Liftarens guide till galaxen

Adams, Douglas

| 1988

Arthur Dent upptcker en morgon att hans hus hller p att rivas, till frmn fr en ny motorvg som skall byggas p platsen. D han ligger i sin morgonrock i leran framfr en bulldozer i protest mot rivningen dyker utomjordingen Ford Prefect upp. Ford r anstlld av redaktionen till det digitala uppslagsverket Liftarens guide till galaxen, och tar med Arthur till den lokala puben. Nr de r p puben hnder det saker, en Vogonflotta bestende av jttelika rymdskepp uppenbarar sig p himlen, de "skall bara" sprnga Jorden fr att ge plats t en intergalaktisk motorvg. Ford och Arthur lyckas lifta med ett av rymdskeppen, i samma sekund som Jorden sprngs ...

Magnus Johansson

2016-08-05

ger hela sviten i en nyare pocketutgva. Tanken var att jag alldeles skert skulle strcklsa alla (fem) bckerna, men jag valde att sluta efter denna den frsta. Berttelsen berr mig inte, och humorn, som tycks vara en vsentlig del, faller mig helt enkelt inte i smaken.

Klara Marklinder

2016-03-18

Kul om man gille den typen av flummig humor, knns lire som en vuxen kalle anka tidning fast utan bilder.. Ibland har den ngra roliga kommentarer men historien r fr flummig fr min del.

R 2014

2016-01-18

Jag tyckte att den hr berttelsen var alldeles utomordentligt fnig och barnslig.

Saga Forslund

2015-01-05

har aldrig orkat lsa klart. Znark!

Tanja Lindgren

2014-12-18

Hysterisk och rolig!

Laban Johansson

2014-12-12

Rolig. Rolig. Grymt rolig. Rekommenderas till dem som lskar galen humor.

Lars Andersson

2014-11-28

Snt hr kan jag inte med, s jag tvingades sluta snabbt. Putslustig, men jag har inget att anmrka p sprket.

Johanna Hammarberg

2014-09-22

Inte mycket fr sci-fi. Men efter ptryckningar gav jag denna en chans. Skriven med bde och vrme och humor. Rekomenderas ven fr skeptiker :)

Andreas Cossi

2014-07-20

Smrolig, frvirrad. En klassiker. Det knns dock ibland som rena rappakaljan.

Maria Blomkvist

2014-03-23

Fruktansvrt rolig och spot on p vissa stllen. Dock r Adams skrivstil vldigt speciellt och det var inte helt min kopp av te och min typ av humor hela vgen.

Robin Mabellini

2014-03-22

Z

Tommy -

2013-09-21

En suvern klassiker. Goda skratt utlovas!

sa G-H

2013-08-17

En stor besvikelse. Jag hade tnkt lsa alla fem delar men knner mig rejlt avskrckt just nu.

David H

2013-07-23

Klassiker som r mycket underhllande. Rabeus gr ett bra jobb som upplsare.

Anna Andreasson

2013-01-07

Var kanske dumt att ha sett filmen innan man lste boken. Blev mest frvirrad nr jag lste den.

Linda Dahlstrm

2012-11-25

Suvern!

Tony

2012-11-01

Egentligen bara bra frsta gngen man lser den.

Linn L

2012-10-25

Jag hade sett filmen innan jag lste boken och tyckte d att den var jttekonstig och jag hngde inte alls med, men s nu nr jag lst boken och sg filmen igen s var den helt pltsligt riktigt bra! Men s r det ju iofs ganska ofta :)
Nu ska jag lsa de efterfljande fyra delarna och sen fr vi hoppas p filmversioner av dem med, kanske tom en remake av frsta filmen eftersom det ar ett tag sen den kom??
Mitt betyg r en stark 3:a

Anton Svensson

2012-09-05

Helt enkelt den perfekta boken om du ska ligga och glassa p en varm utomlndsk kvalitetsstrand i en vecka och bara vara.

Anna-klara Akar

2012-08-12

En av mina absoluta favoriter. nda sedan jag hrde den sommradiofljetong tror jag. Helt crazy handling om Arthur Dent som kastas ut i universum nr jorden frstrs. Galet, mnskligt och asgarvsroligt. Kanske gillar jag den fr att Arthur r en verlevare, utan n kontroll ver tillvaron. Och hur verlever man det. Frn att va en tightup englishman blir han en levnadskonstnr i vintergatan. "Ta det lugnt"

Andr stlund

2012-07-12

Jag trodde den skulle vara bttre. Vissa gnger s knns det bra att lsa den, andra bara som en transportstrcka mot slutet.

Teresia Fredriksson

2012-07-05

Alla borde lsa den!

Lina Josefsson

2012-06-29

Genialiskt msterverk. Men klarar bara inte av att lsa om den, man orkar nog bara med en sdan bok en gng i sitt liv.

Marianne L

2012-06-15

Denna bok terkommer jag till flera gnger. Helt underbar upplsning av Johan Rabeus som frstarker karaktrerna. Skrattar lika mycket idag som nra jag hrde den p radion fr frsta gngen troligen p 70-talet. Ju mer kunskaper man har i fysik ju roligare blir boken. Just nu sitter jag med min Liftarens guide som numera r uppfunnen - och meddelar inte hela universum men vrlden mina erfarenheter p surfplattan.

Katarina Strid

2012-05-08

Kan inte bli annat n femma! Det var ganska lngesedan jag lste den men kunde skratta hgt och kan fortfarande citera frn den! Underbart skruvad, och Marvin r en favorit.

2012-04-25

En helt galen bok p mnga stt, men som nd visar galenskapen med hela vrt skande efter meningen med livet... Vad strvar vi efter? Varfr lngtar vi hela tiden fram till ngonting annat, istllet fr att njuta som det r just nu...

En stor eloge till versttaren!

Anna Lindstrm

2012-04-10

Underbar. Bst p engelska, men klart vrd att lsas flera gnger.

Alva Ordnrden

2012-03-31

Arthur Dent r en helt vanlig mnniska som bor p planeten jorden, nrmare bestmt i England. Han vaknar en torsdagsmorgon och dricker en kopp te. Precis som vanligt. Men en sak som inte r vanligt r att det r tv personer utanfr hans tomt. Den ena r frn kommunen och vill riva hans hus och den andra sitter i sitt rymdskepp och ska strax utplna jorden. Arthur har aldrig varit srskilt frtjust i torsdagar och det gr det inte bttre att han r lite bakfull frn grdagen.
Det hela gr bttre n det lter. Fr Arthur Dent rkar knna Ford Prefect som r en galaktisk liftare och har den supergeniala boken Liftarens guide till galaxen med sig...

S brjar Arthur Dents otroliga resa genom universum..! Men... tyvrr tycker jag att den hr boken r den bsta hitills. Jag har lst tre av sex i trilogin (lter mysko, jag vet). Den frsta - Liftarens guide till galaxen - r den bsta, helt klart. Fr de andra blir lngsammare och trkiga om man inte anstrnger sig jttemycket fr att hnga med i allting. Och om man nu gr det, blir det trkigt fr att bckerna tar s lng tid att lsa. Fast i och fr sig kanske fjrde, femte och sjtte (av en annan frfattare) r bttre, vem vet?

Jag rekommenderar i alla fall den frsta boken Liftarens guide till galaxen jttemycket! Fr Douglas Adams skriver verkligen helt sjukt roligt (ven fast man inte frstr ngonting ibland). ;P
Ls de andra ocks, om du vill, fr det kanske bara r jag som har knpp bok-smak. De kallas ju nd fr vrldens mest knda science-fiction bcker och om de var dliga, skulle de vl inte vara det..?

Kultbok som ALLA mste lsa.

Bst!

Nicole Persson

2011-10-06

En vldigt rolig bok!

Kribba Ericsson

2011-10-04

Kommer helt enkelt inte igenom elndet... Inget fr mej. Frstr inte vad som r s roligt.

Emelie Lindberg

2011-09-22

Lste den frsta gngen i hgstadiet och kan med skerhet sga att den bidragit till att lgga grunden fr hur mitt litterra och humoristiska intresse utvecklats.

Emma Karlsson

2011-08-17

lskade att lsa den hr boken som r s fruktansvrt rolig utan att bli veranstrngd. Tyvrr r hjdpunkten frsta delen av boken och varje ny del blir ngot lite smre n den tidigare (dock fortfarande bra) nda fram till sista delen "I stort sett menls" som r ja...fr min del ven lite meningsls. Men ngon annan kan skert uppskatta den!

Christian Persson

2011-07-14

Jtter bra bok men bra inlevelse i.

Jonas Eklundh

2011-07-10

En av historiens roligaste bcker, vet inte hur nya gnger jag lst den, skrattar nd hgt varje gng

Love F

2011-07-01

"En trilogi i fem delar". Bara i liftarens guide fr man en tv sidor lng frklaring om varfr raketskra fnsterrutor kan ppnas med kreditkort. Det hr r verkligen min typ av humor. Men lite lngtrkig i vissa partier. Fast kanske att man nd skulle lsa om den p engelska ...

Nils-Erik Furuholm

2011-06-20

Underbar bok! lyssnade frst p den med ljudbok vilket gjorde inlevelsen fantastiskt rolig med deras olika rster och allt. Sen lste jag den som bok ngot r senare, nstan bttre andra gngen, fr man kan missa en del.

Toppen betyg!

Mika NJ

2011-06-20

gud vad lng den r, typ 800 sidor. Marvin r min favorit.hans negative stt gr allt sanslst roligt

Mika NJ

2011-06-20

Extremt rolig bok. intressanta huvudpersoner osv

Malin Magnusson

2011-05-19

Underbar bok! Vitsig, knasig och fantastisk. Det r bara det att den r s lng, hade glmt bort brjan nr jag kom till slutet.

Josefine Ejebjrk

2011-04-23

Lsupplevelsen kades av inlsarens engagemang i karaktrerna. Om jag skulle lst boken sjlv skulle jag nog uppskatta den lika mycket.

Marie Rs

2011-04-05

Mste lsas p engelska. Fylld av humor och klassiska citat. En fantasisk vrld med mnga roliga figurer. Marwin r min absoluta favoritpessimist. Den hr till de dr f bckerna som man BR ha lst enligt mig.

Mattias Renstrm

2011-03-01

Jo jo, jag frstr nog tjusningen. Visst har den riktigt roliga ponger hr och var, men det faktum att den r helt oseris rakt igenom gr inte hem hos mig. Det finns inget i boken som hller mig kvar frutom frhoppningen om nya roligheter och vetskapen om att jag som sjlvutnmnd nrd ju faktiskt borde ha lst den hr boken.

Linda Segerbck

2011-02-14

Har lst bckerna flera gnger p svenska och en gng p engelska. Lika underbara varje gng!

Julia Bjrk

2011-02-13

Jag har frskt lsa den hr boken 10 gnger. Minst. Frstr inte grejen med den fr fem re.

Madame Medusa

2011-02-12

Ngot jummen mottagning av mig. Jag har nog hrt den lyftas till skyarna fr mycket. Vntade p en epiphany som aldrig kom!

Filip Andersson

2011-01-20

En humoristik och lsvrd bok

Liza Bolin

2010-12-13

Steven Fry r en helt briljant upplsare! Det hjlper sklart att ha lst boken innan, jag tror att en hel del av Adams ordfyndigheter frsvinner i talform nr man inte hinner fundera p vad man nyss lst, men det var helt fantastiskt roligt att lyssna p.

Mimmi Thorneus

2010-10-02

S hrlig. Tyvrr blir det lite smre fr varje bok i serien. Men de frsta bckerna r verkligen super! Man skrattar, rynkar lite p pannan och frstr inte s mycket alls - men p ett bra stt!

Emelie Svensson

2010-08-24

En av mina absoluta favoritbcker. Douglas Adams skriver p ett s roligt stt, handlingen r absurd och alla bckerna hnger vldigt bra ihop.

Georgia Renlund

2010-08-20

Bsta bok jag ngonsin lst!

Jenny Li

2010-08-17

Bcker att lsa om. Och om. Och om igen.

Karin Stenman

2010-08-10

Lnge sedan... men den blev och frblir en favorit.

2010-07-24

Mrklig och kul!

Lipan Pipan

2010-07-20

Infantilt.

Lovisa Bfvenberg

2010-05-30

Genial!

Dialogen r bokens styrka och det r den som gr att man vill gapflabba rtt ut. Tidvis blir det dock alltfr invecklat och det leder tyvrr till att man blir uttrkad mellan varven. Lste alla bckerna i ett svep och det knns inte som 880 sidor.

camilla missnebck

2010-03-27

i stora hela en kul och underhllande bok men tidvis blir den lite lngsam. gr inte att lsa alla 5 bckerna p ett rak vilket jag gjorde, d blir den lite jobbig i omgngar.

Bengt Mnsson

2010-03-26

Alltfr knd fr att behva kommenteras...

Kjerstin Vogel

2010-03-23

Underbart vansinnig, jag lskar den!

Felix H

2010-03-14

Hrlig fantasi. Otroligt fyndig. Guld.

Gitte Svensson

2010-03-13

Vrldens konstigaste bok.

123 Linnea

2010-03-04

Riktigt rolig - till skillnad frn filmen.

Anna Sandstedt

2010-02-22

Jag hade ocks stora frvntningar p denna bok, jag tyckte p sin hjd att den var lite lustig, men jag skrattade sllan!

2010-01-04

Har hrt s mnga sga att denna r S bra... Brjade drfr lsa med stor iver, men slutade relativt snabbt. nnu en bok p Surstrmmingslistan.

Sandra Frandn

2009-12-01

Vldigt bra bok och rolig bok. Jag lser den hellre p engelska men det var en rtt godknd versttning.

Annika Sjstrm

2009-11-20

lste den p svenska

Robert Krook

2009-11-08

Rabeus upplsning r s bra! Han har en knsla fr frfattarens humor och timing och fr lsaren kikna av skratt.

Att man kan ha en sadan fantasi!!

Anna Granlund

2009-06-27

totalt skruvad bok, men ack s hrlig! vilken fantasi Douglas Adams mste ha haft!

Gotrek Gunnirson

2009-06-26

En skn och hrligt flummig bok. Inga dolda budskap. Suvern underhllning.
Tnk att Douglas Adams inte fick vara med i Monty Python fr att John Cleese inte tyckte han var rolig nog...

Helena Alpskog

2009-06-25

Bara lskar boken. Den r helt underbart knasig. Har brjat lyssna p den som CD-bok... och den blev n mer hysterisk och galen. Kanon!!

Var frfattaren bde hg och packad nr han skrev boken??? Den r som en febrig mardrm

Elise Nilsson

2009-06-15

Vem kan inte lska Marvin the robot? Bsta boken jag lst, den r s knpp och hrlig. Man trttnar sllan under den lnga lsningen. Jag strecklste hela samlingen. Knde mig upplyst p ngot konstigt stt eftert.

Victoria G

2009-06-13

Boken r knpp, p ett hrligt stt. Ett sknt stt att nrma sig de ntta sm filosofiska frgor som boken tar upp, meningen med livet till exemepel. Men det r framfr allt den frsta boken i serien som r bra. De andra, srskilt de tv sista, drar ner betyget. De sprar ur lite fr mycket.

Anna Dybeck

2009-06-12

Mannen r galen och utan sprrar, det str helt klart. Jag brukar skratta mig igenom Douglas Adams drpliga och ohmmade bcker. Antingen gillar man dem skarpt eller inte alls, tror jag.

Emma Boman

2009-06-11

Underlig, knappt sammanhngande men underbar!