Lilla nej-boken

Sjögren, Sarah

Enligt FN:s barnkonvention har barn rätt att skyddas mot fysiskt och psykiskt våld. Men tyvärr är verkligheten en annan. Ett litet steg på vägen för att förhindra övergrepp mot barn är att vi vågar prata förebyggande med barnen. Att lära dem att de har rätt till sina kroppar, att kunna sätta egna gränser och förstå sitt eget värde. Att kunna säga nej och berätta för en vuxen när någon har begått ett övertramp.   Lilla nej-boken riktar sig till 3 6-åringar och berättar på ett roligt och enkelt sätt med fina och talande bilder om hur Billie lär sig att sätta gränser i vardagen. Är det okej att säga nej när förskolekompisen vill...

Detta är en bok kring att integritet och våga säga nej/stopp när det ej känns ok, att ta kontakt och våga lita på vuxna.
Vi får följa Billie under en morgon med pappa och en förskoledag, där pedagog och gosedjurskatten coachar.
Här hemma har vi väldigt olika åsikter kring denna boken, pappan tyckte den var överdrivet präktig och att det blev för mycket med både pedagog och katt som förmanade.
Mamman här hemma som är pedagog inom förskolan sen ett antal år tillbaka tycker att det märks att författaren jobbar inom förskolan då hon lyckas fånga ett antal vanliga konkreta vardagssituationer där temat är viktigt. Dom diskuterar författaren på ett bra och tydligt sätt. Visst, boken kanske inte blir en storfavorit man vill läsa varje kväll. Men jag tänker att denna boken är ett bok man läser en barngrupp eller sitt barn för den har ett viktigt syfte. Och den är ju absolut så fångade att barnen också orkar lyssna igenom. Något jag gillar är att efter boken är slut så finns några frågor som lägger grund för boksamtal och det roliga är där är att författaren formulera det som att Kattis vill ställa några frågor och sen "Går det bra?". Där svarade I "nej" - mamman fick svara "Hepp, okej". Så smart upplägg av författaren, antingen svarar barnen ja och man får bra frågor för ett bra samtal kring integritet eller så säger barnet nej - då får barnet träna på att våga säga nej men också att den vuxna får träna på att respektera ett barns nej. Ofta tror jag att det är den andra träningen som är mer viktig.
Vi gillade den allt ändå, utan pappan. Men tänker att läser man den av en VIKTIG anledning så är boken bra ut det perspektivet.

Jag har läst Lilla Nej-boken som är skriven av Sarah Sjögren och illustrerad av Anna Forsmark, boken är utgiven av Libris förlag 2018 i samarbete med BRIS (Barnens Rätt i Samhället). Lilla Nej-boken börjar med att Billie ska gå till förskolan och säger nej när pappa vill att han klär sig i varma kläder, Billie vill ha sommarkläder på sig trots att det är vinter. Billies gosekatt Kattis viskar till Billie att det är nog bäst att du lyssnar på pappa annars kommer du att frysa. När de kommer till förskolan kommer en kompis fram för att ge Billie en kram. Billie säger nej, han vill inte kramas just nu och Kattis berömmer honom för att han sa nej när det inte kändes bra. Det uppstår flera olika situationer under dagen när Billie säger nej på olika sätt och av olika anledningar. Jag läste boken tillsammans med en ganska stor grupp barn mellan tre och fem år och alla lyssnade uppmärksammat och engagerade sig i boken. Barnen tyckte att det var roligt att Kattis var med och hjälpte till att förklara när man ska lyssna på vuxna eller kompisar samt när man får säga stopp. I slutet av boken finns några viktiga frågor från Kattis till barn som har lyssnat på boken. Vi övade lite extra på Stopp-handen förstås, en markering som vi redan använder oss av ganska mycket på förskolan. Jag tycker att det är bra att Stopp-handen finns med i en bilderbok för barn i förskoleåldern, och jag tror att barnen uppskattade det. Boken är tänkt för barn i åldern 3-6 år och berättelsen, budskapet och textens längd passar de flesta barn i den åldern alldeles utmärkt. Jag tycker att det är bra att det finns olika exempel på vardagliga situationer då man får säga nej, men också när man inte får det. Illustrationerna är fina, charmiga och matchar texten perfekt! En viktig bok där barnen förstår budskapet, den här boken kommer jag att läsa många gånger på förskolan, för många olika barngrupper!

@barnbokstips

2018-06-11

Jag och 5-åringen har läst Lilla nej boken av Sarah Sjögren och Anna Forsmark. Ett manus jag faktiskt fick läsa innan det fått ett förlag. Hurra att det blev en bok! Billie får lära sig vad man egentligen får bestämma själv. Mjukiskatten Kattis och fröken hjälper till och förklarar. Får man säga nej till en kram? Får man bestämma att man vill ha shorts på vintern när pappa säger det är kallt? Får man säga att man inte vill sitta i frökens knä? Och när får man säga stopp? En bok om samtycke för de minsta. Längst bak i boken finns frågor att fundera på och diskutera tillsammans med barnen. Idag har jag pratat samtycke med elever på högstadiet. Börjar man redan i förskolan eller ännu tidigare och sen anpassar pratet hela vägen upp i tonåren så blir pratet då mycket lättare och färre barn utsätts förhoppningsvis för kränkningar och brott.
Bra med konkreta exempel från barns vardag och Kattis som tydliggör. Läsaren får lära sig stopphanden. Bilderna är rätt enkla, men visar känslorna och budskapet texten vill förmedla på ett fint sätt. En bra och viktig bok att läsa både hemma och i förskolan. Hoppas framförallt många förskolor köper in den för alla barn får inte lära sig om personliga/kroppsliga gränser och samtycke hemma.

@barnbokstips

2018-06-11