Life of Pi

Martel, Yann

| 2003

Like its noteworthy ancestors (Robinson Crusoe, Gulliver's Travels, the Ancient Mariner and Moby Dick) Life of Pi is a tale of disaster at sea. Both a boys' own adventure (for grown-ups) and a meditation on faith and the value of religious metaphor, it was one of the most extraordinary and original novels of 2002. The only survivor from the wreck of a cargo ship on the Pacific, 16 year old Pi spends 221 days on a lifeboat with a hyena, a zebra (with a broken leg), a female orang-utan and a 450-pound Royal Bengal Tiger called Richard Parker ...

Sophie H

2023-10-28

Det tog ett litet tag att komma in i boken, men sen blir det riktigt bra. Tänker på den här boken då och då fortfarande, även om det var längesedan jag läste den.

Jessica S

2022-12-06

De första 100 sidorna är inte så kul men håll ut - sen kommer du inte kunna lägga ifrån dig boken

Cecilia U

2021-03-14

Fascinerande berättelse!

Mikaela86

2021-01-06

En lättläst och ödesdiger bok om ett äventyr på havet, hur att överleva. Relationen som Pi har till Richard Parker är det bästa. Man levde sig in i berättelsen så pass att slutet är lite mindfuck. Tyckte mycket om!

Sara Ekdahl

2020-03-22

Sara Ekdahl

2020-03-22

Maja

2018-09-15

En av de bästa böcker jag läst

Nina Gustafsson

2017-03-09

Pi berättar om sitt barndomshem Indien i vilket hans familj har en djurpark. Djuren blir sedan en viktig del av bokens huvuddel när Pi hamnar i en livbåt efter att ett fartyg kapsejsat. Otroligt nog blir större delen av hans långa tid på båten riktigt intressant.

Anette Björkman

2016-04-14

Vad jag kämpat med denna bok, men jag kommer aldrig igenom den. Passar mig inte alls.

Lina B

2015-08-12

Vacker!

Josefine Ejebjörk

2015-06-28

Jag kom aldrig in i denna boken riktigt.

Maria Jacobsson

2014-04-23

Lite seg i början, men väl värd att läsa till slutet!

Victoria Antonsson

2014-01-29

En bok som man tänker mycket på efteråt, speciellt med tanke på att det i slutet visar sig att man kan tolka berättelsen på olika sätt...

Pia Ekeroth

2013-12-29

En av få böcker som jag bara inte kan läsa klart.

Sara Frimodig

2013-09-23

Boken kan delas upp i två delar; innan och efter skeppsbrottet. Den första delen känns väldigt filosofisk med mycket funderingar kring religion och rätt och fel. Den andra delen handlar om en pojke på en livbåt med en tiger och lite andra djur - och om livets djuriska sida. Jag tycker att boken var väldigt tänkvärd. Slutet, som visar läsaren vad boken egentligen har handlat om, tar på ett sätt bort en del av läsarens egen uppfattning, men är samtidigt genialiskt. En otroligt bra bok!

Orkade inte läsa den.

Charlotte Malm

2013-08-28

Läs den! Det går alldeles utmärkt att se filmen efteråt också. Det blir bara ett underbart komplement.

Sina J. Saouk

2013-05-01

Fantastisk berättelse som handlar om så mycket mer än en tiger och en pojke i en båt. Den handlar om människan, om djur och deras samspel, och om vad överlevnadsinstinkten kan göra oss kapabla till.
I början var den stundtals seg, när det handlade om religioner. Men mycket intressant om hur djur lever, och mot mitten var jag fast i berättelsen. Det borde framgå i boken att berättelsen är verklighetsbaserad.

Bernhard H

2013-04-17

I mitt tycke helt överskattad. Kändes som en barnbok.

Emelie G

2013-04-13

Moody Blue

2013-04-08

Om jag hade hoppat över att läsa de ca 200 första sidorna utav denna drygt 400 sidor korta bok, hadej ag gett den betyget 4/5. Nu segade jag dock mig igenom även de 200 första sidorna utav total meningslös tristess och därför får boken bara en 2:a. Det här är den enda boken någonsin jag faktiskt somnat (flera gånger) av att läsa.

Monica Carlsson

2013-03-26

Den här boken tog inte tag i mig.

Ola Janåker

2013-02-13

Den unge och havet. Intressant och välskriven. Mångbottnad.

Sara Eriksson

2013-02-10

Något långsam början, men sen blev det sträckläsning :)

Helena Almqvist

2013-02-06

Underbar! Blir frustrerad bara på ett så filosofiskt slut vill bara veta, hände det eller inte? Rekommenderas varmt

Karin Lundberg

2013-02-04

Tänker ofta på Pi såhär dagen efter utläsning.. Vilken historia! Tyckte första delen som mest handlade om djur, zoo och religion inte var så vidare värst spännande men sedan tog det fart. Tänkvärt och lästvärt!

Sanna Carlborg

2013-02-04

Jag är fascinerad av den här boken hela vägen, för mig är dess långsamhet aldrig långsam, och jag sträckläser nästan hela en dag då jag är sjuk och sängliggande. En perfekt bokcirkelsbok skulle jag tro, för den är så mycket: spänningsroman, religiös/filosofisk roman och en smula sci-fi. Att otroligt och overkligt inte är synonymer bär jag med mig, även om jag personligen inte skulle använda den insikten för att rättfärdiga religionens "helighet". I övrigt tycker jag den berättas ur ett för manligt/stereotypt perspektiv, men i sin helhet är den ändå en fyra med stjärna i kanten.

Charlotte Lundquist

2013-01-31

En magisk, fantastisk och spännande bok

Maria Eriksson

2013-01-27

Såg filmen först,läste boken sen. Gör tvärtom. Boken tillförde inga fler dimensioner i efterhand tycker jag.

Carolina E

2013-01-23

Den är ganska seg att komma in i och första delen av boken känns väldigt händelsefattig, sedan får man följa Pi i 227 dagar på ett öppet hav där inte heller så mycket oväntade händelser kan förekomma och sista delen har ett ganska abrupt slut med tanke på bokens tempo tidigare.

Ulla Englund

2013-01-15

Under de första fem sjättedelarna av boken kändes boken lite ljummen. Men sedan vände det, när en annan version av historien blandas in?

Ulla Englund

2013-01-13

Det är ju boken som ska betygsättas. Om det vore uppläsningen bleve det en femma (tack vare underbara Johan Rabaeus). Under de första fem sjättedelarna av boken kändes den lite ljummen. Men sedan vände det, när en annan version av historien blandas in...
Men jag ser nog inte filmen ändå.

Gunilla Peters

2012-12-14

Fantastisk bok! Det handlar om religion och Indien, I like!

Spännande och ovanlig berättelse! Har dock svårt att tro på allt som berättas men sann eller inte påverkar inte resultatet. Skall bli kul å se filmen som har premiär 21 dec!

Ally Regins

2012-11-10

Fanns ingenting som jag tyckte om med boken.

Helena S

2012-09-26

Jag hade nog väldigt höga förväntningar om den här boken. Jag vet inte riktigt varför. Kanske för att jag tycker om sagor och fantastiska berättelser. Tyvärr var den inte riktigt så fantastisk som jag hade hoppats. I början är den väldigt seg, och jag lade den nästan ifrån mig och slutade läsa när han ägnade kapitel åt religiösa utsvävningar. Jag är ändå glad att jag fortsatte för den blev bättre när händelserna tog sig ut på öppet hav. Definitivt spännande och bra, men ingen riktig fullträff.

Camilla Nilsson

2012-08-02

Det var ett tag sen jag läste boken så jag minns inte alla delar och därför är det svårt att sätta ett högre eller lägre betyg än tre, men det jag minns av den gillade jag!

Taliah Pollack

2012-06-29

Om man inte har sån koll på religion kan nog denna verka insiktsfull, men jag tycker bara den försöker härma Salman Rushdie i stil och tema utan att lyckas komma i närheten av dennes briljans. Själva äventyret är bitvis spännande och det tvetydiga slutet gjorde ändå att det hela läsvärt. För övrigt, alltför banal i sina argument och alltför känsloladdat språk för min smak.

Jenny Stenberg

2012-04-14

Förlåt men jag ser verkligen inte storheten i denna bok. Gav upp efter 80% av den och jag kan verkligen inte se att det skulle löna sig att läsa det sista. Jag tyckte inte alls om den. I början var jag nyfiken, men ju mer jag läste, desto mer ointressant fann jag den och speciellt oändligheten när Pi är ute på havet i sin livbåt med tigern. Nej, den här boken var verkligen ingenting för mig.

Liselotte Wijkmark

2012-04-09

Jag väljer Pis version med skurk slag. Den är lättare att ta till sig jag tror att berättaren menar att fantasin i sig är en viktig del av Pis överlevnadsstrategi. Han är yngst av de som samlats på båten och har på så sätt ålder, gudatro och fantasi på sin sida......

Izabela Horn

2012-03-02

En stark 4 på gränsen till 5 i betyg, så bra är den .

André Strömgren

2012-01-16

En mycket trevlig bok. Jag gillar att jag kommer att tänka på den då och då, det är ett mycket gott betyg för en bok!

Hanna Bragberg

2012-01-13

Är tillbaka på havet bara jag tänker på Pi... Stark stämning!

Amir Mansourian

2012-01-11

Helt magiskt fängslande. Många filosofiska aspekter inlindad i storyn. Enkel men ändå inte. Får läsaren att fundera över människans goda vilja, är den alltid så god som vi tror ?

Å

Åsa-Teres Pihl

2011-11-24

En alldeles förtjusande bok!

Tobias Englund

2011-11-20

Läser Berättelsen om Pi för andra gången och jag kan bara hålla med om att den blir ännu bättre.

Anita Lundgren

2011-10-30

fascinerande...

2011-10-10

Mycket läsvärd historia. Den är för det mesta lysande men blir ibland "trög". Fascinerande äventyrsberättelse och ett bra språk. Lite ojämn för att få högsta betyg.

Merja A

2011-09-15

En fascinerande och fantasieggande berättelse. Många intressanta tankar om religion och tro.

Emma Hortlund

2011-07-06

En fascinerande historia och en bok som jag tycker bättre och bättre om ju mer jag läser.

Till en början förstår jag inte riktigt vitsen med boken och tycker att den verkar märklig och händelselös, när det först handlar ingående om en djurpark (ganska intressant) och sedan handlar ingående om religion (uttråkande).

Det är när del två börjar som boken verkligen kommer igång och där efter gillar jag varje kapitel. Pi är med om ett skeppsbrott och måste överleva ute på Stilla Havet i en livbåt tillsammans med en bengalisk tiger. I en sådan miljö kan man tänka sig att det finns begränsat med saker att skriva om i en bok, men det blir aldrig långtråkigt att läsa. Samtidigt som jag vill att Pi ska räddas vill jag läsa mer om hans äventyr ute till havs.