Liftarens guide till galaxen

Adams, Douglas

| 1988

Arthur Dent upptcker en morgon att hans hus hller p att rivas, till frmn fr en ny motorvg som skall byggas p platsen. D han ligger i sin morgonrock i leran framfr en bulldozer i protest mot rivningen dyker utomjordingen Ford Prefect upp. Ford r anstlld av redaktionen till det digitala uppslagsverket Liftarens guide till galaxen, och tar med Arthur till den lokala puben. Nr de r p puben hnder det saker, en Vogonflotta bestende av jttelika rymdskepp uppenbarar sig p himlen, de "skall bara" sprnga Jorden fr att ge plats t en intergalaktisk motorvg. Ford och Arthur lyckas lifta med ett av rymdskeppen, i samma sekund som Jorden sprngs ...

e hill

Min dyslexi och visionen om att den skulle va rolig gr nog att den fr lgre betyg n den kunde ftt. Men jag fattar den inte.

Anders Rgstrm

2023-11-18

2023-11-05

DONT PANIC - gediget rd. Med det, och en handduk, kommer man jvligt lngt. Sjukt kul.

Sophie H

2023-10-08

Fantastiskt rolig bok! En av de enda bckerna som jag skrattat hgt till :)

Toste Frsell

2023-07-26

Boken va spinandi och roligt 🤩

Robert sterman

2021-05-19

Frsta gngen jag lste boken lste jag ut den p 3 dagar. I dagslge hller den rekordet fr boken jag lst om flest gnger. r inte fr alla, men gillar du knpp humor s r den i en klass fr sig sjlv! Rekommenderar den.

Annie

2021-02-16

Favorit

Elin Bjrnsson

2020-08-13

Den bsta bok jag ngonsin har lst. Nr man har lst klart alla fem bcker s kan man dessutom brja om frn brjan direkt eftersom man aldrig trttnar p den och stndigt upptcker nya saker.

Jennie Carlander

2020-07-21

Sandra Olt

2020-06-25

Klassiker

Elisa

2020-04-01

Detta r mer n en bok fr mig, det r en livsstil. Dont panic!

Josefin

2020-01-23

En trevlig verraskning! Hade lite svrt att komma in i den frst men efter ca 50 sidor lossnade det och det var bara att flja med p frden. Den r verkligen skriven med glimten i gat och jag gillade humorn.

Therese

2019-10-20

Spnnande, komisk, otrolig och fantasifull historia om jordbon p ventyr ute i universum.

Linna Andersson

2019-07-22

Riktigt vlskriven och genomtnkt.

Kerstin

2019-01-06

Lyckades till slut lsa ut den. Frsta kapitlet fngade mig men sedan tappade den helt mitt intresse. Tidsslseri

Helena Flemstrm

2018-04-17

HHHH lycklighets piller

Adam Brewid

2017-10-17

Bst, s r det bara.

Magnus Johansson

2016-08-05

ger hela sviten i en nyare pocketutgva. Tanken var att jag alldeles skert skulle strcklsa alla (fem) bckerna, men jag valde att sluta efter denna den frsta. Berttelsen berr mig inte, och humorn, som tycks vara en vsentlig del, faller mig helt enkelt inte i smaken.

Klara Marklinder

2016-03-18

Kul om man gille den typen av flummig humor, knns lire som en vuxen kalle anka tidning fast utan bilder.. Ibland har den ngra roliga kommentarer men historien r fr flummig fr min del.

R 2014

2016-01-18

Jag tyckte att den hr berttelsen var alldeles utomordentligt fnig och barnslig.

Saga Forslund

2015-01-05

har aldrig orkat lsa klart. Znark!

Tanja Lindgren

2014-12-18

Hysterisk och rolig!

Laban Johansson

2014-12-12

Rolig. Rolig. Grymt rolig. Rekommenderas till dem som lskar galen humor.

Lars Andersson

2014-11-28

Snt hr kan jag inte med, s jag tvingades sluta snabbt. Putslustig, men jag har inget att anmrka p sprket.

Johanna Hammarberg

2014-09-22

Inte mycket fr sci-fi. Men efter ptryckningar gav jag denna en chans. Skriven med bde och vrme och humor. Rekomenderas ven fr skeptiker :)

Andreas Cossi

2014-07-20

Smrolig, frvirrad. En klassiker. Det knns dock ibland som rena rappakaljan.

Maria Blomkvist

2014-03-23

Fruktansvrt rolig och spot on p vissa stllen. Dock r Adams skrivstil vldigt speciellt och det var inte helt min kopp av te och min typ av humor hela vgen.

Robin Mabellini

2014-03-22

Z

Tommy -

2013-09-21

En suvern klassiker. Goda skratt utlovas!

sa G-H

2013-08-17

En stor besvikelse. Jag hade tnkt lsa alla fem delar men knner mig rejlt avskrckt just nu.

David H

2013-07-23

Klassiker som r mycket underhllande. Rabeus gr ett bra jobb som upplsare.

Anna Andreasson

2013-01-07

Var kanske dumt att ha sett filmen innan man lste boken. Blev mest frvirrad nr jag lste den.

Tony

2012-11-01

Egentligen bara bra frsta gngen man lser den.

Linn L

2012-10-25

Jag hade sett filmen innan jag lste boken och tyckte d att den var jttekonstig och jag hngde inte alls med, men s nu nr jag lst boken och sg filmen igen s var den helt pltsligt riktigt bra! Men s r det ju iofs ganska ofta :)
Nu ska jag lsa de efterfljande fyra delarna och sen fr vi hoppas p filmversioner av dem med, kanske tom en remake av frsta filmen eftersom det ar ett tag sen den kom??
Mitt betyg r en stark 3:a

Anton Svensson

2012-09-05

Helt enkelt den perfekta boken om du ska ligga och glassa p en varm utomlndsk kvalitetsstrand i en vecka och bara vara.

Anna-klara Akar

2012-08-12

En av mina absoluta favoriter. nda sedan jag hrde den sommradiofljetong tror jag. Helt crazy handling om Arthur Dent som kastas ut i universum nr jorden frstrs. Galet, mnskligt och asgarvsroligt. Kanske gillar jag den fr att Arthur r en verlevare, utan n kontroll ver tillvaron. Och hur verlever man det. Frn att va en tightup englishman blir han en levnadskonstnr i vintergatan. "Ta det lugnt"

Teresia Fredriksson

2012-07-05

Alla borde lsa den!

Lina Josefsson

2012-06-29

Genialiskt msterverk. Men klarar bara inte av att lsa om den, man orkar nog bara med en sdan bok en gng i sitt liv.

Marianne L

2012-06-15

Denna bok terkommer jag till flera gnger. Helt underbar upplsning av Johan Rabeus som frstarker karaktrerna. Skrattar lika mycket idag som nra jag hrde den p radion fr frsta gngen troligen p 70-talet. Ju mer kunskaper man har i fysik ju roligare blir boken. Just nu sitter jag med min Liftarens guide som numera r uppfunnen - och meddelar inte hela universum men vrlden mina erfarenheter p surfplattan.

Katarina Strid

2012-05-08

Kan inte bli annat n femma! Det var ganska lngesedan jag lste den men kunde skratta hgt och kan fortfarande citera frn den! Underbart skruvad, och Marvin r en favorit.

2012-04-25

En helt galen bok p mnga stt, men som nd visar galenskapen med hela vrt skande efter meningen med livet... Vad strvar vi efter? Varfr lngtar vi hela tiden fram till ngonting annat, istllet fr att njuta som det r just nu...

En stor eloge till versttaren!

Anna Lindstrm

2012-04-10

Underbar. Bst p engelska, men klart vrd att lsas flera gnger.

Alva Ordnrden

2012-03-31

Arthur Dent r en helt vanlig mnniska som bor p planeten jorden, nrmare bestmt i England. Han vaknar en torsdagsmorgon och dricker en kopp te. Precis som vanligt. Men en sak som inte r vanligt r att det r tv personer utanfr hans tomt. Den ena r frn kommunen och vill riva hans hus och den andra sitter i sitt rymdskepp och ska strax utplna jorden. Arthur har aldrig varit srskilt frtjust i torsdagar och det gr det inte bttre att han r lite bakfull frn grdagen.
Det hela gr bttre n det lter. Fr Arthur Dent rkar knna Ford Prefect som r en galaktisk liftare och har den supergeniala boken Liftarens guide till galaxen med sig...

S brjar Arthur Dents otroliga resa genom universum..! Men... tyvrr tycker jag att den hr boken r den bsta hitills. Jag har lst tre av sex i trilogin (lter mysko, jag vet). Den frsta - Liftarens guide till galaxen - r den bsta, helt klart. Fr de andra blir lngsammare och trkiga om man inte anstrnger sig jttemycket fr att hnga med i allting. Och om man nu gr det, blir det trkigt fr att bckerna tar s lng tid att lsa. Fast i och fr sig kanske fjrde, femte och sjtte (av en annan frfattare) r bttre, vem vet?

Jag rekommenderar i alla fall den frsta boken Liftarens guide till galaxen jttemycket! Fr Douglas Adams skriver verkligen helt sjukt roligt (ven fast man inte frstr ngonting ibland). ;P
Ls de andra ocks, om du vill, fr det kanske bara r jag som har knpp bok-smak. De kallas ju nd fr vrldens mest knda science-fiction bcker och om de var dliga, skulle de vl inte vara det..?

Kultbok som ALLA mste lsa.

Bst!

Nicole Persson

2011-10-06

En vldigt rolig bok!

Kribba Ericsson

2011-10-04

Kommer helt enkelt inte igenom elndet... Inget fr mej. Frstr inte vad som r s roligt.