Lika som kärlek : sammanliggningen i Lubboträsk

Salomonsson, Anita

| 2010

I berättelsen om Margareta Johansdotter har Anita Salomonsson fångat ännu ett gripande kvinnoöde från Fattigsverige. Tiden är 1800-talets början. Platsen Västerbotten. Den undersköna Margareta Johansdotter faller klart utanför kvinnoramen i den lilla byn i Västerbotten vid 1800-talets början. Hon lever ensam och omgärdas av en del häxrykten. Så friar den betydligt äldre Nils. Men när hon fött tre barn som alla dött i späd ålder, förstärks ryktena att allt inte står rätt till. Stumheten växer mellan makarna. Han dricker för mycket och vänstrar med pigan. Och när främlingen från Stafträsk dyker upp faller Margareta lätt. Till en början är alla på gården lätt förälskade i denna stilige, mörkögde man - såväl mannen som hustrun och pigan. Men svärmor, som bor med dem, ser var hjärtat bankar hårdast. Margareta blir gravid igen och föder den här gången en dotter. Men vem är far till barnet? Misstankarna...

Anna-Lena Bergman

2012-10-26

Levde med denna roman flera dagar efter att jag läst ut den!

Anna-Lena Bergman

2012-10-26

Levde med denna roman flera dagar efter att jag läst ut den!

Theresa Gyllander

2012-06-07

Efter att ha besökt ett seminarium på Bokmässan där Salomonsson deltog och talade om boken förstod jag att den måste läsas. Sagt och gjort; en gripande skildring av ett kvinnoöde. Sååå bra! Måste läsa fler böcker av Salomonsson.

Helena Nielsen

2012-05-29

Tyckte språket gjorde boken lite seg. Vad hade vävstolen med rättegången att göra. Gjorde att man tappade tråden.

Christina Ahlberg

2011-09-07

Blev lite besviken. Har tidigare läst "Vackrast var ändå mamma" av samma författare och den var väldigt bra. Jag tycker språket är så annorlunda i den här boken. Det känns som det skulle vara en annan författare.

Anna-Karin Marklund

2011-01-22

Vackert språk, och en fantastisk tidsskildring. Extra intressant att läsa när man kan se platserna framför sig.

Helena Insulander

2010-08-05

En svensk, för mig tidigare okänd författare, som skriver så väl och så vackert att jag knappt ville släppa boken ifrån mig.
Jag är imponerad av allt, språket, tidsskildringen, personporträtten, psykologin, historien, svärtan och den lågmälda lyckan.
Ska läsa om den igen när den första läsningen lagt sig - och det händer nästintill aldrig.

Molly L

2010-05-03

Fascinerande livsöde som berättas på härligt språk. Jag måste läsa mer av Salomonsson.