Lilla Bebin Packar väskan

Lilla Bebin ska packa väskan. Men vad tänker Lilla Bebin göra med de olika sakerna? Gissa, lär och lek tillsammans med Lilla Bebin!

Bokdjungeln

2018-06-25

För de mindre barnen är denna bok toppen. Den vita bakgrunden med de färgstarka bilderna är något som uppskattades av Célina. Hon kunde lätt hänga med i vad som hände i berättelsen och detta då både texten och bilderna är tydliga. En bra bok för de minsta helt enkelt.

Tvåochetthalvtåringen: tycker att det är en fantastisk bok för han har en sådan väska som han älskar att packa grejer i. Han har också flera av sakerna som lilla bebin packar i väskan och är alltså helt på det klara vad de står för. Han vill ofta läsa boken.

Första gången vi öppnade boken sprang han och hämtade sin egen väska för att visa bebin att han minsann hade en egen, han med.

Mamman: Helt klart en bok för de lägre åldrarna i spektrat 3-6, och den passar perfekt för sonen som kommer att fylla tre under året. Jag tycker om den könsneutrala bebin och jag tycker om de klara färgerna och de tydliga teckningarna. Teckningarna gör att det är lätt att prata om annat än det som händer i boken, till exempel att sonen själv har de olika sakerna och vad han brukar göra med dem.

Det är också bra att det är lek och lär på det här sättet, att han lär sig koppla ihop saker med varandra och sådana enkla grejer som att man ska ha hjälm i pulkabacken kanske blir mer självklara genom att upprepa det i läsningen. Dessutom gillar jag upplägget att ha föremålen på en sida, och sen svaret på baksidan, så att man inte ser vad som ska hända utan att barnet faktiskt får gissa. Det underlättar för alla sorters läsning av boken.

Jag har läst Lilla Bebin Packar väskan för några barn på förskolan i treårsåldern. Boken är skriven av Catharina Larsdotter Norén och är illustrerad av Johanna Lundqvist Björn (Idus förlag, 2018). Lilla Bebin Packar väskan handlar om Lilla Bebin som har en fin grön väska och packas med olika saker. Barnen får chans att gissa vad Lilla Bebin ska göra med det som packats i väskan, på nästa uppslag kommer svaret. Det är en rolig bok som engagerade barnen, de tyckte att det var spännande att gissa vad Lilla Bebin skulle göra. Illustrationerna är söta och härliga i klara färger med tydliga motiv. Både barnen och jag uppskattade Lilla Bebin Packar väskan och jag kan tänka mig att det kan bli en riktig favorit hos många barn. Passar barn mellan 1-3 år bäst, men även för äldre barn som behöver lite kortare sagor.

@barnbokstips

2018-01-29

Lilla bebin packar väskan av Catharina Larsdotter Norén och Johanna Lundqvist Björn, Idus förlag är en fin och färgglad bok för de minsta barnen. Lilla bebin har en väska som en kan packa med många olika saker som kan vara bra att ha. Bebin packar väskan med olika saker på varje uppslag så att läsaren kan vara med och gissa vad bebin ska göra. Färgglada, söta och roliga bilder. Ett plus för att boken är könsneutral.