Lilla grodan, morfar och döden

Groth, Julia

En kväll efter att morfar läst klart godnattsagan frågar lilla grodan: ?Morfar, vad händer när man dör??När morfar tänkt efter en stund börjar han berätta om de idéer och tankar som finns om döden. Han berättar om att födas på nytt som vattenbuffel, om fester med en massa fläsk, om himlar fyllda med musicerande änglar och om spöken som rör sig som superhjältar genom väggarna.För det är väl ingen som riktigt vet vad som händer sen?

Denna bok borde alla ha hemma är barnens frågor om döden poppar upp. Det är så fina dialoger mellan morfar och lilla grodan. Olika tankar som målas upp ang vad som händer när man dör. Illustrationerna är fantastiska och det finns mycket att titta på och prata om. Stor igenkänning.

Jag har läst Lilla grodan, morfar och döden med text och illustrationer av Julia Groth, boken är utgiven på Idus förlag 2019. Morfar har precis läst färdigt godnattsagan och ger lilla grodan en kram. Då frågar lilla grodan vad som händer när man dör. Morfar tänker efter och sedan berättar han vad han vet. Att man slutar att andas och att hjärtat slutar slå. Men lilla grodan vill veta vad som händer sen. Det här är början på ett fint samtal mellan morfar och lilla grodan om vad som kanske händer efter döden. Jag tycker att det här är en fin bok om döden och vad som händer efter den samt att man kan tänka och tro olika. Illustrationerna är fantasifulla, charmiga och fina. Boken hade gjort sig ännu bättre i ett större format så att de fantastiska illustrationerna hade kommit mer till sin rätt. Jag tycker att boken passar barn ungefär i åldern 5-8 år, även om den främst är riktad till barn i åldern 3-6 år.

4-åringen tycker: Det är ett lite för abstrakt ämne för honom, men han är väldigt förtjust i bilderna, tycker om att leta reda på krokodilen på varje uppslag. Han tycker också om sköldpaddor och grodor, så han tyckte att det var roligt att se på just dem och att se vilka andra djur som går att hitta.

Mamman tycker: Jag tycker om temat, att man lär barnen om olika sätt att se på vad som händer efter döden. Jag gillar också att det faktiskt inte är något synsätt som väljs ut som mer troligt än de andra. Julia Groths bilder är väldigt fantasifulla, med härliga färger och känslan av den här äldre morfadern som berättar om olika synsätt på döden (men inga av de otrevliga, som synder och skärseld eller så) som en mysig godnattsaga känns jättebra.

Att svara på barns frågor är väsentligt och för mig är det också väsentligt att inte hitta på svaren utan ge den fakta som finns och det tyckte jag var väldigt fint med den här boken. Finns det många olika vinklar eller ”fakta” (svårt med fakta när ingen riktigt vet) är det viktigt att ge många vinklar så att barnet själv i slutändan kan välja.

Morfar-grodan ska natta Lilla grodan när hon frågar vad som händer efter döden. Morfar vet inte själv men påbörjar en berättelse genom boken som handlar om olika människors tro på vad som händer efter döden.

På ett väldigt fint sätt introduceras vi till olika livsåskådningar och religioners tankar om vad som händer efter döden. Utan att karaktärerna själv tar ställning presenteras detta på ett respektfullt och allsidigt sätt. Även att inte tro på något alls lyfts fram.

Det blir ett mysigt avslut på boken när Grodan frågar sin morfar vad han tror. Och morfar avslutar med ”Jag vet inte hjärtat mitt, men jag är oändligt nyfiken.”

Det känns som att författaren har provläst boken för barn, för dels flyter högläsningen på fint utan problem. Men sen är också texten väldigt välskriven för att få barn att lyssna och ta till sig den. I (5,5 år) visar ett större intresse för boken än vad jag först trodde när jag bläddrade i den. Även vid omläsning har hon lyssnat fokuserat. Författaren väver smart in små intresseväckande detaljer. T.ex vid uppslaget om reinkarnation så funderar barnet på hur det skulle vara att ha varit en dinosaurie i ett tidigare liv. Smart av författaren!

Boken är kategoriserad för 3-6 år men jag tänker att den även passar fint i lågstadiet. Illustrationerna som även dem är gjorda av Julia Groth ger också en extra filosofisk känsla till boken.
För barn som funderar mycket på döden känns detta som en bra bok, för den är konkret men ändå filosofisk, djup men inte skrämmande.

Fin, lärorik & härliga illustrationer!

@barnbokstips

2019-03-09

Vi har läst Lilla grodan, morfar och döden av Julia Groth. En filosofisk bok där grodan frågar morfar vad som händer när man dör. Morfar tar sig verkligen tid att försöka förklara trots att godnattsagan är slut och det egentligen är dags att sova. Det blir ett samtal om att ingen faktiskt vet vad som händer när vi dör, men att människor tänker väldigt olika om vad som händer och att det också förändrats genom tiderna. Grodans egna önsketänk om döden gillar jag bäst och skulle nog gilla den varianten! En fin och klok bok som tar barns tankar om döden på allvar. Ganska mycket text, men för oss funkar det. Grodan är just en groda så illustrationerna visar olika djur. Jag fastnar inte för illustrationerna men berättelsen är så fin att fokus liksom blir på den. Barnen däremot tänker jag kan hitta roliga detaljer i bilderna.
För den som grubblar över döden är det här en bok jag rekommenderar!