Lifterskan

Möller, Cannie

?Hur skulle jag kunna hjälpa dig? Jag vet ju inte vem du är men du har dragit in mig i ett brott. Dödade du den där mannen??Det är glashala vägar när tecknaren Rebecka Gudner är på väg upp till familjens hus i Norrland. Det Rebecka söker denna allhelgonahelg är lugn och ro. Plötsligt dyker en flicka upp i mörkret framför bilen.Det är då hon plockar upp lifterskan. Det är denna till synes goda gärning som kommer att få ödesdigra konsekvenser för Rebeckas liv. Lifterskan Helen väcker känslor och sidor hos Rebecka som hon trängt undan. Och det är Helens ansikte som ständigt återkommer på hennes ritblock.Ingen i hennes omgivning kan förstå vad lifterskan till slut betyder för Rebecka. Allra minst hon själv.Cannie Möller har skrivit en isande psykologisk thriller om svek, passion och det obegripliga som tar över förnuftet. Lifterskan är första boken om Rebecka Gudner. Besökaren...

2021-04-28

Den börjar som en mycket lovande 4:a i betyg men efter dryga halva boken är den nere på en 2.a!
Jag vet inte riktigt vart det går fel. Den börjar som sagt mycket lovande och den är välskriven. Men för mig känns det nästan som om det var två författare som ligger bakom den här boken. Två författare som bollar olika uppslag. En vill föra berättelsen framåt medan den andra vill gå tillbaks till ruta ett och börja om med berättelsen fast i en annan vinkel. Jag har läst en annan vuxenbok av Cannie Möller- Djungelrummet (1991) som var riktigt bra- men hon har främst författat ungdomslitteratur. Jag har ingenting alls emot ungdomsböcker men här känns det åter som om det är två olika viljor som far fram. Ska det vara en ungdomsbok eller en thriller för vuxna? Hade den redigerats något bättre, kapat ungefär 100 sidor så tror jag att den skulle ha kunnat ha blivit riktigt bra. I början trodde jag att det skulle vara en klassisk thriller med en kvinna, Rebecka- som plockar upp en ung mystisk lifterska, Helen- som visar sig vara psykopat. Istället blir det något krystat rörigt virrvarr där jag inte vet vem av de båda kvinnorna som är galen. Kanske är dem det båda två? Eller är de båda offer? Kanske är alltsamman en enda stor dröm? Jag vet ärligt talat inte och jag bryr mig inte längre om svaret.
Synd, för jag tror faktiskt att den kunde ha blivit riktigt bra!

Denna Deckare tyckte jag var rätt bra. Lite för få Mord men Boken hadde flyt ändå. Den får 📚📚📚 av 5st av mig. Tack för Tipset Hannysbokhylla🌼.🤣👍😁🤗&😘

Anne Sohlström

2018-09-20

Cannie Möllers roman " Lifterskan" gör verkligen skäl för benämningen "spänningsroman". Den är en riktig bladvändare som är svår att lägga ifrån sig då man väl börjat läsa.
Tecknerskan Rebecka Gudner är på väg upp i vinternatten mot familjens fritidshus i Norrland. Plötsligt dyker tonårsflickan Helen upp strax framför bilen och under några fasansfulla minuter tror Rebecka att hon har kört på, kanske dödat flickan. Det har hon nu inte, Helen är oskadd och vill ha lift och i den stund Rebecka accepterar och tar med sig flickan upp till familjens hus för att sova över natten så förvandlas hennes eget liv alltmer till en mardröm.
Som i en dröm upphör Rebeckas val att vara förståndiga och rationella och som i en dröm leder dessa val henne vidare in i en värld av korruption, kriminalitet och våld. Varför den trasiga tonårsflickan Helen får en sådan makt över den medelålders Rebecka är det som läsare till en början svårt att förstå. Men en förklaring kommer.
Genom hela romanen finns ett driv som för handlingen framåt och hur osannolik utvecklingen än tycks vara så kan man som läsare acceptera att - jo, så skulle det kunna bli. Med de människorna, med de förutsättningar de människorna har - jo,så skulle det kunna bli. En mardröm som skulle kunna bli sann.

villa-freja.se

2018-09-14

När jag läste om Lifterskan tänkte jag direkt att det här skulle vara en riktigt bra spänningsroman som skulle ge rysningar längs ryggraden. Dessvärre var mina förväntningar högt satta och den levde inte alls upp till dem. Jag får inget grepp om berättelsen och upplever den som flummig och rörig. Ibland får jag känslan av att allt är en luddig mardröm, något i huvudpersonens fantasi. Ibland känns ena karaktären som psykiskt sjuk i nästa stund upplever jag det som om huvudkaraktären, Rebecka Gunder är den som är mentalt instabil. Handlingen har stor potential, men för mig är det inte en bok som jag vill dröja mig kvar i och jag är inte sugen på att läsa fortsatta böcker om Rebecka Gunder.

Lena Anderfelt

2018-09-08

Både spännande och kuslig. Ett mycket trovärdigt porträtt av en trasig tonårsflicka.

Charles Komissar

2018-08-23

Gastkramande och oroande psykologisk thriller trots avsaknad av konventionell mordgåta eller polisaction. Huvudkaraktärerna, den framgångsrika tecknerskan Rebecka Gudner och den vilsna fosterhemsflickan Helen är motsägelsefulla och inte alltid helt sympatiska huvudkaraktärer. Rebecka är nära att köra på Helen när hon en smällkall allhelgonanatt på väg till sin norrlandsstuga får sladd på den glashala vägbanan. Rebecka tror hon kan ha skadat flickan men plötsligt sitter den okända unga kvinnan på passagerarsätet och vill ha lift. Flickan verkar uppskrämd men vill inte uppge varken namn eller resmål. Rebecka tar med henne till sin lyxiga stuga. I sin iver att skydda och hjälpa Helen begår Rebecka avgörande misstag. Plötsligt ligger Helen naken bredvid henne i sängen och trycker sig intill henne med kyssar och smekningar. När polisen knackar på på morgonen för att förhöra sig om en förrymd fosterhemsflicka misstänkt för ett allvarligt brott, uppger inte Rebecka att den okända unga kvinnan finns i hennes sovrum. Inte för att skydda sig själv utan för att skydda Helen.
Från det ögonblicket utvecklas Rebeckas trygga medelklasstillvaro till en mardröm. Det blir en katt-och råttalek mellan den medelålders Rebecka som har allt och den vinddrivna 17-åringen som saknar allt av trygghet. Ett maktspel mellan dem där pressen och skulden för Helen får Rebeckas tillvaro att rämna. Misstankarna från polis och hennes egen familj vänds plötsligt mot henne själv. Lifterskan är en kuslig historia som tack vare de skarpt och humoristiskt tecknade bikaraktärerna skänker kusligheterna en sorts avväpnande lätthet. Jag charmas framför allt av den Colomboliknande för Rebecka ständigt irriterande kommissarien Almqvist från Östersund.