Lilla himlafågel

Oates, Joyce Carol

| 2010

Lilla himlafågel är en ?klassisk Oates? ? en tidlös roman om våld och erotisk besatthet, skuld och längtan efter försoning.Elvaårige Aaron hittar sin mor Zoe brutalt mördad hemma i familjens hus i den lilla staden Sparta i nordöstra USA. Nästan genast riktas polisens uppmärksamhet mot mannen hon nyligen har separerat ifrån ? Aarons far. Snart börjar det också gå rykten om att Zoe hade en älskare, en gift tvåbarnsfar, som kan ha varit inblandad i dådet.Mitt i det svårlösta och utdragna drama som följer står två barn, så småningom unga vuxna, som också utgör romanens berättarröster: den mördade kvinnans son Aaron och älskarens dotter Krista. Under hela sin uppväxt hör de talas om varandra. Krista börjar ta omvägar runt Aarons hus, smyger sig så nära hon bara vågar. Aaron blänger på Krista i skolan, men kan inte sluta tänka på henne. De rör sig i allt snävare cirklar kring varandra...

Henrik Johansson

2023-07-03

Mörkt, spännande och knepiga relationer. Gillar stämningsläget.

2017-09-03

Kristas och Aarons öden är sammanlänkade sedan tidiga barn-och ungdomsår och de drivs ofrånkomligt mot varandra till en slutlig sexuell och känslomässig explosion. Oates inträngande i det mänskliga psyket och hennes suveräna miljöskildring gör Lilla himlafågel till en läsupplevelse. Dock tyngs den ibland av alldeles för långa ordharanger som jag har lite svårt att förstå att de är nödvändiga. Därav en stark fyra.

Malin Sundman

2015-08-30

Tråkig, det händer ingenting. Läste bara halva boken.

Sara Frimodig

2013-09-23

En mycket välskriven bok som jag visserligen läste på originalspråk så jag kan inte säga så mycket om översättningen. Historien är lite klen och Oates har skrivit bättre böcker (som till exempel Dödgrävarens dotter, som jag skulle rekommendera). Hur som helst en läsvärd bok!

Anna Hedenstedt

2013-04-03

Det händer inte ofantligt mycket, men jag gillar att dras in i världen hon skapat.

Merja A

2012-12-18

Det tog tid innan det blev riktigt intressant. De första 100 sidorna sänker betyget för min del. Mörkt och tragiskt bland destruktiva människoöden. Kristas beundran av Zoe som är så olik hennes mamma och hennes lojalitet till pappan är rörande. Sista delen av romanen är så fängslande att man bara måste få veta hur det slutar!

Elias Chougui

2012-04-29

Så mörk och så bra!

Karin Lundberg

2012-04-15

Inte min Joyce-favorit men helt ok. Saknade något i berättelsen, det där lilla extra... Och så var historien lite väl utdragen tyckte jag, den kunde allt kortats ner med 100s. Minst.

Sandra Svensson

2012-02-19

Jag älskade J C Oates "Blonde", denna blev tyvärr lite för mycket med författarens detaljer, upprepningar och intensitet. Väldigt bra stundtals, men i det stora hela för mycket av det goda.

Marie Hvall

2012-01-22

Något av det bästa jag läst! Fantastisk avslutning på boken.

Maria Klamas

2011-08-01

Denna boken var härlig... om man nu kan säga så om en bok som egentligen handlar om ett mord... mordet på en kvinna som på något outgrundligt sätt för samman två ungdomar som sedermera blir vuxna och hur deras vägar korsas och faktiskt nästan måste korsas... Tycker verkligen om sättet Oates berättar denna story hur hon väver samman dessa två olika familjeliv, hur olika förutsättningar får olika konsekvenser hur olika händelser kan förstås... kan verkligen rekommenderas...

C L

2011-07-04

Nu har hon lyckats igen! Efter några mediokra alster, föll jag den här gången. Lilla himla fågel var som taget från mitt hjärta. Jag slukade den snabbt, och med värkande hjärta!

jan dalgren

2011-06-12

Oates fortsätter beskriva - mer fullständigt inträngande än någon annan- hur tidiga förödande upplevesler kommer att styra våra liv. extremt detaljerat och inträngande i speciellt den tidga kvinnliga adolescensen. Oates bskrivningar är så kompakt detaljerade att alla våra skyddsmurar mals ner. Mötet med dessa inre detruktiva världar är förödande och kan bli lite för mycket för läsaren. men vem gör det mer effektivt?

Lotta Strandberg

2011-03-06

Som vanligt en otäckt rak relationsskilldring a Oates. I centrum Aaron och Krista vilkas båda fäder blir misstnkta för att a mördat Zoe, Aarons mor. Missbruk finns hela iden i bakgrunden, krasst och utan krussiduller. Det är mörkt, skitigt, luktar illa och är ett jäkla elände, helt omöjligt att sluta läsa och ändå på något vis ett bra slut. Mycket välskrivet helt som det brukar vara av Oates. Läs!

Viveca Palo

2011-02-21

En tragisk härlig historia, tack och lov med ett gott slut. Rekommenderas speciellt till alla med intresse för systemteori.

Som vanligt en mycket gripande och fängslande bok av JCO. Dyster, svart och otäckt realistiskt beskrivning av två tonåringars upplevelser och livspåverkan av det aldrig lösta mordet på pojkens mor och att deras respektive fädrar båda blir misstänkta för dådet. Drogmissbruk och sexuell besatthet beskrivs mycket krasst!

Linda Fredin

2010-11-15

ytterligare en historia av Oates som verkligen griper tag i en.

Emma Utter

2010-10-11

Ännu en fullkomligt beroendeframkallande Oatesbok om iskall grymhet och febrig längtan. I Lilla himlafågel hittas en trasig småstadssångerska mördad och hennes älskare och hennes make blir bägge huvudmisstänkta i brottet. Ingen av dem döms men de kan aldrig tvätta av sig bybornas tvivel. Historien utgår från dessa två mäns barn, den 11-åriga Krista och den något äldre Aaron som båda är övertygade om att den andres far är gärningsmannen. I denna bok tycks Oates återigen skildra den inte alltid så oskyldigt anklagade människan vars liv sakta males till spillror, samtidigt som det skymtar små glimtar av hopp, kärlek och begär.
Lilla himlafågel är manipulativ och direkt drabbande. Fullkomligt maniskt läser jag sida efter sida i jakten på upplösningen och efteråt sitter jag med en bitterljuv smak i munnen. Ännu en fantastisk Oatesupplevelse med andra ord!

Ola Janåker

2010-09-21

Klassisk Oates.

Camilla Eriksson

2010-09-01

En roman som bara blir bättre ju längre man kommer i boken. Denna författare kommer jag att läsa fler böcker av. En roman om våld,skuld, ,erotisk besatthet och längtan efter försoning.

Scoff O

2010-05-31

Oates bygger upp en spänning och ett löfte som aldrig riktigt infrias: hade väntat mig mer av slutet.