Lila udspiller sig i Gilead, den lille by i Iowa, hvor også Marilynne Robinsons forrige to romaner, Gilead og Hjemme, foregår. Den unge, hjemløse Lila søger ly for regnen i en kirke i Gilead. Her møder hun præsten John Ames; de fatter sympati for hinanden hen over sociale og aldersmæssige skel, de bliver gift, og hendes liv forandres radikalt. Lila er vokset op uden sine forældre, men sammen med Doll, en stærk og handlekraftig vagabond. Hende har hun flakket om med, uden fast bopæl, fra by til by. De har levet fra hånden i munden uden andre end hinanden at stole på. Da Lila slår sig ned i den lille by, må hun kæmpe for at forene sin tidligere så barske tilværelse med et nyt liv i faste, rolige rammer og med sin ældre mands kristne verdenssyn. Lila er en livsklog historie om kærlighed og nåde og om skæbnens uforudsigelige tilskikkelser, skrevet af en af amerikansk litteraturs absolut største...

Lotta Strandberg

2017-01-23

Otroligt seg och svår att ta sig genom. Fick genomgående lågt betyg av hela bokcirkeln. Visst en fin kärlekshistoria, men för mycket teologiskt filosoferande för min del.

Maria Nordström

2016-10-21

Den vackraste kärlekshistoria jag läst. Lila växer upp på vägarna med den hemlösa kvinnan Doll som en gång bara tog henne med sig. Som vuxen och ensam söker Lila skydd för regnet i en kyrka och träffar pastor Ames. Han är en gammal och ensam man var hustru och barn dog för många år sedan. Där börjar deras kärlekshistoria. Läs den långsamt så dem varar länge.

Nina Gustafsson

2016-08-27

Lite väl långsam för mig men läsvärd.

Anna Hedenstedt

2016-07-04

En bok som växte fram. Den bjöd på både en fängslande historia och det där vemodet som jag kan älska i böcker.

Ann Simonsson

2016-06-15

Orkade inte läsa klart.

Annica M

2016-04-25

Jag hittade aldrig tråden i denna bok, slutade läsa efter halva...

2016-01-30

Barack Obamas favoritförfattare. Så efter att ha läst Lila av Marilynne Robinson tror jag att jag vet varför det är på det viset. Romanen kretsar inte bara kring Lila, låt oss kalla henne huvudpersonen, utan också om en mängd existentiella frågor invävda i bokens handling. Detta tycker inte jag tynger läsandet, det blir istället tvärtom.
Robinsons bok får högsta poäng av mig och det beror på flera saker. En av sakerna är själva historien, så fantastiskt berättad, som en mångfärgad väv med djärva mönster. Sen språket, det gnistrar om det.

2015-11-15

Nästan full pott och absolut topp 5 i år. Underbar, fin, varm, vardaglig. Med ett flytande språk. Lämnar mig med ett leende.

2015-10-26

En KONSTig handling beskrivet på ett KONSTigt sätt.

2015-09-10

Fantastisk...man bara lutar sig tillbaka och följer med. Den känns vemodig och även om den har en stillhet i sitt språk innehåller den så mycket. En läsupplevelse!!