Life & Times of Michael K

Coetzee, J. M.

| 1985

From author of Waiting for the Barbarians and Nobel Prize winner J.M. Coetzee.  J.M. Coetzee's latest novel, The Schooldays of Jesus, is now available from Viking. Late Essays: 2006-2016 will be available January 2018.  In a South Africa turned by war, Michael K. sets out to take his ailing mother back to her rural home. On the way there she dies, leaving him alone in an anarchic world of brutal roving armies. Imprisoned, Michael is unable to bear confinement and escapes, determined to live with dignity. This life affirming novel goes to the center of human experience?the need for an interior, spiritual life; for some connections to the world in which we live; and for purity of vision.

Philip Stenström

2017-10-07

Michael K beslutar sig för att lämna jobbet som parkarbetare i Wynbergparken i Kapstaden. Med sin, gamla och svaga, mor, Anna K beslutar de sig för att bege sig till moderns födelseplats och barndoms farm. Men i en olidlig och ihärdig kamp om tillstånd från myndigheterna, för att kunna lämna staden, dör dock K:s moder. K fortsätter färden, trots kriget som fortgår, ensam. K trotsar undantagstillståndet och med det likaså utegångsförbud som råder. Med soldater och poliser som patrullerar i och runt omkring, trotsar K sin rädsla att bli tillfångatagen. Det tycks inte finns något att förlora längre i sökandet efter K:s tolkning av frihet. Framme vid farmen -som han tror är rätt farm - finner K. ro, men detta får ett abrupt slut när han grips av polis för ha brutit mot utegångsförbudet. K omplaceras, med andra lösdrivare, i ett arbets- och omskolningsläger och han inser snart att livet innan var bättre och friare. Men vad är frihet och vad innebär det egentligen?

Historien om Michael K är en hjärtskärande berättelse som värmer, och samtidigt ingjuter missmod för mänskligheten. Coetzee har en ovanlig förmåga att trollbinda med sina ord, därtill en berättarstil som verkligen tränger in och åsamkar känslor. Detta skönlitterärta mästerverk är en riktig bladvändare som fängslar och leder in på djupa tankar om existentialism. Är, frågar nog sig många, K bara likgiltig och lösdrivare, eller är han fri och hängiven sin sak. Hursomhelst är Historien om Michael K en berättelse som går till historien som en fascinerande sådan.

Jensita Hagset

2014-11-29

Tyckte om tonen och språket. Sträckläste!

Klinga

2014-01-28

"Saliga äro de saktmodiga..." och Michael K är just saktmodig. Salig, vet jag inte -- men han förkroppsligar allt man kan önska av oaggressivitet och ovilja att strida. Hans öde är gripande och Coetzee är en fantastisk berättare. Jag brukar ha svårt att minnas hur böcker slutar men det här slutet kommer jag inte att glömma. Jag måste läsa fler av hans böcker. Äntligen!

Therese Åström

2013-07-10

Jag gillar enkelheten i språket som gjorde att den kändes lättläst. Jag gillar handlingen även om det känns som att det ska vara djupt och då blir jag oftast lite rädd att jag inte förstår vad man vill komma åt. Men om jag får utgå från att den handlar om det den verkar handla om och inte behöver ha djupare mening som jag inte förstår, då tycker jag att det är en bra bok. (om ni förstår vad jag menar)

Hilda Bergström

2011-10-24

bland det bästa jag någonsin läst. ett sådant fantastiskt språk!

Jonas Olsson

2009-09-13

En helt makalös bok som kräver omläsning