Lilla hemlis-boken

Sjögren, Sarah

Uppföljaren till den populära Lilla Nej-boken!Bille har gömt två saker bakom ryggen. Den ena hemligheten gör att Bille känner sig glad. Medan den andra faktiskt gör att Bille får ont i magen. Billies mjukiskatt Kattis beslutar sig för att ta reda på varför Bille inte är sig lik. För vad är det egentligen Billie gömmer bakom ryggen och varför?      Måste man alltid behålla en hemlighet för sig själv? Billies mjukiskatt Kattis hjälper till och förklarar hur man känner skillnad på en bra och en dålig hemlighet - och hur man gör om man vill berätta den för någon. Enligt FN:s barnkonvention har barn rätt att skyddas mot fysiskt och psykiskt våld. Men tyvärr är verkligheten en annan. Ett litet steg på vägen för att förhindra övergrepp mot barn är att vi vågar prata förebyggande med barnen. Att lära dem att de har rätt till sina kroppar, att kunna sätta egna gränser och förstå...

I boken för vi följa hur Billie hanterar en dålig hemlighet och en bra hemlighet.
Vad är en hemlighet?
Hur känns en bra hemlighet?
Vad är en dålig hemlighet?
Får man berätta en hemlighet som en kompis sagt att man ej får avslöja?
Billies pappa fyller år och Billie har två paket i fickan. Ett paket som känns hemligt och härligt. Men i det andra paketet ligger frökens guldring som försvunnit på förskolan, som kompisen Charlie har skickat med Billie hem och förbjudit honom att berätta om. Det känna inte alls bra i magen.

Boken har alltså ett tydligt pedagogiskt syfte att tydliggöra kring bra och dåliga hemligheter för förskolebarn. Men detta skildras ändå inte tillräckligt tydligt enligt mig. När jag pratar om boken med I (5,5 år) efteråt så har hon inte greppat vad skillnaden mellan en bra och en dålig hemlighet är. Däremot så är budskapet tydligt att det alltid är okej att berätta hemligheter som inte känns bra för exempelvis en trygg vuxen .

Samma skapare står också bakom boken ”Lilla nej-boken” där barns integritet och rätt att säga nej avhandlas. Här hemma har vi lite olika åsikter kring böckerna. Barnen är inte begeistrade men lyssnar ändå och orkar hålla intresset uppe under de förhållandevis korta berättelserna. Efteråt så görs barnet också extra delaktig då det finns diskussionsfrågor för barn i slutet av boken. Fint att författaren frågar det lyssnande barnet om det är okej att ställa några frågor innan också. Vill barnet inte diskutera behöver barnet inte göra detta.

Jag tycker det är helt okej att komplettera barnlitteratur med sådana här böcker med ett tydligt pedagogiskt syfte. Sedan ska man läsa andra böcker också såklart där den litterära upplevelsen är mer i fokus.
Maken irriterar sig på dessa böcker då han tycker att de känns för präktiga. Speciellt den snusförnuftiga Kattis ogillar han, men han är också 38 år och tillhör uppenbarligen inte målgruppen. Jag upplever ofta att böcker som många vuxna tycker är präktiga och ”skriver lyssnaren på näsan” i många barns ögon istället är tydliga och konkreta.

På en förskoleavdelning tänker jag att det kan vara bra att läsa boken i sitt arbete kring integritet i barngruppen.
Att tidigt arbeta in tankesätt kring dåliga hemligheter och vanor att berätta för vuxna som hjälper skapar förutsättningar för att fånga upp barn kan utsättas för eventuella övergrepp eller jobbiga påtryckningar.

@barnbokstips

2019-06-09

Jag och 6-åringen har läst Lilla hemlis-boken som är andra boken om Billie. Första boken heter Lilla nej-boken och handlar om att våga säga stopp och nej. Den här boken tar upp bra och dåliga hemligheter som ju är ett ämne jag verkligen uppmanar att prata mer om. Böckerna är bra och inkluderande på så sätt att de är könsneutrala. Billie kan vara en han, hon, hen. På ett enkelt sätt förklarar boken skillnaden på en bra och en dålig hemlighet. Billie har en av varje och det känns skönt att berätta om den dåliga. Tillsammans med pappa kommer Billie fram till en lösning. Böcker är ett bra sätt att öppna upp för prat om viktiga frågor. I slutet finns några frågor till läsaren.