Lille prinsen

En pilot ? historiens berttare ? ndlandar med sitt flygplan i Saharaknen. Dr mter han den lille prinsen, som kommer frn asteroiden B612, som inte r strre n ett hus, och varifrn man kan se 44 solnedgngar under en dag. P B612 finns det ocks en ros, som den lille prinsen tar hand om, och som r hans enda vn. Den lille prinsen beslutar sig dock fr att lmna sitt hem och rosen, som alltid gnller, fr att hitta nya vnner, och fr att lra sig ngot nytt. Under sin frd till Jorden stannar den lille prinsen p olika smplaneter, befolkade av mrkliga mnniskor, med endast materiella ting fr gonen, och han funderar mer och mer ver vad som egentligen r viktigt fr mnniskan. I Saharaknen trffar den lille prinsen, frutom piloten, ven en rv. Genom mtet med rven gr det upp fr den lille prinsen att han aldrig borde ha lmnat sin ros, som han, trots dess gnll, lskar och...

Helt okej 😊😊

Sara Gren

2017-07-23

En varm, krleksfull berttelse. Enda minuset: genusfail... andra sidan r den frn 1943.

Erik Hans

2016-04-15

kanske har haft fr hga frvntningar, men min uppfattning r att denna bok r en smula verskattad.

Nina Gustafsson

2015-05-31

S mycket tnkvrt om vad vi vrdestter i livet och hur vi vuxna glmmer bort att se med hjrtat.

M E

2014-09-24

Underbar bok och mycket tnkvrd. Borde lsas tv gnger.

Moa Thorsell

2012-07-05

Ingen hjdare, dessvrre.

Britt Carlsson

2012-05-26

Tyckte inte om den nr ,an tvingades lsa den i gymnasiet, men som hglsning till barnen var den bra. Ska kanske inte lsas fr snabbt utan med avbrott.

Marilyn Monroe

2011-06-10

Mycket vacker och sllsam historia om en liten pojke.

Susanne Rydvald

2011-03-24

Det är svårt att kommentera när man saknar ord, Men jag antar att bokens skönhet beskriver sig själv - Det är inte mina ord heller utan bara ett citat James Dean kom med om denna bok

Hedvig K

2010-08-03

Fortfarande mycket rolig, "st" och tnkvrd.

Katja Laine

2010-05-30

Den lmnar helt klart sina spr hos lsaren. Ofrglmlig!

Lovisa Bfvenberg

2010-05-30

En sn dr bok man bara vill fly in i nr allt annat knns jobbigt.

Lotta Blomkvist

2009-11-04

Vrldens bsta bok fr alla ldrar.

Tor von Geijer

2009-09-21

2009-06-09

Detta r min absoluta favorit alla kategorier! Den r helt underbar, s vacker och tnkvrd, om krlek, om vnskap om livet - jag lser den om och om och om igen, i alla former av sinnesstmningar och situationer!