Lilla Stjrna

Lilla Stjärna är berättelsen om två flickor. Under en svamputflykt hittar svensktoppsartisten Lennart ett spädbarn nedgrävt i en plastpåse. Han räddar flickan till livet och hennes första skrik gör honom stum. Ur den lilla kroppen stiger en serie perfekt träffade toner. Han tar med flickan hem och gömmer henne i källaren. Hennes obefläckade musikalitet ska ge hans liv mening. Hon är Flickan med den gyllene håret. Vid samma tid föds en annan flicka i en mellansvensk stad. Hennes liv rymmer inte många glädjeämnen. Hon upplever sig själv som grå och alldaglig med få begåvningar och ännu färre vänner. Hon tröstar sig med elaka hyss och trollande på olika nätforum. Hon är Den andra flickan. Så småningom...

Amanda Khlmark

2017-04-23

Kuslig, stark och underbar

Hanna Johansson

2016-08-18

Mycket gripande berttelse om utanfrskap och ondska. Fr tminstone mig att fundera ver vem som kan kallas ond och vilka grningar som kan betraktas som ondskefulla.

Magdalena Hanell

2015-12-29

Oengagerande.

2015-12-02

John Ajvide Lindqvist. Han seglade snabbt upp som en favorit efter tre lsta bcker. Han har helt enkelt skrmt skiten ur mig, p ren svenska. Lilla stjrna liknar p inget stt de andra jag hittills lst. Och det r faktiskt inte p ngot bra stt. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2015/12/lilla-stjarna-av-john-ajvide-lindqvist.html

Johan Arvidsson

2015-07-10

Myslsnig p hgniv! Finaste Ajvide boken tamifan.

Miss Me Mo

2014-11-19

Inte frfattarens bsta bok, men nd bra och lika "galen" som de andra.

Lila .

2014-10-07

Den hr boken ger jag en trea, enbart fr att jag ville lsa klart den. Frfattaren skriver som vanligt bra och har en ton som gr det svrt att lgga historien ifrn sig. Men just sjlva historien lmnade mig kall.

Ursula Stlhandske

2014-08-05

verraskande lskigt och frfattaren en fr mig intressant ny bekantskap. Skickligt upplst.

Artur Foxander

2014-06-02

Fngslande sprk och fngslande historia. Spnnande frn frsta till sista raden trots att s gott som hela historien avsljas p bokens baksida :-(

Ulf Gustafsson

2014-01-27

Ajvides bcker ger, precis som vanligt, en knsla av obehag och utanfrsskap. Inget ljus, ingen genuin gldje men r vldigt spnnande och vldigt bra skrivna. 'Lilla flicka' r inget undantag

Patrick Fransson

2013-10-23

Ajvide nr han r som allra bst!

Ulla Englund

2013-09-20

Blodigt vrre, men s ska kanske en skrckhistoria vara. Unga flickors hmnd fruktansvrda hmnd p vrlden tror jag den handlar om. Jag hade kanske tyckt bttre om historien om jag lst den, inte lyssnat p den.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Brjade s bra men p slutet bli det fr mycket blod och vld.

Emma Hortlund

2013-07-30

Inte lika vernaturlig och mystisk som Ajvide Lindqvists tidigare bcker, men lika obehaglig, spnnande och blodig. Lilla stjrna handlar om utanfrskap, att leta efter sig sjlv, utsatta flickor som slr tillbaka. Lilla stjrna handlar om ett spdbarn som lmnas i skogen, men som hittas av en man som tar hem henne och hller henne hemlig i sin kllare. I tonren trffar flickan frn kllaren Teresa. Fr frsta gngen i sitt liv knner Teresa en samhrighet och flickorna brjar umgs.

amanda hildur

2013-05-21

Det r otroligt vad duktig John Ajvide r p att dels stta fingret p det helt vardagliga, och samtidigt p att gra det absurda vardagligt. Hans karaktrer tar sig fr vldigt mrkliga grejer, men han fr det p ngot stt att verka normalt, eller iallafall... frklarligt. Frsteligt. Han har ocks ett fenomenalt stt att gra smsaker, och vanliga saker vldigt obehagliga. Som glassgubben i Mnniskohamn. Och som den lilla, vackra flickan i Lilla stjrna. Genom att ta bort vanliga barns attribut och med vissa sm beskrivningar antyda att hon inte r som alla andra gr han henne mer obehaglig n om han skulle basunera ut ett Samara i The Ring-liknande utseende och beteende. Det r otroligt skickligt. Ls!

Karin Lfstrand

2013-04-15

130414: De frsta 100 sidorna var vldigt bra och i klass med "Lt den rtta..." men tyvrr blir jag besviken p utvecklingen under andra halvan av boken. Det blir inte s lskigt som jag hoppats helt enkelt.

Jessica Lundh

2013-03-17

Fr mrk fr min smak.

Annelie Andersson

2013-03-13

En bra bok men ett helt makabert slut

Innehllet i boken stmde inte med det jag hade lst OM boken innan jag lste den. Drfr blev jag konfunderad. Men nr jag lst den kan jag konstatera att den r bttre n vad frhandssnacket sa. Som vanligt r det starka mnen, barn och deras utsatthet i fokus. Mycket, mycket vskrivet. Ajvide Lindqvist r en av vra allra bsta nutida frfattare tycker jag!

jn dvd

2012-09-30

Sveriges svar p Stephen King. Ljus stmning, men mrka sjlar som sakta sakta leder dig mot hndelsen du bara vntar p.

Tomas Karlsson

2012-09-18

Den r svr att placera p betyg-skalan, inledningen r spnnande och otck, sedan byter den lite skepnad till drama om utanfrskap, fr att sedan sjunka i en spiral av ondska, man lmnas inte oberrd.

Anna

2012-09-09

Jag r ett stort fan av John Ajvide Lindqvist, och han har gjort det igen.
Inte s mycket vernaturligt denna gng, men lika engagerande och genomtrngande

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Kanon redan frn brjan. Otck, spnnande.
Realistisk och vldigt orealistisk p samma gng. Det gick inte att sluta lyssna iallafall. Mycket lsvrd.

Carolina E

2012-05-24

Tv flickor fds nstan samtidigt
ngonstans i Sverige,
men dr slutar liknelsen.

Den ena fr brja sitt liv genom att bli nergrvd
och sedan upphittad av en man
som tar med henne hem
dr han upptcker hennes ovanliga frmga.
Hon r musik, p ngot annat stt kan han inte beskriva det.
Hon blir inlst i kllaren,
dr hon inte kan frstras av omvrlden.

Den andra fds p ett helt vanligt BB
och frlossningen blir inte nmnvrd,
hennes familj r inte mrkvrdig
och hon sjlv r inte speciell p ngot stt
- mjligen lite tjockare, lite fulare, lite konstigare

Det kommer att drja fjorton r innan de mts
men nr det vl hnder, frndras vrlden.

Det hr r en bok om utanfrskap,
om vuxenvrldens svek,
om ondska och om krlek.

Det frsta ord som slr mig: Fruktansvrd!
Inte p ett negativt stt, utan p ett stt
som fr det att cklas inombords
av bde den ena och den andra anledningen.

John Ajvide Lindqvist
slr ett slag fr den svenska skrckromanen.

Och jag kan erknna att jag blev pverkad.

Maria Hjelm

2012-05-23

Jag var fast frn frsta sidan. Den r spnnande, ruskig, sorglig, obehaglig. Jag hade svrt att lsa vissa delar av den. Mycket detaljerade beskrivningar av vissa hndelser. I den senare delen av boken sjunker betyget s det blir en svag 5:a av mig. En bok man inte glmmer.

Annika Stadmark

2012-05-06

Tyckte att slutet satte ner mitt betyg. Brjan och mitten hade jag gett en femma.

Carola Emriksson

2012-04-19

Den mest obehagliga bok jag lst men nd omjlig att lgga ifrn sig.

Maria Gustavsson

2012-04-14

En spnnande brjan, en okej mitten, ett vldigt intressant slut.
ven fast vissa delar av boken fascinerar mig och cklar mig s nr boken nd bara en fyra, om n en svag sdan. Utan det absoluta slutet skulle boken ftt en stark trea.

Rtt trkig, han kan mycket bttre, tog sig liiite p slutet.

Emma Johansson

2012-03-05

Lskig, obehaglig och alldeles underbar!

Taliah Pollack

2012-03-05

Knns alldeles rtt att ta mina dagliga barnmatsburk till denna.

Marja-Liisa Luther

2011-12-07

Ajvide r lika bra som alltid, men jag mste erknna at vissa delar var s makabra at jag inte klarade av att lsa alla vidriga detalj beskrivningar...men han lyckas alltid fnga en!

Marina Kajgrd

2011-12-04

Inte i nrheten av "Den rtte" och "Mnniskohamn". Ajvide Lindqvist r en mstare att bertta en historia, men det rcker inte nr historian blir outhrdligt seg bitvis.

Therese Simar

2011-12-01

Riktigt obehaglig story, men strcklste den nd! Undra hur man kommer p allt som frfattare! Lsvrd om man gillar skrck!

Anna Sandstedt

2011-11-29

Jag hade tyckt det varit mycket hftigare om flickorna hade varit syskon, och s hade jag velat veta varfr Theres blev dumpad i skogen.

Maria Johnson

2011-11-13

Den bsta han skrivit! Otck, som alltid, men bra, s bra!

Sara Marklund

2011-11-13

Brjar s bra, lovande, men det blir bara dligt och konstigt. Synd.

Emelie -

2011-11-08

Det r mitt egna personliga tycke och smak som gr att betyget inte blir ngot hgre fr denna bok, trots att den antagligen frtjnar det. ven om sprket inte lever upp till mina krav, s r detta en enormt spnningsfylld berttelse, som fr det att krypa kalla krar lngs ryggraden. Trffskert, och ytterst obehagligt. Och jag tycker egentligen inte om det, jag ryser av obehag ver skrcken. Men skrcken r bra, vl beskriven, det r en mycket bra thriller som jag rekommenderar att ni lser om ni gillar denna typ av genre, vilket inte jag gr riktigt. Drfr fr den en stark 3a av mig.

Sophia Batista

2011-10-21

Inledningsvis spnnande, men tappar fart och lmnar mnga frgor obesvarade. Precis som i "Lt den rtte komma in" cirkulerar handlingen kring utsttthet, gemenskap och upprttelse. Jag uppskattade hur flickorna i berttelsen liknas vid vargar men hade hoppats p samma kusliga trovrdighet som i "Lt den rtte komma in".

Nadja Kmpe

2011-10-20

En utav det bttre bckerna av John :)

Kamali 

2011-10-11

Som alltid r Ajvide Lindqvists sprk fantastiskt och vissa passager r briljanta. Trots det lmnar sista sidan mig med knslan "vad var meningen med denna bok?"

Evelina M

2011-10-03

Det r lngesedan jag blivit s totalt uppslukad av en bok. lskade skildringarna av utanfrskap och stigande hat gentemot omvrlden. lskade kontrasten mellan de explicita vldsskildringarna och det trygghetsingivande vardagliga. lskade obehagsknslan blandad med frvntan som infann sig redan frn frsta sidorna och hll i sig nda fram till slutet. Helt enkelt fantastiskt bra.

Wenche Sjberg

2011-10-03

Vidrig men bra.. lysande skildring av en trasig tonrstjej.

Mary G

2011-08-17

nnu en lysande bok av Ajvide Lindqvist. Som vanligt ruggig, spnnande och magisk. Inte riktigt lika bra som Hanteringen av odda och Lt den rtte komma in, drav fyran.

Farbror Barbro

2011-07-31

En av de smre av Johns bcker tycker jag.

Matilda Palmqvist

2011-07-30

Vidrigt, visst, men det bsta med killen r hur fantastiskt han skildrar den tidiga tonren och ser in hur den flickan r funtad. Skrmmande bra. Gr ont att relatera till brudarna, d har han trffat rtt.

Miriam T

2011-07-25

Ls min recension p min blogg:
^^

Denna bok hade nt vldigt speciellt, som alla Ajvides bcker. Griper tag i en frn frsta sidan. Slutet var lite fr "blodigt" fr min smak och stundvis en aning segt, men det drar inte ner betyget. En sjlvklar 4:a.

Madelene Helgesson

2011-07-09

Jag skulle vilja sga att jag r lite av en "mlgrupp" fr den hr boken. Jag kan knna igen mig vldigt mycket i Teresas problem och det gr att lsupplevelsen fr mig blev mycket starkare. S p ett personligt plan vill jag sga att detta r en av mina favoritbcker av John. I vrigt r den som Johns bcker oftast r skriven med mycket realism, hjrta och groteska hndelser som fr det att rysa i kroppen.

Sofie Petersson

2011-06-27

John Ajvide Lindqvist r bra som vanligt, men jag blev nd ngot besviken. Jag r nog helt enkelt lite fr mesig fr den hr typen av bcker. Jag tnker nd inte verge dem.

Hanna .

2011-06-04

Otroligt bra, men jag hade frvntat mig mer av slutet.

2011-05-16

Denna bok var ruggigt bra och r.
Jag bara lskar denna bok och det r precis en sdan bok som jag skulle vilja lsa mera av.
Jag ser fram emot hans nsta bok som jag hoppas r lika bra som denna. :)

Karin D

2011-05-06

Spnnande och fngslande bok om udda existenser. Min femma i betyg var skert mycket tack vare att jag lyssnade p boken - mnga timmars njutning i sllskap av John Ajvide Lindqvists skna rst!

Gunilla Jnsson

2011-04-28

Svr att betygstta.Bitvis jttebra och svr att lgga ifrn sej.Det blir en trea fr det, i mitt tycke, ofullstndiga slutet.

Agneta K.

2011-04-07

Ingen mening, inget ml.

Sandra Ottosson

2011-04-05

En enorm besvikelse. Obehaglig och meningsls.

Ann Simonsson

2011-04-01

Hemsk..Ruggig..cklig...Sprade ur p slutet.

Josefina Y

2011-02-18

En mycket fascinerande och spnnande frsta halva. Sedan tappar berttelsen och blir till slut en rtt ointressant om n blodig historia

Ehwa Lindstrm

2011-02-16

Ajvide skriver otroligt bra men den hr boken var definitivt hans smsta. Fattar inte grejen, om jag ska vara rlig. En otrolig massa omotiverat och meningslst vld som bara blir ckligt och verdrivet. Nope. Gillar inte. Utan Ajvides sprk, som jag nd gillar, s hade jag inte givit boken mer n en etta.

Alexandra W

2011-02-09

Fantastisk, fantastisk, fantastisk!

Riktigt magstark bok, precis som jag vill ha den!

Caroline Sallmander

2011-01-23

Besviken. Jag som gillar honom s otroligt mycket. Ska fundera p varfr...
Jag saknade det litterra p nt vis.

Magnus Bergstrm

2011-01-05

Den svngde lite i slutet, bde p gott och ont, men p det stora hela s r det en vass och skrmmande berttelse. Den folkliga inramningen med musik (framfr allt svenskt och dansband) gjorde det hela vlkommet bisarrt.

Henrik Elstad

2010-12-31

JAL levererar som vanligt en gripande berttelse som tar tag i mig med en mix av (bokstavlig) brutalitet, krlek och utanfrskap. Trots att det ibland brister i trovrdigheten s r skildringen av de bda tjejerna som lever utanfr och formar sin egen gemenskap och sitt eget de riktigt skarp.

Jonna

2010-12-14

Den r riktigt bra skriven. Jag fick uppfattningen om att det skulle vara en sorglig bok, annorlunda mot hans andra hgst fantasirika berttelserna ven om Theres r som hon r. Helt pltsligt blir allt precis som Lindqvist brukar skriva, blodigt och bisart och grymt ingende ckligt. nskar att den hade vart lngre, vill inte sluta lsa den nu.

Micael Forsberg

2010-11-27

Det jag mest av allt r imponerad av r nog hur han kan skapa karaktrer som har sn detaljrikedom, de val de gr baserat p vilka de r och hur du lever, och vljer att leva baserat p vad livet ger dem.
Nstan lite lskigt hur bra han kan gestalta karaktrer. Han skulle skert kunna kolla p mig och veta vad jag t till frukost, vilken musik jag skulle lyssna p idag och vad fr jobb jag har osv haha

Nora Bergfeldt

2010-11-25

Liksom det mesta av Ajvide helt underbart brutalt. Dock knner jag igen mig lite fr vl i huvudkaraktrerna, vilket gr att jag vill sga att det inte r min favorit, samtidigt som den p ett stt blir det. Hur som helst r det en helt fantastisk bok.

sa Thernell

2010-11-22

Gillar Ajvide men det hr knns som det inte riktigt hll och speciellt slutet blev splatterhumor.

Leffe Delo

2010-11-08

John Ajvide Lindqvist r hemma igen. Men sin Lilla stjrna tar han oss med i en nattsvart skildring av utanfrskap. Ajvide balanserar p kanten till ett brddjup av ljliga schabloner, men hller sig med fingertoppsknsla bara millimetrar frn att falla i.
Tv flickor, den ena ett hittebarn med mrkliga frmgor och den andra svrt mobbad, mts och finner varandra. Ett mte med frdande konsekvenser.

I Lilla stjrna har Ajvide hittat tillbaka till sitt format igen. Tillbaka till Lt den rtte komma in, efter ngra mindre lyckade utflykter.

Den lilla strimma av hopp som finns i debutboken tar han dock ifrn oss i Lilla stjrna. P ett stt som r omjligt att vrja sig emot.

Vlkommen tillbaka.

Eyez Only

2010-11-02

Superbra! nskar att den var lngre!

ellen h

2010-11-01

sjukt obehaglig. tycker egentligen mer om mnniskohamn och lt den rtte komma in, men bra r den.
ajvide kan skriva, och jag strcklste.

[bnw] Thomas Tholn

2010-10-13

Det hr r jkligt bra. Bst hittils av Ajvide. Det r svrt att avgra exakt vad det r jag gillar med den, men den r nog bara s gripande skriven. Frn "Alla flickorna" och framt s hjs den ett snpp frn den redan hga klassen. Ajvide r s duktig p att placera sina berttelser i verkligheten att man ltt kiunnat acceptera lite vampyrer eller zombier tidigare. Nr det nu inte lngre behvs ngra vernaturligheter s finns det liksom inget alls lngre som sger emot att just exakt shr skulle det kunna bli.

Rene Gthberg

2010-09-15

Myspys ;)

Har d lst Lilla stjrna av John Ajvide Lindqvist. Jo, jag tyckte om den. Den hade det jag hoppades p; mystik, skrck och knsla. Och s lite skruvat och mycket obehag p det! Fr obehaglig r den...

Precis som i Lt den rtte komma in, behandlar Ajvide Lindqvist hr temat unga och utanfrskap. Och han gr det skickligt fr jag sga. Som han brukar fr han in skrcken i det svenska vanliga samhllet, fast denna gng utan vernaturliga inslag.
(torgbloggen.blogspot.com)

Stefan Hall

2010-09-07

Dravel. Lilla Stjrna r ett frosseri i mnskligt elnde. Det gr jag inte igng p. Det r meningen att man skall tycka synd om precis alla karaktrer i denna bok - det r ju s synd om dom. Boken vinner sin andra stjrna p att den ngon gng d och d, i samband med karaktren Theresa, ger en antydan om vad som kan ligga bakom sdana fenomen som skolmassakrer. Nej, om man fortfarande tycker det r frsht och spnnande med bervldsamma smtjejer s tycker jag att man skall hyra Kick-Ass istllet - den lmnar i alla fall en knsla av empowerment efter sig.

Gun Petersson

2010-09-02

Vilket flyt i berttandet! Fruktansvrt och vackert. Och han r verkligen en mstare p att gestalta utsatta mnniskor.

Pelle Martinsson

2010-08-28

Frsta halvan r jttebra, och i solklar A-L-klass. Tyvrr urartar det hela sedan till ngot slags emo-orgie som mest kndes skrattretande. Blodigt och grisigt r det, men blandat med lje blir resultatet inte det man frvntar sig av denne frfattare. Lt den rtte komma in r en studie i karaktrer, Hanteringen av odda r ett stilistiskt msterverk, och Mnniskohamn r en vldigt komplett historia med stort H. Lilla stjrna r mot ljuset av dessa verk inte mycket mer n en habil berttelse med kusliga inslag, som aldrig riktigt nr hjrtat.

Marianne Skoglund

2010-08-19

Inte lika fngslande och engagerande som hans tidigare, men lika vlskrivet som alltid! john Ajvide Lindqvist besitter en unik frmga att identifiera sig med sina karaktrer och behandla dem med varsamhet och respekt.

Mrit Estrada

2010-08-10

Lindqvist skriver s det gr under skinnet. Egentligen skulle jag ge boken fem stjrnor men obehaget den lmnade efter sig satte spr. Tycker jag om den eller inte? Yucker jag om att bli obehagligt berrd?

Patricia B

2010-08-08

Tramsigt.

Lisa Lsoman

2010-08-06

Strcklste den. Hller med om att den var vansinnigt grov och lite ojmn ibland, men den berrde mig ntt enormt och jag tnker p den fortfarande fast det var flera veckor sen jag lste den.

Marina Larsson

2010-07-31

Vidrigt r men kunde trots magont inte lgga boken ifrn mig ...

Maria Stensson

2010-07-29

Jttespnnande och otck, bsta av Ajvide Lindqvist

Katarina Nyberg

2010-07-26

Hller med Janna. Orkade inte lsa klart. Nr flocken kom in blev det fel. Bttre med fokus p Teresorna. Och Jerry frsvann tyvrr.

Lena L

2010-07-24

Ruggigt bra med ett mycket blodigt slut. JAL kan konsten att bygga upp en riktig skrckis. Jag tycker kanske att denna var i ondaste laget. En klar fyra plus.

eva lundgren

2010-07-22

Flckvis fantastiskt bra, men slutet blev i lite mastigaste laget.

Andreas Eriksson

2010-07-20

Efter sin debut- och succroman Lt den rtte komma in har nu John Ajvide Lindqvist skrivit sin femte bok i ordningen. Dem tidigare utgivna bckerna Hanteringen av odda, novellsamlingen Pappersvggar och Mnniskohamn har ven dem mtts av bra kritik, men knappast i niv med Lt den rtte komma in. John Ajvide Lindqvist har gjort sig ett namn i den nya, populra kategorin av skrck. Han r heller inte rdd fr att anvnda sig rejlt av den fantasi man mnga gnger kan knna igen sig i.

Lilla stjrna heter detta nya verk man med spnning tar sig an, en titel frfattaren sade sig ftt frn Alice Babs lt med samma namn. Den handlar om en flicka vars de r skrckinjagade fascinerande. En hstdag dumpas denna flicka som spdbarn mitt ute i skogen, helt utelmnad bland dess mysterium och sknhet en skog kan inneha. En avdankad dansbandsstjrna vid namn Lennart sprar, efter att ha sett bilen hon frmodligen frdats i, upp platsen dr barnet ligger alldeles bl och ovanligt tyst. Det mrkbara r varken det att han finner flickan lmnad i skogen, liggandes halvt nedgrvd i en platspse och inte vet om han ska ta med sig det eller inte. Det allra mrkbara r att flickan inte grter eller skriker. Istllet ger hon ut en ton som r den klaraste av toner han ngonsin har hrt.

Som om inte detta var nog spnnande att flja blir den ttare och ttare i och med att han till slut bestmmer sig fr att ta med sig spdbarnet hem till sig och sin sambo Laila. Vad dem vet r dock att detta mste frbli en hemlighet enbart dem knner till, nu nr detta barns de vilar i deras hnder. Med den talang denna lilla flicka verkar ha som kan g frstrd om hon tas ifrn dem, ska ingen f veta detta. Allra minst deras son, den driftiga och ngot ensamma Jerry, som vllat nog med problem fr dem genom ren. Beslutet mste fattas och det mste fattas fort. Liten som barnet fr som namn av Lennart och Laila ska vxa upp hos dem. Nere i kllaren.

Parallellt med denna flicka fljer man ocks Teresa, en flicka i samma lder men p en annan ort och helt andra frutsttningar att ta sig an livet. Teresa vxer upp i en typisk Svenssonfamilj. Mamma, pappa, tv brder, kompisar, skolgng osv. Ingenting mrkvrdigt. Tidigt mrker man dock av att Teresa ej beter sig som alla andra barn i hennes lder. Lraren beskriver henne som koncentrerad, allvarlig men inte riktigt nrvarande. Hennes pappa studerar hur hon dag in och dag ut kan sitta och tillverka sm prlhalsband.

En tid senare har Theres (som "Liten" fr som namn) lrt sig anvnda datorn, blir medlem p en sida fr poesiskrivande. Ngra skrivna dikter senare str det klart att Theres och Teresa vgar kommer att mtas och det r hr bokens vndning tar fart. En vndning som borde varit intressantare. Tyvrr tappar den lite charm men spnningsfaktorn r fortfarande hg.

Dessa flickor utbyter erfarenheter s till den grad att Theres till och med lr ut hr man ddar. Tack vare en lt som dem spelar in, Theres etablerade namn och intryck frn Idol, vxer sig flocken strre och strre med tjejer som knner igen sig i dem. Till slut r det som vilken vargflock som helst, inga hmningar och med ett enda ml.

John Ajvde Lindqvist har en frmga att bygga upp historien i den hr boken p ett stt som lockar till vidare lsning och utforskning av karaktrerna. Att gra dem s tydliga som mjligt s tidigt i boken som mjligt har sin frdel. Det blir lttare fr lsaren att fokusera p handlingen, men tyvrr r det lite vl frutsgbart mnga gnger. ven om det innehller en del verraskningsmoment hade jag grna sett mer av det. Utver detta r det skrivet p ett stt som gr att igenknningen r hg och det kan ibland knnas som om han sitter bredvid och frklarar utan att egentligen behva det d man tror sig veta precis hur han tnkt sig det. Som helhet r Lilla stjrna en bok som man absolut ska lsa, antingen om man r ute efter en bok fr spnningens skull eller om man har tid att reflektera ver frfattarens syfte. Ngonting som inte r allt fr sjlvklart utan dr man kan bilda egna frgestllningar.

Katarina Nyberg

2010-07-19

JAL r en av mina favoriter. Lilla stjrna, kndes som om den var skriven fr fort p ngot stt. Den var rtt bra fram till flocken skapades. Och slutet sprade ur. Var tog Jerry vgen? Han var nd en av dramats huvudfigurer. Hade knts bttre om fokus hade legat p tjejerna. Jag hoppas JAL fr tid p sig att skriva nsta bok. Att den bottnar. Lilla stjrna ser jag som en parentes.

Om storyn var skriven av en annan frfattare tror jag den skulle vara olslig, Men i Ajvide Lindqvists hnder r den fantastisk! Kuslig! Skrmmande! Och faktiskt trovrdig!

Janna strm

2010-07-15

vldigt besviken! bra brjan, men det sprar ur totalt och blir inte trovrdig.

Madelen Garnow

2010-07-14

Boken skulle ftt en femma, slutet blev bara fr mycket... Drav en fyra.

Sarah Marklund

2010-07-07

Bra men inte lika fnglskande som de tidigare. knns lite lngsam emellant. Kndes mnga gnger som en tillskruvning av Gardells "En komikers uppvxt", "Ett Ufo gr entr" och "Jenny".

Ally Regins

2010-07-01

Stilistiskt vldigt bra men mnet i den hr romanen tilltalade inte mig lika mycket som Lindqvists tidigare

Lena Floser

2010-06-30

Engagerande, spnnande och otckt.

Monika Hgg

2010-06-27

En starkt engagerande bok. Spnnande att lsa och medryckande. Otck i sina delar. Mest i det utanfrskap som man kan uppleva in i mrgen p sig sjlv nr man lser boken. Det vernaturliga behver inte finnas dr fr det r inte det som berttelsen handlar om.

Inger Lundqvist

2010-06-26

Boken brjade men bra men sprade ut mot slutet. Drav tre stjrnor.

Kristin Larsson

2010-06-24

h nej. Vilken besvikelse. Den hr boken r inte alls s bra som de tidigare som jag verkligen LSKAR. Jag tycker att Lilla stjrna knns hafsigt och fr snabbt tillkommen. Lite fr mycket lsa trdar, lite fr f nyanser. Och det jag saknar mest r krleken som det funnits s mycket av i alla de tidigare - vart tog den vgen? Men det r givetvis inte en rutten bok - jag var fast i den ett dygn! Den r bara inte fantastisk alls.

2010-06-23

Svrt att stta betyg p denna bok. vacklar mellan 3 och fyra. Mjligtvis kommer jag att ndra betyget nr den ftt sjunka in.

Mia Hansn

2010-06-20

Mmm, underbar stmning till viss del, men det r bara en svag fyra. Vill in i en liknande knsla som med Lt den rtte komma in, men hittar inte dit. Tycker nd outsider knslan som r den strsta behllningen fr mig hos Ajvide finns dr, vl vrd att lsa igen!

Mia Hansn

2010-06-20

Hller i tv tredjedelar. Sista tredjedelen frstrde en fyra i betyg.

Mina Bcker

2010-06-14

Besviken. Inte fr att jag tyckt att Lindqvist varit ngon gudabendad frfattare, men hans tidigare bcker har alltid varit fyndiga, kvicka och i viss mn med ett nytt grepp. "Lilla Stjrna" kndes bara krystad. Som att han, istllet fr att skrva en bok utifrn en lysande id, skapat en id fr att kunna skriva nnu en bok. Nej du John Ajvide, unna dig en lngre paus innan nsta verk.

FranZone c",)

2010-06-14

Blir nog en splatter-film, men var kom * ifrn?

Elisabeth E

2010-06-09

Lindqvist nya bok Lilla Stjrna r riktigt obehaglig. Efter att ha lst ut den knner jag obehagsknslorna i kroppen som vgrar slppa. Senast jag knde s var efter att ha lst Vi mste prata om Kevin av Lionel Shriver.

En kort sammanfattning av boken: Lennart hittar ett spdbarn i skogen som istllet fr att prata kan sjunga rena toner. Han tar hem henne och placerar henne i kllaren. Samtidigt p en annan plats fds en annan flicka som vxer upp och knner sig utanfr. Av ngot som liknar en slump kommer dessa tv att mtas.
Berttelsen r noggrant berttad och som lsare har man egentligen ingen aning om vad som kommer ske och varfr. Som blivande lrare knner jag ett stort obehag inom mig efter att ha lst den.

Det enda negativa som jag har strt mig p r att Lindqvist skriver sex hundra kronor etc. Jag str mig s fruktansvrt p det!
Men annars. Helt klart en femma i betyg. S otck. S groteskt men nd viktig p sitt stt.

Ajvides mest obarmhrtiga, brutala och hnsynslsa roman. Det knns helt rtt att han gr upp med det folkliga Sverige, men stundvis blir det faktiskt fr folkkrt. Allsng p Skansen r mitt i prick, men Idol blir nstan lite fr mycket. Detsamma gller Teresas karaktr - hon r skert p pricken lik alla desillusionerade fjortonringar i landet, men ibland r verklighetens stereotyper inte helt lmpade fr fiktionens vrld. Boktipset uppskattade mitt betyg till 3,5, vilket r exakt vad jag hade velat ge om jag kunde.

Elisabeth E

2010-06-08

En obehagligt hemsk historia. Rekommenderas.

2010-06-08

Blev riktigt besviken p denna bok, mot hans tidigare. Saknade helt drivet i den. Lste 150s, men orkade inte lsa klart, s dlig tyckte jag att den var. Hade hoppats mkt p denna bok

Karin Sder

2010-06-05

NNU bttre n Mnniskohamn. Vilken twist! Lysande!

Elisabeth Andersson

2010-06-03

Fantastisk! Hans bsta hittills.

annette wistrm

2010-05-31

sa Andersson

2010-05-19

Det r snyggt gjort att fortstta skriva s otcka bcker utan att fr den sakens skull brja sl p strre trummor. John Ajvide Lindqvist lyckas verkligen gra den slumrande villastaden med dess schlagerdngor och tonrsfyllor till en verkligt skrmmande och obehaglig plats. Dessutom r det skickligt av en medellders man att beskriva en tonrsflickas levnadsde p ett s fullkomligt trovrdigt stt. Det finns ingenting krystat i portrttet, bara bottenls, mrk frtvivlan.

Pia *

2010-05-18

Vldigt bra bok, men jag hade faktiskt velat veta vem som lmnade Theres att d i skogen som baby och varfr?

2010-05-18

Jag lskar John Ajvide Lindqvists bcker! Alla hans tre tidigare romaner, "Lt den rtte komma in", "Hanteringen av odda", och "Mnniskohamn", var mycket, mycket bra. Dom tv frstnmnda lste jag innan jag brjade med att recensera bcker i bloggen, men "Mnniskohamn" har jag recenserat.

Novellsamlingen "Pappersvggar" var ocks mycket bra. Och ven den lilla ljudboken "Tindalos".

(Lnkarna gr till min recensioner).

Och John Ajvides nya bok "Lilla stjrna" gjorde mig verkligen inte besviken. Den var minst lika bra som dom tidigare, om inte nnu lite bttre.

Den r riktigt otck, och definitivt ingenting fr knsliga lsare. Men den r nd s otroligt mycket mer n skrck, vld och blod. Den r mycket mer en samhllsskildring och ett drama.

Skrcken och vldet r egentligen en vldigt liten del. Jag tycker att bokens frmsta egenskap r skildringen av mnga ungdomars utanfrskap och ensamhet.

John Ajvide skriver p ett otroligt fngslande och bra stt. Jag kunde knappt lgga ifrn mig boken, men nd tvingade jag mig att gra det, eftersom jag ville att den skulle rcka lnge.

Jag kommer att ha boken i huvudet ett bra tag framt. Det r definitivt ingen bok man glmmer i frsta taget.

Och jag rekommenderar verkligen boken till alla, utom till dom som r mycket knsliga...

(Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)

Olle N

2010-05-18

Allsng p Skansen kommer aldrig bli det samma efter att jag lst denna roman ... "Thank you for the music", John!

Kristina Simar

Recension av John Ajvide Lindqvists Lilla stjrna
John Ajvide Lindqvist r fdd 1968 och uppvuxen i Blackeberg, utanfr Stockholm, dr ocks hans frsta roman utspelar sig. Efter en karrir som trollkarl, stuppkomiker och manusfrfattare blev han tillslut skrckfrfattare.

Hans debutroman Lt den rtte komma in (2004) har filmatiserats av Tomas Alfredsson och blev en stor internationell succ. John Ajvide Lindqvist har ven skrivit Hantering av odda (2005), novellsamlingen Pappersvggar (2006) och Mnniskohamn (2008)

Handling: En dag nr svensktoppsartisten Lennart Cederstrm r ute i skogen fr att leta efter svamp, upptcker han en svart BMW som kr snabbt ivg genom skogen. Lennart gr ut och tittar sig omkring dr bilen sttt parkerad. Han finner en nyfdd flicka nedgrvd i en plastpse. Flickan r vid liv, men verkar vara apatisk, helt pltsligt tar hon i med ett skrik som r en perfekt ton. Lennart tar hem flickan, inreder ett rum i kllaren t henne och ber sin hustru att inte tala om detta fr ngon. Eftersom Lennarts storhetstid som artist i stort sett tagit slut, s blir flickbabyn med sin frmga att ta underbara toner hans nya intresse. Flickan fr ingen krlek av paret Cederstrm och hon fr inte vistas ute, drfr utvecklas hon inte som hon ska.

Parets son Jerry, som dyker upp d och d fr att begra pengar av sin pappa, upptcker en dag flickan. Han blir hennes enda vn. Nr Jerry spelar gitarr nynnar flickan med s vackert. Jerry brjar kalla henne fr syrran och ger henne namnet Theres.

En dag hnder ngot fruktansvrt som gr att Jerry tar med sig Theres och flyttar till Svedmyra i Stockholm.

Samtidigt vid samma tid som Lennart hittar Theres fds en annan flicka i en mellansvensk stad. Hon r en flicka som inte knner ngon gldje i sitt liv och har bara ett ftal vnner. En av dessa r Johannes. Flickan heter Teresa och nr hon blir strre brjar hon beska olika ntforum, ofta sker hon sig till poesisidor.

En dag kommer Theres och Teresas vg att korsas, de blir vldigt goda vnner ven om de kommer frn olika familjefrhllanden, en vnskap som kommer att best, men som kommer att f frdande konsekvenser fr mnga som kommer i deras vg. En skrmmande historia som mste lsas.

Oj, vilken bok, jag var p helspnn boken igenom. Den var otck, handlade mycket om olika knslor och besatthet och som vanligt innehll den mnga skrckinslag, som det br vara nr John Ajvide Lindqvist skriver. Ingen kan beskriva skrck och bedrvelse s bra som han. Boken var lika spnnande rakt igenom. Att det var barn som var de onda, tnkte jag inte p under hela tiden jag lste, men nu eftert har jag funderat lite p det. Ngon annan frfattare kanske hade formulerat sig s att man som lsare kunde tagit illa upp av det, men inte Lindqvist. Han har allts gjort det igen, skrivit en ny bok som kommer att bli lika omtalad som de andra och ven lst av mnga, mnga.

Betyg 5/5 Kristina Simar lektr/bokrecensent

David Larsson

2010-05-17

Det hr r tveklst JAL's vldsammaste och ckligaste bok hittills, samtidigt som den hller en vldigt hg klass. Han bygger upp hela storyn till ett klimax lsaren redan vet om, fr att sedan nd chocka och verraska nr det vl hnder.

Ulla Olsson

2010-05-15

Brjar s bra, sen blir det smre och till slut riktigt dligt. Synd.

Magnus Hoem

2010-05-15

Bra grund, men fll vldigt platt p slutet. Man frstod vldigt tidigt vad klimax skulle bli, och det bjd inte p ngra direkta verraskningar. Tyvrr en av hans smre.

Ola Janker

2010-04-27

JAL kan sin Stephen King, han kan sin Carrie och har tagit King p orden nr det gller vikten av att nn gng under sin frfattarkarrir, om man skriver om skrck och spnning, ha en levande begravd-scen med. Till skillnad frn tidigare romaner r hr ngot frre vernaturligheter, (frutom d rd rk som kommer ur de ddas mun). Knns som om det hr kan bli en kultbok fr yngre med lustmord/hyllning av Allsng p Skansen, dansbandskulturen och musikbranschen i stort. Bra r den i alla fall, om n inte helt trovrdig hela vgen och trots att ngra intressanta stickspr lmnas lite vl obesvarade... April -10