Liebes Kind

Hausmann, Romy

Flag from de

Karin Johansson

2021-01-17

En riktigt bra bok med många oväntade vändningar.

Cissi

2020-12-15

Linda Vanil

2020-11-11

Jättebra med spännande karaktärer.

janne lindh

2020-11-09

En annorlunda och spännande psykologisk thriller. Tyvärr drar upplösningen ner betyget.

2020-11-01

Det här var inte alls vad jag trodde, det var så mycket bättre! Gillar böcker som innehåller en och annan oväntad vändning!

Siri Palmgren

2020-09-04

Det här är en sann bladvändare. Annorlunda, smart uppbyggd och välskriven. Kuslig och gripande. Som spänningsroman har den allt!

D

Dag Johansson

2020-09-04

Väldigt smart berättad genom tre perspektiv och otroligt spännande. Riktigt bra debut!

Detta är författarens debutbok och jag hade otroligt stora förväntningar på denna bok. Efter att jag läst baksidestexten så kände jag att det här kommer bli en riktig bladvändare. Boken är välskriven, språket är lättläst och texten är väldig luftig och det gillar jag. Jag gillar att författaren skriver utifrån de tre karaktärerna Hannah, Lena Matthias. Jag tycker att boken börjar bra men för mig blir den sedan lite seg, jag saknar drivet och jag väntar på att storyn ska ta fart. Boken har en viss spänning och det finns oväntade tvister och författaren varvar nutid med dåtid och det gör att jag får ta del av karakterärnas historia. En helt ok bok men jag hade förväntat mig en nervkittlande bladvändare men tyvärr lyfte den aldrig, kanske satte mina förväntningar käppar i hjulet.

Eleonore Palmgren

2020-01-03

Spännande

2019-12-03

Långt inne i skogen ligger en fönsterlös stuga. Därinne styrs Lenas och barnens liv helt av fadern. Han som skapar dagen och natten. Som Gud. Måltider, toalettbesök och läsning följer strikta tider och övervakas med minutiös noggrannhet. Han skyddar familjen från alla faror "där ute" och ser till att barnen - födda och uppväxta i stugan - har vad de behöver.

Den här boken gick inte att släppa. Spännande rakt igenom med oväntade vändningar som gör mig nyfiken. Det är näst intill omöjligt att veta vem som är skyldig.
Boken har ett driv och det gör att jag vill fortsätta läsa, jag måste få veta hur det går. Jag tycker att språket är bra och lättläst vilket gör att boken går fort att läsa. Författaren lyckas bra med att fånga mig i sin berättelse som emellanåt är ganska obehaglig. En väldigt bra debut och jag hoppas få läsa mer av Romy Hausmann. En debut med mersmak. ”Älskade barn” är en otroligt bra och spännande thriller som du inte kommer att kunna lägga ifrån dig. Rekommenderas!

Therese's Boklåda

2019-11-22

Älskade barn var en spännande och lättläst bok. För mig var boken lite trög i början innan jag kommit in i handlingen, men sen när jag väl kommit in i historien så läste jag ut den rätt så fort.
Jag hade ingen som helst aning om hur boken skulle fortsätta det var hela tiden nya överraskningar "runt hörnet". Jag hölls på halster ända till slutet, som var oväntat och överraskande!
Det var väldigt skickligt att få till det där oväntade slutet, jag hade alla andra som misstänkta utom just den rätta!

Bokslukerskan 93

2019-11-05

Första halvan av boken var en fullträff,sen kändes det som mest utfyllnad tyvärr. Men gillar ändå idén till bok!

Jösses, vilken bok. Fastnade totalt i Lena och barnens öde, just för att boken har en så annorlunda utgångsvinkel. Jag blir helt uppslukad av Lena och barnen och hur vi får följa deras väg och kamp för att hitta tillbaka till en vanlig vardag, även om den vardagen inte alls är samma sak för alla.

Vi får främst följa tre personer. Lena, det kidnappade offret; Hannah, dotter till den kidnappade och kidnapparen och som misstänks ha diagnosen Asperger och Mattias, pappan till Lena som varit utan sin dotter i fjorton år och som tar beslut som inte alltid är tagna i eftertanke.

Det är fruktansvärt intagande, spännande och hemskt att få följa de här tre personerna. En som försöker hantera det hon upplevt, en som försöker få tillbaka det hon förlorat och åka hem, och en som bara vill veta vad som hänt med hans barn. Helt skilda upplevelser som knyts samman i att ha samma erfarenhet. Tillsammans med många vändningar, vissa väntade och andra inte, kan jag inte lägga ifrån mig boken.

Persongalleriet är lagom stort, eftersom alla hör ihop behövs inte så många. Det är utredarna, det är familjen och det är personalen på kliniken som barnen hamnar på. Jag fastnar för Lena och jag fastnar väldigt mycket för Hannah. Hannah är egentligen den enda som handlar logiskt baserat på den hon är.

Språket är också bra och gripande. Jag gillar uppdelningen av personer och alla har sin eget unika sätt att uttrycka sig på.

Det här är en bok som inte lämnar mig opåverkad, och får en att tänka på att dåliga saker händer alldeles för lätt. Kan hända att jag kramade lite extra hårt på mina barn efter att ha läst på boken.

Nedan kommer SPOILERS, så läs inte vidare om du inte vill veta delar av vad som händer.

Att det funnits fler än en Lena står ganska klart, eftersom Mattias inser att kvinnan som kallar sig Lena inte är hans dotter. Istället riktar han in sig på Hannah, som han får syn på i korridoren och som är en kopia av hans dotter i samma ålder. Han blir istället lite besatt av henne och glömmer bort Johannes, det andra barnet som har hittats i stugan, tillsammans med liket av den polisen tror är kidnapparen. Men så är det inte.

Mattias olika impulsiva idéer för att hålla liv i medias intresse kring Lenas fall är läskiga, och desperata och även om man förstår hur han resonerar blir det ett irritationsmoment (inte ett dåligt sådant, utan snarare en konstant känsla av att inte veta vad han ska hitta på och om det går att lita på det han gör).

Jasmine (tidigare känd som Lena) och hennes sätt att hantera det hon blivit utsatt för är lite samma sak. Men det läskiga här är att följa hennes vardag och hur hon kämpar för att bli av med de spår som kidnappningen har satt på henne, även fast det visar sig ”bara” ha gått fyra månader. Men det klart, att tvingas att byta ut sin identitet till en annan persons och även få utseendet ända ner till ärret över ögonbrynet måste vara väldigt nerbrytande. Att sedan också få inse att det inte är förövaren som dödats i stugan måste göra att allt blir fruktansvärt.

Hannah vill bara hem, och vet exakt vad som har hänt. Men i hennes värld är det inte pappan som är ett monster, han bara skyddar dem, samtidigt som en mamma är utbytbar för regler måste följas. Och eftersom inte utredarna eller läkarna ställer rätt frågor, besvarar hon dem inte heller. Man måste vara snäll, vara duktig och se till att allt blir som det var. Det är det hon lever för. Och hon gör allt hon kan för att det ska bli så, och för att Jonathan, hennes lillebror ska bli som vanligt. Hans PTSD hjälper till att föra utredningen framåt.

Det är gripande i början och sen blir det spännande i slutet när Mattias följer efter Hannah, som klivit in i faderns bil, till Jasmins lägenhet där allt reds ut och förklaras. Och sen får vi följa slutet, med hur det blir för alla tre igen … och hur Mattias kommer fram till att han och förövaren kanske inte är så väldigt olika ändå.

Jennifer Johansson

2019-11-01

Tack Bokförlaget Nona för recex!

Älskade barn handlar om det som händer efter att tre personer har hållits fångna i en stuga mitt ute i ingenstans. Den följer utredningen för att ta reda på vad som egentligen hände, men följer även en pappa, en dotter och en mamma.

Jag kunde inte sluta läsa den här boken. Om jag inte hade blivit för trött hade jag läst igenom hela natten för att bli klar. Händelser avlöser varandra i en perfekt mix av karaktärsutveckling och framskridning i bokens handling. Karaktärerna är komplexa och det går inte att lita på vad det gör och inte gör. Det känns otroligt mänskliga - förutom den fasansfulla människa som kidnappade.

Boken är en riktig bladvändare med korta kapitel som lämnar en att vilja veta mer. Hausmann har en extrem förmåga att lämna lite ledtrådar hela tiden som gör att du själv kan tro att du löst mysteriet, men i själva verket är du ute helt fel. Jag kunde inte gissa mig till vad som egentligen hände och blev totalt förvånad, vilket man vill bli i en thriller.

Det är ett fruktansvärt ämne som denna bok behandlar. Det handlar om barn som vuxit upp i fångenskap och inte vet något om vad som egentligen är normalt, det handlar om hur kvinnan som lyckades rymma tar vara på tiden efteråt och hur hon hanterar att vara tillbaka i vardagen efter fångenskap, om hur svårt det är för poliser att lösa sådana här fall, men den handlar också om föräldrar som letat efter sin försvunna dotter alldeles för länge.

Jag rekommenderar så mycket att denna bok ska läsas! Fantastisk, på ett oerhört rått och skrämmande sätt. Och att det var en debutroman gör det hela ännu mer spännande. Jag ser fram emot att läsa mer från Romy Hausmann i framtiden!

Brabocker_books

2019-10-31

Boken handlar om en kidnappning och människorna kring detta. För 14 år sedan försvann den 23 åriga Lena Beck på väg hem från en fest. I nutid kommer en okänd kvinna till sjukhus, påkörd av en bil och i sällskap av en 13 årig flicka. Flickan säger att kvinnan heter Lena…
Matthias har kämpat under alla år för att ta reda på vad som hänt med deras dotter. Han har lagt sig i både polisens och journalisternas arbete, vilket gjort att han flera gånger kommit i bråk med sin fru Karin. Nu ringer polisen och berättar att de fått in en okänd kvinna som heter Lena, vill de komma..?
Men när de kommer till sjukhuset är det inte deras dotter som ligger i sjukhussängen. Dock ser den lilla flickan ut som en kopia av Lena. Men flickan påstår att kvinnan är hennes mamma. Dessutom säger hon att hon även har en lillebror. Var kommer de ifrån? Vad är det som har hänt? Var finns pappan? Vem är kvinnan? Och vad är det egentligen som har hänt med Lena som försvann för 14 år sedan?
Långsamt rullas en skrämmande historia upp och läsaren får följa med i en hissnande berg-och-dalbana. Vem är god och vem är ond? Vem talar sanning och vem ljuger? Vem lever och vem är död?
Det är en suggestiv berättelse som är svår att lägga ifrån sig. Så fort man tror att man har förstått, omkullkastas allt och berättelsen ändras.
Hör du till de personer som läser mycket och oftast förstår exakt vad som ska hända? Läs denna, jag garanterar att du kommer bli överraskad och vilseledd! Mycket stark och bra debut.

Super Duper bra sååå bra💜💜💜💜💜

Cecilia Grip

2019-10-22

Alltså jag vill nog säga att denna är nog ta mej tusan den bästa thrillern jag har läst i år. För att va ganska tjock så läste jag ut den i en väldans fart. Luftig text, lätt och ändå snyggt forat, skriven sådan gjorde boken perfekt. Alltså dock är det en grym berättelse MEN så jäkla nervkittlande spännande så man bara MÅSTE läsa vidare.

En bok som jag VARMT rekommenderar!!