Lily och bläckfisken

Rowley, Steven

| 2017

»Årets finaste bok som fick mig att gråta och skratta mig igenom alla 300 sidor. En otroligt fin historia om en man och hans tax och en hjärntumör.« Lotta Larsson Nyström, Kulturkollo Det här är en bok om att hitta den rätta: den som följer dig i vått och torrt, den du inte kan föreställa dig att behöva leva utan. För Ted Flask en ensamstående, medelålders, aningen neurotisk man som aldrig fått rätsida på sina mellanmänskliga relationer heter den rätta Lily. Hon råkar vara en hund. En 12-årig tax, närmare bestämt, som precis blivit diagnostiserad med en hjärntumör. Lily och bläckfisken handlar om Teds och Lilys sista månader tillsammans, och är en bok som förenar realism med fantasi och humor. Det är en berättelse om villkorslös kärlek, djup lojalitet och hjärtskärande förlust, och en rörande skildring om de alldeles särskilda sorts känsloband som bara kan uppstå mellan en människa...

Nina Gustafsson

2023-11-30

Gullig bok om den nära relationen mellan Lily och hennes ägare, från dag ett till den sista.

Maddox

2020-05-15

Sofia C J

2019-05-29

En så sorglig bok. Så mycket kärlek!

Den gjorde så himla ont. Jag började läsa för att jag behöver terapi inför min egen älskade vovves bortgång. Jag tänker på den mer och mer, han är nio och har svagt hjärta. Den tiden vi har nu känns lånad och jag går hel tiden med sorg i hjärtat över när vi ska behöva skiljas åt. Hur gör man ens? Hur överlever man? Att läsa en bok om en man som förlorar sin hund kändes därför som att det kunde vara bra. Förlösande. Eller fruktansvärt.
Jag kan faktiskt inte avgöra om det kändes bra eller inte. Fruktansvärt sorgligt var det iallafall.

”Det är naturligt att vi börjar sörja våra kära när de blir äldre, till och med innan vi förlorat dem”. Så säger Teds terapeut och jag inser att hon pratar genom boken och även till mig. Det är ju precis det jag gör.

I slutet, i mitten av sin smärta, undrar Ted om det verkligen hjälpte honom. Varför han sörjde redan då. När han istället skulle ha varit glad att tid ännu fanns.

Jag måste ta till mig av den lärdomen. Sörj inte nu, inte än. Det kommer finnas gott om tid till det. Sedan. När det är tomt. Men gud vad mycket lättare det är att säga än att göra. Älskade älskade Zach. Ännu vid liv.

Anledningen till att den endast får tre stjärnor är att mittdelen av boken inte alls passar mig. Det blir alldeles för flummigt och spårar ur på ett sätt som jag inte gillar. Jag hade velat ha det mer sakligt och allvarligt. Bokens början, och framförallt slutet, är det som tilltalar mig mest och där som boken är riktigt stark. För mig.

Hillevi Wahl

2018-01-14

Så gripande. Och rolig. Och hudnära. Och fin. "Set här är en bok om att hitta den rätta: den som följer dig i vått och torrt, den du inte kan föreställa dig att behöva leva utan. För Ted Flask en ensamstående, medelålders, aningen neurotisk man som aldrig fått rätsida på sina mellanmänskliga relationer heter den rätta Lily. Hon råkar vara en hund. En 12-årig tax, närmare bestämt, som precis blivit diagnostiserad med en hjärntumör.".

2017-05-10

Den här boken dök upp i brevlådan som en liten överraskning och när jag läste på baksidan lät det precis som en bok för mig. Jag är ju djurmänniska och har själv suttit bredvid min älskade katt när han var tvungen att avlivas. Det var längesedan och fram till dess så var det det hemskaste jag hade varit med om. Sedan har det hänt värre och större saker, men jag blir fortfarande ledsen och tårögd när jag tänker på min katt. Därför tyckte jag att det nog var bäst att läsa denna i hemmets lugna vrå. Läs mer på min blogg

Fantastisk, gripande och vackert skriven!