Lilla Stjärna

Lilla Stjärna är berättelsen om två flickor. Under en svamputflykt hittar svensktoppsartisten Lennart ett spädbarn nedgrävt i en plastpåse. Han räddar flickan till livet och hennes första skrik gör honom stum. Ur den lilla kroppen stiger en serie perfekt träffade toner. Han tar med flickan hem och gömmer henne i källaren. Hennes obefläckade musikalitet ska ge hans liv mening. Hon är Flickan med den gyllene håret. Vid samma tid föds en annan flicka i en mellansvensk stad. Hennes liv rymmer inte många glädjeämnen. Hon upplever sig själv som grå och alldaglig med få begåvningar och ännu färre vänner. Hon tröstar sig med elaka hyss och trollande på olika nätforum. Hon är Den andra flickan. Så småningom...

Amanda Köhlmark

2017-04-23

Kuslig, stark och underbar

Hanna Johansson

2016-08-18

Mycket gripande berättelse om utanförskap och ondska. Får åtminstone mig att fundera över vem som kan kallas ond och vilka gärningar som kan betraktas som ondskefulla.

Magdalena Hanell

2015-12-29

Oengagerande.

2015-12-02

John Ajvide Lindqvist. Han seglade snabbt upp som en favorit efter tre lästa böcker. Han har helt enkelt skrämt skiten ur mig, på ren svenska. Lilla stjärna liknar på inget sätt de andra jag hittills läst. Och det är faktiskt inte på något bra sätt. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/12/lilla-stjarna-av-john-ajvide-lindqvist.html

Johan Arvidsson

2015-07-10

Mysläsnig på högnivå! Finaste Ajvide boken tamifan.

Miss Me Mo

2014-11-19

Inte författarens bästa bok, men ändå bra och lika "galen" som de andra.

Lila .

2014-10-07

Den här boken ger jag en trea, enbart för att jag ville läsa klart den. Författaren skriver som vanligt bra och har en ton som gör det svårt att lägga historien ifrån sig. Men just själva historien lämnade mig kall.

Ursula Stålhandske

2014-08-05

Överraskande läskigt och författaren en för mig intressant ny bekantskap. Skickligt uppläst.

Artur Foxander

2014-06-02

Fängslande språk och fängslande historia. Spännande från första till sista raden trots att så gott som hela historien avslöjas på bokens baksida :-(

Ulf Gustafsson

2014-01-27

Ajvides böcker ger, precis som vanligt, en känsla av obehag och utanförsskap. Inget ljus, ingen genuin glädje men är väldigt spännande och väldigt bra skrivna. 'Lilla flicka' är inget undantag

Patrick Fransson

2013-10-23

Ajvide när han är som allra bäst!

Ulla Englund

2013-09-20

Blodigt värre, men så ska kanske en skräckhistoria vara. Unga flickors hämnd fruktansvärda hämnd på världen tror jag den handlar om. Jag hade kanske tyckt bättre om historien om jag läst den, inte lyssnat på den.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Började så bra men på slutet bli det för mycket blod och våld.

Emma Hortlund

2013-07-30

Inte lika övernaturlig och mystisk som Ajvide Lindqvists tidigare böcker, men lika obehaglig, spännande och blodig. Lilla stjärna handlar om utanförskap, att leta efter sig själv, utsatta flickor som slår tillbaka. Lilla stjärna handlar om ett spädbarn som lämnas i skogen, men som hittas av en man som tar hem henne och håller henne hemlig i sin källare. I tonåren träffar flickan från källaren Teresa. För första gången i sitt liv känner Teresa en samhörighet och flickorna börjar umgås.

amanda hildur

2013-05-21

Det är otroligt vad duktig John Ajvide är på att dels sätta fingret på det helt vardagliga, och samtidigt på att göra det absurda vardagligt. Hans karaktärer tar sig för väldigt märkliga grejer, men han får det på något sätt att verka normalt, eller iallafall... förklarligt. Förståeligt. Han har också ett fenomenalt sätt att göra småsaker, och vanliga saker väldigt obehagliga. Som glassgubben i Människohamn. Och som den lilla, vackra flickan i Lilla stjärna. Genom att ta bort vanliga barns attribut och med vissa små beskrivningar antyda att hon inte är som alla andra gör han henne mer obehaglig än om han skulle basunera ut ett Samara i The Ring-liknande utseende och beteende. Det är otroligt skickligt. Läs!

Karin Löfstrand

2013-04-15

130414: De första 100 sidorna var väldigt bra och i klass med "Låt den rätta..." men tyvärr blir jag besviken på utvecklingen under andra halvan av boken. Det blir inte så läskigt som jag hoppats helt enkelt.

Jessica Lundh

2013-03-17

För mörk för min smak.

Annelie Andersson

2013-03-13

En bra bok men ett helt makabert slut

Innehållet i boken stämde inte med det jag hade läst OM boken innan jag läste den. Därför blev jag konfunderad. Men när jag läst den kan jag konstatera att den är bättre än vad förhandssnacket sa. Som vanligt är det starka ämnen, barn och deras utsatthet i fokus. Mycket, mycket väskrivet. Ajvide Lindqvist är en av våra allra bästa nutida författare tycker jag!

jn dvd

2012-09-30

Sveriges svar på Stephen King. Ljus stämning, men mörka själar som sakta sakta leder dig mot händelsen du bara väntar på.

Tomas Karlsson

2012-09-18

Den är svår att placera på betyg-skalan, inledningen är spännande och otäck, sedan byter den lite skepnad till drama om utanförskap, för att sedan sjunka i en spiral av ondska, man lämnas inte oberörd.

Anna

2012-09-09

Jag är ett stort fan av John Ajvide Lindqvist, och han har gjort det igen.
Inte så mycket övernaturligt denna gång, men lika engagerande och genomträngande

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Kanon redan från början. Otäck, spännande.
Realistisk och väldigt orealistisk på samma gång. Det gick inte att sluta lyssna iallafall. Mycket läsvärd.

Carolina E

2012-05-24

Två flickor föds nästan samtidigt
någonstans i Sverige,
men där slutar liknelsen.

Den ena får börja sitt liv genom att bli nergrävd
och sedan upphittad av en man
som tar med henne hem
där han upptäcker hennes ovanliga förmåga.
Hon är musik, på något annat sätt kan han inte beskriva det.
Hon blir inlåst i källaren,
där hon inte kan förstöras av omvärlden.

Den andra föds på ett helt vanligt BB
och förlossningen blir inte nämnvärd,
hennes familj är inte märkvärdig
och hon själv är inte speciell på något sätt
- möjligen lite tjockare, lite fulare, lite konstigare

Det kommer att dröja fjorton år innan de möts
men när det väl händer, förändras världen.

Det här är en bok om utanförskap,
om vuxenvärldens svek,
om ondska och om kärlek.

Det första ord som slår mig: Fruktansvärd!
Inte på ett negativt sätt, utan på ett sätt
som får det att äcklas inombords
av både den ena och den andra anledningen.

John Ajvide Lindqvist
slår ett slag för den svenska skräckromanen.

Och jag kan erkänna att jag blev påverkad.

Maria Hjelm

2012-05-23

Jag var fast från första sidan. Den är spännande, ruskig, sorglig, obehaglig. Jag hade svårt att läsa vissa delar av den. Mycket detaljerade beskrivningar av vissa händelser. I den senare delen av boken sjunker betyget så det blir en svag 5:a av mig. En bok man inte glömmer.

Annika Stadmark

2012-05-06

Tyckte att slutet satte ner mitt betyg. Början och mitten hade jag gett en femma.

Carola Emriksson

2012-04-19

Den mest obehagliga bok jag läst men ändå omöjlig att lägga ifrån sig.

Maria Gustavsson

2012-04-14

En spännande början, en okej mitten, ett väldigt intressant slut.
Även fast vissa delar av boken fascinerar mig och äcklar mig så når boken ändå bara en fyra, om än en svag sådan. Utan det absoluta slutet skulle boken fått en stark trea.

Rätt tråkig, han kan mycket bättre, tog sig liiite på slutet.

Emma Johansson

2012-03-05

Läskig, obehaglig och alldeles underbar!

Taliah Pollack

2012-03-05

Känns alldeles rätt att äta mina dagliga barnmatsburk till denna.

Marja-Liisa Luther

2011-12-07

Ajvide är lika bra som alltid, men jag måste erkänna at vissa delar var så makabra at jag inte klarade av att läsa alla vidriga detalj beskrivningar...men han lyckas alltid fånga en!

Marina Kajgård

2011-12-04

Inte i närheten av "Den rätte" och "Människohamn". Ajvide Lindqvist är en mästare att berätta en historia, men det räcker inte när historian blir outhärdligt seg bitvis.

Therese Simar

2011-12-01

Riktigt obehaglig story, men sträckläste den ändå! Undra hur man kommer på allt som författare! Läsvärd om man gillar skräck!

Anna Sandstedt

2011-11-29

Jag hade tyckt det varit mycket häftigare om flickorna hade varit syskon, och så hade jag velat veta varför Theres blev dumpad i skogen.

Maria Johnson

2011-11-13

Den bästa han skrivit! Otäck, som alltid, men bra, så bra!

Sara Marklund

2011-11-13

Börjar så bra, lovande, men det blir bara dåligt och konstigt. Synd.

Emelie -

2011-11-08

Det är mitt egna personliga tycke och smak som gör att betyget inte blir något högre för denna bok, trots att den antagligen förtjänar det. Även om språket inte lever upp till mina krav, så är detta en enormt spänningsfylld berättelse, som får det att krypa kalla kårar längs ryggraden. Träffsäkert, och ytterst obehagligt. Och jag tycker egentligen inte om det, jag ryser av obehag över skräcken. Men skräcken är bra, väl beskriven, det är en mycket bra thriller som jag rekommenderar att ni läser om ni gillar denna typ av genre, vilket inte jag gör riktigt. Därför får den en stark 3a av mig.

Sophia Batista

2011-10-21

Inledningsvis spännande, men tappar fart och lämnar många frågor obesvarade. Precis som i "Låt den rätte komma in" cirkulerar handlingen kring utstötthet, gemenskap och upprättelse. Jag uppskattade hur flickorna i berättelsen liknas vid vargar men hade hoppats på samma kusliga trovärdighet som i "Låt den rätte komma in".

Nadja Kämpe

2011-10-20

En utav det bättre böckerna av John :)

Kamali 

2011-10-11

Som alltid är Ajvide Lindqvists språk fantastiskt och vissa passager är briljanta. Trots det lämnar sista sidan mig med känslan "vad var meningen med denna bok?"

Evelina M

2011-10-03

Det är längesedan jag blivit så totalt uppslukad av en bok. Älskade skildringarna av utanförskap och stigande hat gentemot omvärlden. Älskade kontrasten mellan de explicita våldsskildringarna och det trygghetsingivande vardagliga. Älskade obehagskänslan blandad med förväntan som infann sig redan från första sidorna och höll i sig ända fram till slutet. Helt enkelt fantastiskt bra.

Wenche Sjöberg

2011-10-03

Vidrig men bra.. lysande skildring av en trasig tonårstjej.

Mary G

2011-08-17

Ännu en lysande bok av Ajvide Lindqvist. Som vanligt ruggig, spännande och magisk. Inte riktigt lika bra som Hanteringen av odöda och Låt den rätte komma in, därav fyran.

Farbror Barbro

2011-07-31

En av de sämre av Johns böcker tycker jag.

Matilda Palmqvist

2011-07-30

Vidrigt, visst, men det bästa med killen är hur fantastiskt han skildrar den tidiga tonåren och ser in hur den flickan är funtad. Skrämmande bra. Gör ont att relatera till brudarna, då har han träffat rätt.

Miriam T

2011-07-25

Läs min recension på min blogg:
^^

Denna bok hade nåt väldigt speciellt, som alla Ajvides böcker. Griper tag i en från första sidan. Slutet var lite för "blodigt" för min smak och stundvis en aning segt, men det drar inte ner betyget. En självklar 4:a.

Madelene Helgesson

2011-07-09

Jag skulle vilja säga att jag är lite av en "målgrupp" för den här boken. Jag kan känna igen mig väldigt mycket i Teresas problem och det gör att läsupplevelsen för mig blev mycket starkare. Så på ett personligt plan vill jag säga att detta är en av mina favoritböcker av John. I övrigt är den som Johns böcker oftast är skriven med mycket realism, hjärta och groteska händelser som får det att rysa i kroppen.

Sofie Petersson

2011-06-27

John Ajvide Lindqvist är bra som vanligt, men jag blev ändå något besviken. Jag är nog helt enkelt lite för mesig för den här typen av böcker. Jag tänker ändå inte överge dem.

Hanna .

2011-06-04

Otroligt bra, men jag hade förväntat mig mer av slutet.

2011-05-16

Denna bok var ruggigt bra och rå.
Jag bara älskar denna bok och det är precis en sådan bok som jag skulle vilja läsa mera av.
Jag ser fram emot hans nästa bok som jag hoppas är lika bra som denna. :)

Karin D

2011-05-06

Spännande och fängslande bok om udda existenser. Min femma i betyg var säkert mycket tack vare att jag lyssnade på boken - många timmars njutning i sällskap av John Ajvide Lindqvists sköna röst!

Gunilla Jönsson

2011-04-28

Svår att betygsätta.Bitvis jättebra och svår att lägga ifrån sej.Det blir en trea för det, i mitt tycke, ofullständiga slutet.

Agneta K.

2011-04-07

Ingen mening, inget mål.

Sandra Ottosson

2011-04-05

En enorm besvikelse. Obehaglig och meningslös.

Ann Simonsson

2011-04-01

Hemsk..Ruggig..Äcklig...Spårade ur på slutet.

Josefina Y

2011-02-18

En mycket fascinerande och spännande första halva. Sedan tappar berättelsen och blir till slut en rätt ointressant om än blodig historia

Ehwa Lindström

2011-02-16

Ajvide skriver otroligt bra men den här boken var definitivt hans sämsta. Fattar inte grejen, om jag ska vara ärlig. En otrolig massa omotiverat och meningslöst våld som bara blir äckligt och överdrivet. Nope. Gillar inte. Utan Ajvides språk, som jag ändå gillar, så hade jag inte givit boken mer än en etta.

Alexandra W

2011-02-09

Fantastisk, fantastisk, fantastisk!

Riktigt magstark bok, precis som jag vill ha den!

Caroline Sallmander

2011-01-23

Besviken. Jag som gillar honom så otroligt mycket. Ska fundera på varför...
Jag saknade det litterära på nåt vis.

Magnus Bergström

2011-01-05

Den svängde lite i slutet, både på gott och ont, men på det stora hela så är det en vass och skrämmande berättelse. Den folkliga inramningen med musik (framför allt svenskt och dansband) gjorde det hela välkommet bisarrt.

Henrik Elstad

2010-12-31

JAL levererar som vanligt en gripande berättelse som tar tag i mig med en mix av (bokstavlig) brutalitet, kärlek och utanförskap. Trots att det ibland brister i trovärdigheten så är skildringen av de båda tjejerna som lever utanför och formar sin egen gemenskap och sitt eget öde riktigt skarp.

Jonna

2010-12-14

Den är riktigt bra skriven. Jag fick uppfattningen om att det skulle vara en sorglig bok, annorlunda mot hans andra högst fantasirika berättelserna även om Theres är som hon är. Helt plötsligt blir allt precis som Lindqvist brukar skriva, blodigt och bisart och grymt ingående äckligt. Önskar att den hade vart längre, vill inte sluta läsa den nu.

Micael Forsberg

2010-11-27

Det jag mest av allt är imponerad av är nog hur han kan skapa karaktärer som har sån detaljrikedom, de val de gör baserat på vilka de är och hur du lever, och väljer att leva baserat på vad livet ger dem.
Nästan lite läskigt hur bra han kan gestalta karaktärer. Han skulle säkert kunna kolla på mig och veta vad jag åt till frukost, vilken musik jag skulle lyssna på idag och vad för jobb jag har osv haha

Nora Bergfeldt

2010-11-25

Liksom det mesta av Ajvide helt underbart brutalt. Dock känner jag igen mig lite för väl i huvudkaraktärerna, vilket gör att jag vill säga att det inte är min favorit, samtidigt som den på ett sätt blir det. Hur som helst är det en helt fantastisk bok.

Åsa Thernell

2010-11-22

Gillar Ajvide men det här känns som det inte riktigt höll och speciellt slutet blev splatterhumor.

Leffe Delo

2010-11-08

John Ajvide Lindqvist är hemma igen. Men sin Lilla stjärna tar han oss med i en nattsvart skildring av utanförskap. Ajvide balanserar på kanten till ett bråddjup av löjliga schabloner, men håller sig med fingertoppskänsla bara millimetrar f…rån att falla i.
Två flickor, den ena ett hittebarn med märkliga förmågor och den andra svårt mobbad, möts och finner varandra. Ett möte med förödande konsekvenser.

I Lilla stjärna har Ajvide hittat tillbaka till sitt format igen. Tillbaka till Låt den rätte komma in, efter några mindre lyckade utflykter.

Den lilla strimma av hopp som finns i debutboken tar han dock ifrån oss i Lilla stjärna. På ett sätt som är omöjligt att värja sig emot.

Välkommen tillbaka.

Eyez Only

2010-11-02

Superbra! Önskar att den var längre!

ellen h

2010-11-01

sjukt obehaglig. tycker egentligen mer om människohamn och låt den rätte komma in, men bra är den.
ajvide kan skriva, och jag sträckläste.

Det här är jäkligt bra. Bäst hittils av Ajvide. Det är svårt att avgöra exakt vad det är jag gillar med den, men den är nog bara så gripande skriven. Från "Alla flickorna" och framåt så höjs den ett snäpp från den redan höga klassen. Ajvide är så duktig på att placera sina berättelser i verkligheten att man lätt kiunnat acceptera lite vampyrer eller zombier tidigare. När det nu inte längre behövs några övernaturligheter så finns det liksom inget alls längre som säger emot att just exakt såhär skulle det kunna bli.

Renée Göthberg

2010-09-15

Myspys ;)

Har då läst Lilla stjärna av John Ajvide Lindqvist. Jo, jag tyckte om den. Den hade det jag hoppades på; mystik, skräck och känsla. Och så lite skruvat och mycket obehag på det! För obehaglig är den...

Precis som i Låt den rätte komma in, behandlar Ajvide Lindqvist här temat unga och utanförskap. Och han gör det skickligt får jag säga. Som han brukar för han in skräcken i det svenska vanliga samhället, fast denna gång utan övernaturliga inslag.
(torgbloggen.blogspot.com)

Stefan Hall

2010-09-07

Dravel. Lilla Stjärna är ett frosseri i mänskligt elände. Det går jag inte igång på. Det är meningen att man skall tycka synd om precis alla karaktärer i denna bok - det är ju så synd om dom. Boken vinner sin andra stjärna på att den någon gång då och då, i samband med karaktären Theresa, ger en antydan om vad som kan ligga bakom sådana fenomen som skolmassakrer. Nej, om man fortfarande tycker det är fräsht och spännande med übervåldsamma småtjejer så tycker jag att man skall hyra Kick-Ass istället - den lämnar i alla fall en känsla av empowerment efter sig.

Gun Petersson

2010-09-02

Vilket flyt i berättandet! Fruktansvärt och vackert. Och han är verkligen en mästare på att gestalta utsatta människor.

Pelle Martinsson

2010-08-28

Första halvan är jättebra, och i solklar A-L-klass. Tyvärr urartar det hela sedan till något slags emo-orgie som mest kändes skrattretande. Blodigt och grisigt är det, men blandat med löje blir resultatet inte det man förväntar sig av denne författare. Låt den rätte komma in är en studie i karaktärer, Hanteringen av odöda är ett stilistiskt mästerverk, och Människohamn är en väldigt komplett historia med stort H. Lilla stjärna är mot ljuset av dessa verk inte mycket mer än en habil berättelse med kusliga inslag, som aldrig riktigt når hjärtat.

Marianne Skoglund

2010-08-19

Inte lika fängslande och engagerande som hans tidigare, men lika välskrivet som alltid! john Ajvide Lindqvist besitter en unik förmåga att identifiera sig med sina karaktärer och behandla dem med varsamhet och respekt.

Märit Estrada

2010-08-10

Lindqvist skriver så det går under skinnet. Egentligen skulle jag ge boken fem stjärnor men obehaget den lämnade efter sig satte spår. Tycker jag om den eller inte? Yucker jag om att bli obehagligt berörd?

Patricia B

2010-08-08

Tramsigt.

Lisa Läsoman

2010-08-06

Sträckläste den. Håller med om att den var vansinnigt grov och lite ojämn ibland, men den berörde mig nått enormt och jag tänker på den fortfarande fast det var flera veckor sen jag läste den.

Marina Larsson

2010-07-31

Vidrigt rå men kunde trots magont inte lägga boken ifrån mig ...

Maria Stensson

2010-07-29

Jättespännande och otäck, bästa av Ajvide Lindqvist

Katarina Nyberg

2010-07-26

Håller med Janna. Orkade inte läsa klart. När flocken kom in blev det fel. Bättre med fokus på Teresorna. Och Jerry försvann tyvärr.

Lena L

2010-07-24

Ruggigt bra med ett mycket blodigt slut. JAL kan konsten att bygga upp en riktig skräckis. Jag tycker kanske att denna var i ondaste laget. En klar fyra plus.

eva lundgren

2010-07-22

Fläckvis fantastiskt bra, men slutet blev i lite mastigaste laget.

Andreas Eriksson

2010-07-20

Efter sin debut- och succéroman Låt den rätte komma in har nu John Ajvide Lindqvist skrivit sin femte bok i ordningen. Dem tidigare utgivna böckerna Hanteringen av odöda, novellsamlingen Pappersväggar och Människohamn har även dem mötts av bra kritik, men knappast i nivå med Låt den rätte komma in. John Ajvide Lindqvist har gjort sig ett namn i den nya, populära kategorin av skräck. Han är heller inte rädd för att använda sig rejält av den fantasi man många gånger kan känna igen sig i.

Lilla stjärna heter detta nya verk man med spänning tar sig an, en titel författaren sade sig fått från Alice Babs låt med samma namn. Den handlar om en flicka vars öde är skräckinjagade fascinerande. En höstdag dumpas denna flicka som spädbarn mitt ute i skogen, helt utelämnad bland dess mysterium och skönhet en skog kan inneha. En avdankad dansbandsstjärna vid namn Lennart spårar, efter att ha sett bilen hon förmodligen färdats i, upp platsen där barnet ligger alldeles blå och ovanligt tyst. Det märkbara är varken det att han finner flickan lämnad i skogen, liggandes halvt nedgrävd i en platspåse och inte vet om han ska ta med sig det eller inte. Det allra märkbara är att flickan inte gråter eller skriker. Istället ger hon ut en ton som är den klaraste av toner han någonsin har hört.

Som om inte detta var nog spännande att följa blir den tätare och tätare i och med att han till slut bestämmer sig för att ta med sig spädbarnet hem till sig och sin sambo Laila. Vad dem vet är dock att detta måste förbli en hemlighet enbart dem känner till, nu när detta barns öde vilar i deras händer. Med den talang denna lilla flicka verkar ha som kan gå förstörd om hon tas ifrån dem, ska ingen få veta detta. Allra minst deras son, den driftiga och något ensamma Jerry, som vållat nog med problem för dem genom åren. Beslutet måste fattas och det måste fattas fort. ”Liten” som barnet får som namn av Lennart och Laila ska växa upp hos dem. Nere i källaren.

Parallellt med denna flicka följer man också Teresa, en flicka i samma ålder men på en annan ort och helt andra förutsättningar att ta sig an livet. Teresa växer upp i en typisk Svenssonfamilj. Mamma, pappa, två bröder, kompisar, skolgång osv. Ingenting märkvärdigt. Tidigt märker man dock av att Teresa ej beter sig som alla andra barn i hennes ålder. Läraren beskriver henne som koncentrerad, allvarlig men inte riktigt närvarande. Hennes pappa studerar hur hon dag in och dag ut kan sitta och tillverka små pärlhalsband.

En tid senare har Theres (som "Liten" får som namn) lärt sig använda datorn, blir medlem på en sida för poesiskrivande. Några skrivna dikter senare står det klart att Theres och Teresa vägar kommer att mötas och det är här bokens vändning tar fart. En vändning som borde varit intressantare. Tyvärr tappar den lite charm men spänningsfaktorn är fortfarande hög.

Dessa flickor utbyter erfarenheter så till den grad att Theres till och med lär ut här man dödar. Tack vare en låt som dem spelar in, Theres etablerade namn och intryck från Idol, växer sig flocken större och större med tjejer som känner igen sig i dem. Till slut är det som vilken vargflock som helst, inga hämningar och med ett enda mål.

John Ajvde Lindqvist har en förmåga att bygga upp historien i den här boken på ett sätt som lockar till vidare läsning och utforskning av karaktärerna. Att göra dem så tydliga som möjligt så tidigt i boken som möjligt har sin fördel. Det blir lättare för läsaren att fokusera på handlingen, men tyvärr är det lite väl förutsägbart många gånger. Även om det innehåller en del överraskningsmoment hade jag gärna sett mer av det. Utöver detta är det skrivet på ett sätt som gör att igenkänningen är hög och det kan ibland kännas som om han sitter bredvid och förklarar utan att egentligen behöva det då man tror sig veta precis hur han tänkt sig det. Som helhet är Lilla stjärna en bok som man absolut ska läsa, antingen om man är ute efter en bok för spänningens skull eller om man har tid att reflektera över författarens syfte. Någonting som inte är allt för självklart utan där man kan bilda egna frågeställningar.

Katarina Nyberg

2010-07-19

JAL är en av mina favoriter. Lilla stjärna, kändes som om den var skriven för fort på något sätt. Den var rätt bra fram till flocken skapades. Och slutet spårade ur. Var tog Jerry vägen? Han var ändå en av dramats huvudfigurer. Hade känts bättre om fokus hade legat på tjejerna. Jag hoppas JAL får tid på sig att skriva nästa bok. Att den bottnar. Lilla stjärna ser jag som en parentes.

Om storyn var skriven av en annan författare tror jag den skulle vara oläslig, Men i Ajvide Lindqvists händer är den fantastisk! Kuslig! Skrämmande! Och faktiskt trovärdig!

Janna Åström

2010-07-15

väldigt besviken! bra början, men det spårar ur totalt och blir inte trovärdig.

Madelen Garnow

2010-07-14

Boken skulle fått en femma, slutet blev bara för mycket... Därav en fyra.

Sarah Marklund

2010-07-07

Bra men inte lika fänglskande som de tidigare. kÄnns lite långsam emellanåt. Kändes många gånger som en tillskruvning av Gardells "En komikers uppväxt", "Ett Ufo gör entré" och "Jenny".

Ally Regins

2010-07-01

Stilistiskt väldigt bra men ämnet i den här romanen tilltalade inte mig lika mycket som Lindqvists tidigare

Lena Floser

2010-06-30

Engagerande, spännande och otäckt.

Monika Häägg

2010-06-27

En starkt engagerande bok. Spännande att läsa och medryckande. Otäck i sina delar. Mest i det utanförskap som man kan uppleva in i märgen på sig själv när man läser boken. Det övernaturliga behöver inte finnas där för det är inte det som berättelsen handlar om.

Inger Lundqvist

2010-06-26

Boken började men bra men spårade ut mot slutet. Därav tre stjärnor.

Kristin Larsson

2010-06-24

Åh nej. Vilken besvikelse. Den här boken är inte alls så bra som de tidigare som jag verkligen ÄLSKAR. Jag tycker att Lilla stjärna känns hafsigt och för snabbt tillkommen. Lite för mycket lösa trådar, lite för få nyanser. Och det jag saknar mest är kärleken som det funnits så mycket av i alla de tidigare - vart tog den vägen? Men det är givetvis inte en rutten bok - jag var fast i den ett dygn! Den är bara inte fantastisk alls.

2010-06-23

Svårt att sätta betyg på denna bok. vacklar mellan 3 och fyra. Möjligtvis kommer jag att ändra betyget när den fått sjunka in.

Mia Hansén

2010-06-20

Mmm, underbar stämning till viss del, men det är bara en svag fyra. Vill in i en liknande känsla som med Låt den rätte komma in, men hittar inte dit. Tycker ändå outsider känslan som är den största behållningen för mig hos Ajvide finns där, väl värd att läsa igen!

Mia Hansén

2010-06-20

Håller i två tredjedelar. Sista tredjedelen förstörde en fyra i betyg.

Mina Böcker

2010-06-14

Besviken. Inte för att jag tyckt att Lindqvist varit någon gudabenådad författare, men hans tidigare böcker har alltid varit fyndiga, kvicka och i viss mån med ett nytt grepp. "Lilla Stjärna" kändes bara krystad. Som att han, istället för att skrva en bok utifrån en lysande idé, skapat en idé för att kunna skriva ännu en bok. Nej du John Ajvide, unna dig en längre paus innan nästa verk.

FranZone c",)

2010-06-14

Blir nog en splatter-film, men var kom * ifrån?

Elisabeth E

2010-06-09

Lindqvist nya bok Lilla Stjärna är riktigt obehaglig. Efter att ha läst ut den känner jag obehagskänslorna i kroppen som vägrar släppa. Senast jag kände så var efter att ha läst ”Vi måste prata om Kevin” av Lionel Shriver.

En kort sammanfattning av boken: Lennart hittar ett spädbarn i skogen som istället för att prata kan sjunga rena toner. Han tar hem henne och placerar henne i källaren. Samtidigt på en annan plats föds en annan flicka som växer upp och känner sig utanför. Av något som liknar en slump kommer dessa två att mötas.
Berättelsen är noggrant berättad och som läsare har man egentligen ingen aning om vad som kommer ske och varför. Som blivande lärare känner jag ett stort obehag inom mig efter att ha läst den.

Det enda negativa som jag har stört mig på är att Lindqvist skriver ”sex hundra kronor” etc. Jag stör mig så fruktansvärt på det!
Men annars. Helt klart en femma i betyg. Så otäck. Så groteskt men ändå viktig på sitt sätt.

Ajvides mest obarmhärtiga, brutala och hänsynslösa roman. Det känns helt rätt att han gör upp med det folkliga Sverige, men stundvis blir det faktiskt för folkkärt. Allsång på Skansen är mitt i prick, men Idol blir nästan lite för mycket. Detsamma gäller Teresas karaktär - hon är säkert på pricken lik alla desillusionerade fjortonåringar i landet, men ibland är verklighetens stereotyper inte helt lämpade för fiktionens värld. Boktipset uppskattade mitt betyg till 3,5, vilket är exakt vad jag hade velat ge om jag kunde.

Elisabeth E

2010-06-08

En obehagligt hemsk historia. Rekommenderas.

2010-06-08

Blev riktigt besviken på denna bok, mot hans tidigare. Saknade helt drivet i den. Läste 150s, men orkade inte läsa klart, så dålig tyckte jag att den var. Hade hoppats mkt på denna bok

Karin Söder

2010-06-05

ÄNNU bättre än Människohamn. Vilken twist! Lysande!

Elisabeth Andersson

2010-06-03

Fantastisk! Hans bästa hittills.

annette wiström

2010-05-31

Åsa Andersson

2010-05-19

Det är snyggt gjort att fortsätta skriva så otäcka böcker utan att för den sakens skull börja slå på större trummor. John Ajvide Lindqvist lyckas verkligen göra den slumrande villastaden med dess schlagerdängor och tonårsfyllor till en verkligt skrämmande och obehaglig plats. Dessutom är det skickligt av en medelålders man att beskriva en tonårsflickas levnadsöde på ett så fullkomligt trovärdigt sätt. Det finns ingenting krystat i porträttet, bara bottenlös, mörk förtvivlan.

Pia *

2010-05-18

Väldigt bra bok, men jag hade faktiskt velat veta vem som lämnade Theres att dö i skogen som baby och varför?

2010-05-18

Jag älskar John Ajvide Lindqvists böcker! Alla hans tre tidigare romaner, "Låt den rätte komma in", "Hanteringen av odöda", och "Människohamn", var mycket, mycket bra. Dom två förstnämnda läste jag innan jag började med att recensera böcker i bloggen, men "Människohamn" har jag recenserat.

Novellsamlingen "Pappersväggar" var också mycket bra. Och även den lilla ljudboken "Tindalos".

(Länkarna går till min recensioner).

Och John Ajvides nya bok "Lilla stjärna" gjorde mig verkligen inte besviken. Den var minst lika bra som dom tidigare, om inte ännu lite bättre.

Den är riktigt otäck, och definitivt ingenting för känsliga läsare. Men den är ändå så otroligt mycket mer än skräck, våld och blod. Den är mycket mer en samhällsskildring och ett drama.

Skräcken och våldet är egentligen en väldigt liten del. Jag tycker att bokens främsta egenskap är skildringen av många ungdomars utanförskap och ensamhet.

John Ajvide skriver på ett otroligt fängslande och bra sätt. Jag kunde knappt lägga ifrån mig boken, men ändå tvingade jag mig att göra det, eftersom jag ville att den skulle räcka länge.

Jag kommer att ha boken i huvudet ett bra tag framåt. Det är definitivt ingen bok man glömmer i första taget.

Och jag rekommenderar verkligen boken till alla, utom till dom som är mycket känsliga...

(Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)

Olle N

2010-05-18

Allsång på Skansen kommer aldrig bli det samma efter att jag läst denna roman ... "Thank you for the music", John!

Kristina Simar

Recension av John Ajvide Lindqvists Lilla stjärna
John Ajvide Lindqvist är född 1968 och uppvuxen i Blackeberg, utanför Stockholm, där också hans första roman utspelar sig. Efter en karriär som trollkarl, ståuppkomiker och manusförfattare blev han tillslut skräckförfattare.

Hans debutroman Låt den rätte komma in (2004) har filmatiserats av Tomas Alfredsson och blev en stor internationell succé. John Ajvide Lindqvist har även skrivit Hantering av odöda (2005), novellsamlingen Pappersväggar (2006) och Människohamn (2008)

Handling: En dag när svensktoppsartisten Lennart Cederström är ute i skogen för att leta efter svamp, upptäcker han en svart BMW som kör snabbt iväg genom skogen. Lennart går ut och tittar sig omkring där bilen stått parkerad. Han finner en nyfödd flicka nedgrävd i en plastpåse. Flickan är vid liv, men verkar vara apatisk, helt plötsligt tar hon i med ett skrik som är en perfekt ton. Lennart tar hem flickan, inreder ett rum i källaren åt henne och ber sin hustru att inte tala om detta för någon. Eftersom Lennarts storhetstid som artist i stort sett tagit slut, så blir flickbabyn med sin förmåga att ta underbara toner hans nya intresse. Flickan får ingen kärlek av paret Cederström och hon får inte vistas ute, därför utvecklas hon inte som hon ska.

Parets son Jerry, som dyker upp då och då för att begära pengar av sin pappa, upptäcker en dag flickan. Han blir hennes enda vän. När Jerry spelar gitarr nynnar flickan med så vackert. Jerry börjar kalla henne för ”syrran” och ger henne namnet Theres.

En dag händer något fruktansvärt som gör att Jerry tar med sig Theres och flyttar till Svedmyra i Stockholm.

Samtidigt vid samma tid som Lennart hittar Theres föds en annan flicka i en mellansvensk stad. Hon är en flicka som inte känner någon glädje i sitt liv och har bara ett fåtal vänner. En av dessa är Johannes. Flickan heter Teresa och när hon blir större börjar hon besöka olika nätforum, ofta söker hon sig till poesisidor.

En dag kommer Theres och Teresas väg att korsas, de blir väldigt goda vänner även om de kommer från olika familjeförhållanden, en vänskap som kommer att bestå, men som kommer att få förödande konsekvenser för många som kommer i deras väg. En skrämmande historia som måste läsas.

Oj, vilken bok, jag var på helspänn boken igenom. Den var otäck, handlade mycket om olika känslor och besatthet och som vanligt innehöll den många skräckinslag, som det bör vara när John Ajvide Lindqvist skriver. Ingen kan beskriva skräck och bedrövelse så bra som han. Boken var lika spännande rakt igenom. Att det var barn som var de onda, tänkte jag inte på under hela tiden jag läste, men nu efteråt har jag funderat lite på det. Någon annan författare kanske hade formulerat sig så att man som läsare kunde tagit illa upp av det, men inte Lindqvist. Han har alltså gjort det igen, skrivit en ny bok som kommer att bli lika omtalad som de andra och även läst av många, många.

Betyg 5/5 Kristina Simar lektör/bokrecensent

David Larsson

2010-05-17

Det här är tveklöst JAL's våldsammaste och äckligaste bok hittills, samtidigt som den håller en väldigt hög klass. Han bygger upp hela storyn till ett klimax läsaren redan vet om, för att sedan ändå chocka och överraska när det väl händer.

Ulla Olsson

2010-05-15

Börjar så bra, sen blir det sämre och till slut riktigt dåligt. Synd.

Magnus Hoem

2010-05-15

Bra grund, men föll väldigt platt på slutet. Man förstod väldigt tidigt vad klimax skulle bli, och det bjöd inte på några direkta överraskningar. Tyvärr en av hans sämre.

Ola Janåker

2010-04-27

JAL kan sin Stephen King, han kan sin Carrie och har tagit King på orden när det gäller vikten av att nån gång under sin författarkarriär, om man skriver om skräck och spänning, ha en levande begravd-scen med. Till skillnad från tidigare romaner är här något färre övernaturligheter, (förutom då röd rök som kommer ur de dödas mun). Känns som om det här kan bli en kultbok för yngre med lustmord/hyllning av Allsång på Skansen, dansbandskulturen och musikbranschen i stort. Bra är den i alla fall, om än inte helt trovärdig hela vägen och trots att några intressanta stickspår lämnas lite väl obesvarade... April -10