Lilla dockan

Elfberg, Ingrid

| 2017

En känd vloggerska direktsänder sitt självmord där hon kastar sig från infinitypoolen högt uppe på hotell Gothia Towers. Klippet sprids som en löpeld i sociala medier. Jennifer, fjorton år, är en av de som ser sändningen. Snart får honkontakt med Emil som verkar ha känt vloggerskan. Han är allt Jennifer drömt om Eller är det tvärtom? Torbjörn och hans kollegor på Sektionen för grova brott i Göteborg ska precis knyta ihop en utredning kring gromning av unga på nätet när man misstänker att vloggerskan kan vara ännu ett offer. Men varför verkar det som om förövaren hela tiden ligger steget före utredarna? Snart börjar ledtrådarna peka tillbaka mot Sektionen för grova brott och till slut går det inte att lita på någon. Lilla dockan är en brännande aktuell thriller om våra barns verklighet på nätet. En thriller som kryper in under skinnet och stannar där. En fristående fortsättning på...

2021-06-23

Aktuellt ämne. Lite förutsägbar men hyfsat spännande. Lättlyssnat.

Håkan Carlsson

2018-12-11

Detta är Ingrid Elfbergs femte bok och en kom ut 2017. Den går att läsa fristående från hennes tidigare böcker, men jag rekommenderar att man läser de i rätt ordning för att få en bättre bild över karaktärernas bakgrunder då några förekommer i tidigare böcker. Sedan är de riktigt bra böcker.

Jag gillade hennes tidigare böcker och denna är verkligen inget undantag, tror jag måste sätta denna som hennes bästa om jag skall sätta dem emot varandra. Det är ett starkt ämne som hon tar upp och sättet hon tar upp det får en verkligen att tänka efter om personers utsatthet när man skriver eller lägger ut bilder på nätet och vem det är som verkligen kan se det.

Det starkaste med boken är handlingen om granntjejen som träffar denna Emil över nätet och blir överlycklig att någon som han vill prata med henne och verkligen förstår henne och till med ser ut att gilla henne. Denna tonårskärlek verkar först oskyldig men sedan vänder det snabbt och det blir riktigt otäckt.

Det känns trovärdig på sättet hon blir indragen i detta. Hon blir manipulerad till att tro att det är hon som gjort fel och känner att hon redan är så indragen att hon bara måste lyda hans ord. När man läser dessa bitar i boken så mår man illa av hur sjuka personer kan vara som kan trycka ner och utnyttja personer på detta sätt. Att de är så uträknande och ger sig på folk så gör en arg. Skall tillägga att i slutorden så säger Elfberg att i verkligheten så går dessa personer ut mycket hårdare mot sina offer, de börjar med hot med detsamma. Vet inte vilket som gör en mest arg.

Början av boken fick en extra stark bild i huvudet för jag har varit på Gothia Towers flertalet gånger och besök bokmässan där. Har inte varit uppe vid polen, det är inget för mig, men känner till utsidan riktigt bra . Så jag förstår andra när de skriver om att känna igen miljöerna i böckerna man läser.

Jag gillar att Elfberg byter huvudkaraktärer i sina böcker, de som varit huvudkaraktärer i tidigare böcker tar ett steg tillbaka eller kanske inte är med alls och istället får en som var i bakgrunden i någon tidigare bok vara huvudkaraktär. Detta gör att man lär känna poliserna som ingår i gruppen riktigt grundligt. I denna är det Torbjörn som får vara i fokus och han är en riktigt trevlig karaktär som man kan sympatisera med.

Jag kan verkligen rekommendera denna till alla som vill ha en spännande och välskriven thriller som tar upp en hemskt ämne. Den kanske öppnar ögonen för någon att man inte skall tro på allt andra säger på nätet och att om något händer en där i form av hot som liknar de i boken så kan man be om hjälp, det är inte ens fel och ingen kommer att döma dig.

Karin Johansson

2018-11-26

Känslan av irritation sitter kvar efter att jag har läst ut boken... kanske beror det på det lite negativa i hela berättandet. Känns som att författaren upplever att endast hon kan skriva om riktigt polisarbete. Jag vet att det är fiktion och men den här boken känns tunn och meningslös trots att den kunde ha blivit riktigt bra, med mer inlevelse och handling. Men ämnet är viktigt.

2018-02-25

Lilla dockan är Ingrid Elfbergs femte bok. Dom två första, Gud som haver, och Tills döden skiljer oss åt, har jag inte läst. Men den tredje, Den du borde frukta, och den fjärde, Monster, har jag läst. Länkarna går till mina recensioner av dom.

Jag tyckte mycket om dom två tidigare böckerna som jag har läst, och jag tyckte även mycket om den här boken.

Boken handlar mycket om nätgromning och är både spännande och otäck.

Rekommenderar absolut boken, precis som författarens tidigare böcker.

Spännande, gripande och skrämmande aktuell!