Limpopos akademi för privatdetektiver

Ett nytt fall för Mma Ramotswe Mma Ramotswe drömmer märkliga drömmar och snart börjar märkliga saker hända omkring henne och hennes detektivbyrå. Mma Ramotswe sover normalt väldigt bra men plötsligt börjar hon drömma om en lång, främmande man. Hon anar oråd, men är inte riktigt redo att ta tag i drömmens betydelse. Mma Makutsi är nygift och går runt i sin egen bubbla av lycka. Snart inser även hon att det händer märkliga saker omkring dem. När Mma Potokwani, en kvinna som arbetar för att skydda de svaga i Botswana, försvinner från sitt jobb på ett av stadens barnhem anlitas Damernas detektivbyrå för att lösa fallet. Samtidigt dyker den långa mannen från Mma Ramotswes dröm upp. Det är ingen mindre än Mr. Clovis Andersen, författare till en välkänd bok om privatdetektivers arbete. Han erbjuder sig att hjälpa damerna med fallet och tillsammans arbetar de för att återfinna den försvunna kvinnan....

Irene Malmeling

2014-06-30

Älskar berättelserna om Mma Ramotswe! Filosofi på min nivå och så älskansvärd humor!

Marita Ryen

2013-08-23

Bok nr 13 om Damernas detektivbyrå. Charmiga, lättlästa böcker med filosofiska inslag.

My.loved.books

2013-05-30

Ännu en bra bok av Alexander McCall Smith! :)

Pia Stendahl

2013-05-21

Jag har läst flertalet av Alexander McCall-Smiths böcker om Damernas detektivbyrå och jag har sett några av filmerna men en del av böckerna har jag inte läst. Jag har sammanfattningsvis funnit böckerna charmiga och ganska tråkiga.

Av någon anledning tycker jag att Limpopos akademi för privatdetektiver tilltalar mig mer än många av de andra jag läst. Fast jag kan inte sätta fingret på varför. Denna gång dras jag mer in i intrigen och jag är riktigt nyfiken på vad det hela ska ta vägen.

Dessa böcker om Damernas detektivbyrå är charmiga och Limpopos akademi för privatdetektiver är en av det bättre i serien. Men dom är lite för händelsefattiga för att jag ska vara riktigt nöjd och som jag skrivit tidigare om dessa böcker känns det hela lite uttjatat. Men känner man för lite feel-good-läsning passar denna bok utmärkt.

www.bokbrus.se finns fler ljudobksrecensioner.