Likspett

Hellberg, Björn

| 2017

Genom åren har jag plöjt igenom en försvarlig mängd böcker i genren, men det finns ett speciellt ord som jag aldrig nånsin kommit i kontakt med. - Vilket då?- Likspett. Likspett är den tjugofjärde deckaren med Sten Wall i huvudrollen. Böckerna om den egensinnige och medkännande kommissarien i den fiktiva Staden har blivit mäkta populära. Wall debuterade 1981 i Gråt i mörker och har sedan dess erövrat en stor krets av läsare i skilda åldrar. Romanerna präglas av realism och humor och utspelas i en trovärdigt skildrad vardagsmiljö. "Hellberg sprider inte bara kulturhistoria, han är också en utmärkt kännare av provinsstaden och dess invånare: läraren som skriver arga insändare om trafikfarliga cyklister, gummifabrikens inköpschef som plågas av kroniska ryggsmärtor, villaägaren som älskar "practical jokes". De trogna läsare som följt Hellberg genom åren vet att han har ett eget...

Håkan Carlsson

2022-11-01

Likspett är Björn Hellbergs 24:e bok om Sten Wall och Staden. Och som vanligt är det välkomnande återbesök till en mysdeckare med ett mordiskt sinne.

Hellberg bygger upp handlingen med att ett antal karaktärer, som på något sätt är inblandad i händelserna, får några kapitel vardera så att man lär känna dem. Han låter oss ta del av personernas privatliv och tar oss fram till det ena dödsfallet och vidare ofta till fler dödsfall (för det är sällan som Hellberg nöjer sig med ett dödsfall i sina böcker).

Han blandar det mordiska med små humorinslag och som vanligt leker han med orden med sin underfundighet. Fast det är ond bråd död i boken så beskriver han aldrig våldet i detalj, så för det som inte vill ha det blodigt passar boken bra.

Boken går utan några problem att läsa som fristående. Du behöver inte ha läst en enda bok innan av Hellberg och hans kommissarie Sten Wall. Har du dock gjort det innan så är det många återkommande personer som du möts av.

Rekommenderar denna till alla som tidigare har läst en bok av Hellberg och gillat den, även till de som ännu inte hunnit läsa en bok av honom och vill ha en deckare åt det lite mysigare hållet och som inte är för blodig.

2017-08-23

Fylld av pratiga förnumstigheter, utan spänning. Kan inte rekommenderas.