Liket i biblioteket

Christie, Agatha

| 1979

Nu följer ytterligare fyra titlar i den lågprissatta Agatha Christie-serie som påbörjades i våras. En av dem är Agatha Christies allra första bok, En dos stryknin (The Mysterious Affair at Styles från 1920), där Hercule Poirot ¿ den självbelåtne och excentriske belgaren, berömd för sina märkliga mustascher ¿ introducerades. Poirot återkommer i Mord på ljusa dagen, där hans semester får en ny vändning då man hittar en kvinna strypt på stranden. I Liket i biblioteket och Trick med speglar är det Miss Marple som på sitt mer stillsamma sätt hjälper sina vänner att lösa oväntade dödsfall och ringa in mördarna.

2019-02-28

Jag hade höga förväntningar på boken som kanske inte riktigt infann sig. En trevlig pusseldeckare, ja. Men det återkommande klassnobberiet, den banala synen på "människans natur" och de märkliga generaliseringarna av kön förtog mycket av nöjet. Jag hade fått för mig att miss Marple skulle vara en charmig liten dam, inte en fördomsfull rättfärdig mästrare. Även om böckerna kanske ska kritisera klassindelning, vilket jag imte haren aning om, upplevdes det inte så. Mer som en indelning mellan elitmänniskor och lägre stående varelser.

Läste den dock på svenska men hittar inte den svenska versionen här på boktipset?

För enkel. Önskar större djup. Vill lära känna karaktärerna mer innerligt, inte bara detaljmässiga utseenden. Känns som om nått saknas...!

Kicki Karlén

2009-11-24

Också en av topp tre! En klassisk deckare för en mysig kväll i soffan.