig kommer glömma! :D

matilda andersson

2011-04-04

Jag såg filmen först sen läste jag boken del två. Tvåan handlar om Lina när hon ska på gymnasium. hon träffar nya kompisar och vissa killar hon är på fester ibland och undrar hur mycket Ivar måste veta egentligen.

Filmen var väldigt bra den handlar om Lina och att hon vill träffa en kille och om kompisar. Den var det är i verkligheten.Sen såg jag att tvåan kommit så då ville jag gärna läsa boken också. Det är en spännande bok.

dden här boken läste jag innan sportlovet jag vart slukad av att den var bra, men en sak är säkert den är snuskig så jag rekomenderar den här boken till dom som är 13-16år:))

Elin Elssjö

2010-10-06

En helt klart bra ungdomsbok.

Jaz Jak

2010-07-02

Helt sjukt. Direkt efter att jag läst boken hamnade jag på internat, och gissa vad? Allt detta hände. Fattar ingenting!
Grymt bra bok!

Anette K

2010-01-25

Varför fanns inte denna när jag var ung?

Jonna Österlund

2009-12-04

Mysig och underhållande. Plötsligt blev man 15 igen.

Annelie S

2009-10-14

Mycket hög igenkänningsfaktor!!!! Hoppas jag kommer ihåg att läsa om boken igen när min dotter börjar närma sig tonåren!

Anna Hallqvist

2009-10-12

En bra bok och en bok som behövs för tjejer i 14-års åldern absolut.
Emma skriver enkelt och "pratigt".
Bra språk.
Jag önskar att jag haft Linas mamma....och många andra önskar nog Linas mod...

Felicia Axelsson

2009-10-10

Hög igenkänningsfaktor. "Snusket" flödar, något som är störande men ändå skönt när en författare faktiskt vågar. Slutet i ettan är jättesött. Tvåan förstör det lite men fortfarande: två jättebra ungdomsböcker.

Emelie Vestman

2009-09-16

För mig är igenkänningen total.

Calla Fahlen

2009-04-25

Jag har bara läst ettan men jaa, jag e ju bara 10 år och e ju kanske lite för ung för denna bok endå, med tanke på vad den handlar om.....

Sara E

2009-04-24

När jag läste den här första gången var jag väl runt 14 år och tyckte att den passade så bra in på mig. Har alltid gillat den sen dess och läst om den flera gånger. Även fast den inte känns lika träffsäker som förr, så är den fortfarande väldigt rolig och välskriven och jag rekommenderar den till tjejer och killar i Linas ålder(högstadiet).