Lignumkorset

Nilorak, Viktor

| 2016

Lignumkorset r en ventyrsroman med kulturromantiska inslag. Ett medellders gift par frn Sverige hyr ett boende i Spanien, tillsammans med katten Viggo. Kvinnan, som heter Maria, ser fram emot att f skriva en bok i lugn och ro medan mannen, Gussen, ska gna sig t aktiehandel. De upptcker ett nytt land, dess historia, kultur och gemenskap. Gussen och Maria reser i rummet, men upplever ocks tiden. Vad har egentligen hnt och varfr? De dras in i en allt mer mrklig, mystisk och emellant skrmmande hndelseutveckling. Gussens barndomsvn, Bernt, ringer i tid och otid, oftast olgligt. Parets ibland drpliga, men ven mysiga vardag, varvas med inslag av allvarlig karaktr. En kvinna frn London, en man frn USA och en mktig finansman frn Sverige, r ngra av dem som korsar Gussens och Marias livsvg. Grnsen mellan verklighet och fantasi blir ibland vag, de upplever saker som livets...

Marianne S

2016-10-24

Jag r kristen, och Lignumkorset ger mig tankar om kristendomen, p gott och ont. Men den ger ocks en olst gta och r ngot av en rysare, mellan fantasi och verklighet. Tnker att Gussen och Maria stndigt r i riskzonen, lever farligt. Vill lsa mer om dem!

Daniel Brolin

2016-10-24

Dagens boktips! Lignumkorset : En resa i tid och rum, helt klart en positiv verraskning av denna debuterande skribent. En ventyrsroman som definitivt r mer n vl vrd att lsa. Slukade boken i ett nafs! Nu vntar jag p nsta bok - frgan r ju hur snabbt Viktor Nilorak kan bli klar med den?

Carin C

2016-10-23

Helt otrolig lsning. Man kan inte sluta lsa. Spnnande och mycket upplysande om platser i nromrdet. En bok jag verkligen kan rekommendera.

2016-10-22

Frsta gngen jag sg till den hr boken var p en smakebit p sndag, nr jag fick ett litet smakprov ur den. Ett litet tag senare fick jag ett mejl dr jag fick ett erbjudande om att lsa boken. Eftersom jag i stort sett var p vg till trakten dr boken utspelar sig s tackade jag naturligtvis ja. Det brukar frhja bde bok och resa att lsa om platsen samtidigt som jag befinner mig dr. Nu skulle jag i och fr sig inte riktigt till Murcia, men bara knappt en timme drifrn. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2016/10/lignumkorset-av-viktor-nilorak.html

sa Carlsson

2016-09-24

Spansk kulturhistoria, religisa reliker, gamla legender, mystiska hemliga sllskap, feelgoodfluff, ventyr och ruskiga ritualmord... Vilken mix! Handlingen utspelar sig i Spanien och i nutid. Starka influenser av bcker skrivna av Dan Brown. Ls vidare: http://ibokhyllan.blogspot.se/2016/09/lignumkorset-en-resa-i-tid-och-rum-av.html