Lifterskan

Möller, Cannie

?Hur skulle jag kunna hjälpa dig? Jag vet ju inte vem du är men du har dragit in mig i ett brott. Dödade du den där mannen??Det är glashala vägar när tecknaren Rebecka Gudner är på väg upp till familjens hus i Norrland. Det Rebecka söker denna allhelgonahelg är lugn och ro. Plötsligt dyker en flicka upp i mörkret framför bilen.Det är då hon plockar upp lifterskan. Det är denna till synes goda gärning som kommer att få ödesdigra konsekvenser för Rebeckas liv. Lifterskan Helen väcker känslor och sidor hos Rebecka som hon trängt undan. Och det är Helens ansikte som ständigt återkommer på hennes ritblock.Ingen i hennes omgivning kan förstå vad lifterskan till slut betyder för Rebecka. Allra minst hon själv.Cannie Möller har skrivit en isande psykologisk thriller om svek, passion och det obegripliga som tar över förnuftet. Lifterskan är första boken om Rebecka Gudner. Besökaren...

Cannie Möllers roman " Lifterskan" gör verkligen skäl för benämningen "spänningsroman". Den är en riktig bladvändare som är svår att lägga ifrån sig då man väl börjat läsa.
Tecknerskan Rebecka Gudner är på väg upp i vinternatten mot familjens fritidshus i Norrland. Plötsligt dyker tonårsflickan Helen upp strax framför bilen och under några fasansfulla minuter tror Rebecka att hon har kört på, kanske dödat flickan. Det har hon nu inte, Helen är oskadd och vill ha lift och i den stund Rebecka accepterar och tar med sig flickan upp till familjens hus för att sova över natten så förvandlas hennes eget liv alltmer till en mardröm.
Som i en dröm upphör Rebeckas val att vara förståndiga och rationella och som i en dröm leder dessa val henne vidare in i en värld av korruption, kriminalitet och våld. Varför den trasiga tonårsflickan Helen får en sådan makt över den medelålders Rebecka är det som läsare till en början svårt att förstå. Men en förklaring kommer.
Genom hela romanen finns ett driv som för handlingen framåt och hur osannolik utvecklingen än tycks vara så kan man som läsare acceptera att - jo, så skulle det kunna bli. Med de människorna, med de förutsättningar de människorna har - jo,så skulle det kunna bli. En mardröm som skulle kunna bli sann.

När jag läste om Lifterskan tänkte jag direkt att det här skulle vara en riktigt bra spänningsroman som skulle ge rysningar längs ryggraden. Dessvärre var mina förväntningar högt satta och den levde inte alls upp till dem. Jag får inget grepp om berättelsen och upplever den som flummig och rörig. Ibland får jag känslan av att allt är en luddig mardröm, något i huvudpersonens fantasi. Ibland känns ena karaktären som psykiskt sjuk i nästa stund upplever jag det som om huvudkaraktären, Rebecka Gunder är den som är mentalt instabil. Handlingen har stor potential, men för mig är det inte en bok som jag vill dröja mig kvar i och jag är inte sugen på att läsa fortsatta böcker om Rebecka Gunder.

Både spännande och kuslig. Ett mycket trovärdigt porträtt av en trasig tonårsflicka.

Gastkramande och oroande psykologisk thriller trots avsaknad av konventionell mordgåta eller polisaction. Huvudkaraktärerna, den framgångsrika tecknerskan Rebecka Gudner och den vilsna fosterhemsflickan Helen är motsägelsefulla och inte alltid helt sympatiska huvudkaraktärer. Rebecka är nära att köra på Helen när hon en smällkall allhelgonanatt på väg till sin norrlandsstuga får sladd på den glashala vägbanan. Rebecka tror hon kan ha skadat flickan men plötsligt sitter den okända unga kvinnan på passagerarsätet och vill ha lift. Flickan verkar uppskrämd men vill inte uppge varken namn eller resmål. Rebecka tar med henne till sin lyxiga stuga. I sin iver att skydda och hjälpa Helen begår Rebecka avgörande misstag. Plötsligt ligger Helen naken bredvid henne i sängen och trycker sig intill henne med kyssar och smekningar. När polisen knackar på på morgonen för att förhöra sig om en förrymd fosterhemsflicka misstänkt för ett allvarligt brott, uppger inte Rebecka att den okända unga kvinnan finns i hennes sovrum. Inte för att skydda sig själv utan för att skydda Helen.
Från det ögonblicket utvecklas Rebeckas trygga medelklasstillvaro till en mardröm. Det blir en katt-och råttalek mellan den medelålders Rebecka som har allt och den vinddrivna 17-åringen som saknar allt av trygghet. Ett maktspel mellan dem där pressen och skulden för Helen får Rebeckas tillvaro att rämna. Misstankarna från polis och hennes egen familj vänds plötsligt mot henne själv. Lifterskan är en kuslig historia som tack vare de skarpt och humoristiskt tecknade bikaraktärerna skänker kusligheterna en sorts avväpnande lätthet. Jag charmas framför allt av den Colomboliknande för Rebecka ständigt irriterande kommissarien Almqvist från Östersund.

Tecknaren Rebecka är på väg upp till familjen hus i Norrland, när en tjej dyker upp i mörkret framför bilen. Det är då Rebecka plockar upp lifterskan. Något som kommer få ödesdigra konsekvenser för Rebecka. 🐴🐴🐴🐴🐴🐴🐴
Lifterskan är första delen i en serie om Rebecka Gudner. Boken beskrivs som en psykologisk thriller vilket jag till viss del kan hålla med om. I boken får vi omväxlande följa Rebecka, tecknerskan med man och barn och även Helen, den unga tjejen som bor på ett boende för ungdomar med trassliga hemförhållanden. Boendet visar sig dock vara något helt annat än vad det först verkar och Helen är alldeles full med blåmärken. Jag har tidigare läst flera böcker av författaren och gillat det jag läst. Men denna bok får jag inte riktigt grepp om, jag upplever handlingen lite rörig och bitvis flummig och ibland är det luddigt om de upplever saken i boken eller bara drömmer. Men sen bitvis är den riktigt bra och intressant. När jag läst ut boken är det med tudelad känsla, jag fick aldrig de sympatier för hudvudrollsinnehavarna som jag önskat, så det spelar egentligen ingen roll hur det går för dem. Jag vill helst känna massor av känslor när jag läser en bok, bli berörd och leva med dem jag läser om, men här är det bara blankt. Dessvärre inte en bok som passade mig, trots att jag trodde det innan och jag blir heller inte sugen på att läsa fortsättningen om Rebecka.