King, Stephen

| 1988

EN KING-KLASSIKER I NYUTGÅVA Lida Chastain är hjältinnan i de romantiska romaner som gjort Paul Sheldon till en världsberömd bestsellerförfattare. En dag tröttnar han på Lida och låter henne helt enkelt dö i boken "Lidas barn". Det är något han kommer att få ångra. När han vaknar upp efter en våldsam bilolycka, helt hjälplös med krossade ben, befinner han sig i ett hus mitt ute i ingenstans och har tagits omhand av Annie Wilkes. Annie är ett stort Paul Sheldon-fan och hon avgudar böckerna om Lida Chastain. Ganska snart inser Paul att allting inte står rätt till hos sin vårdare och när Annie läser manuset där Lida dör, blir hon rasande. Annie sätter en gammal skrivmaskin i händerna på Paul och tvingar honom att skriva en ny bok där han återupplivar Lida. Hon håller Paul i ett järngrepp av kärleksfull vård, beroendeframkallande droger och skoningslöst våld. Den världsberömda författaren...

Miguel Andersson

2022-07-06

Vet inte om jag hade en dålig dag när jag läste den eller inte, men det här är ett av de fåtal tillfällen jag tycker filmen är bättre än boken. Inte för att det egentligen är något fel på hur den är skriven, möjligen kändes väl kanske karaktärerna lite plattare och endimensionella i boken kanske. Men jag ska också erkänna att det var länge sedan jag läste den nu. 2/5. Miguel

Joakim Karlsson

2019-03-08

Helt fantastisk! Inget övernaturligt här som brukar vara fallet i Stephen Kings böcker, det gör det hela mycket otäckare. Jag hade svårt att släppa den!

2016-11-03

Märkligt så oberörd jag blir!
Filmen från 1990 med den alltid lika formidabla Kathy Bates som psykotiska Annie och James Caan som Paul tillhör en av mina favoriter bland thrillerklassiker. Så varför tycker jag då inte om boken? Jag har läst ett flertal av Stephen Kings böcker som även filmatiserats och ofta lyckas han gripa tag om mig, men boken Lida berör mig märkligt nog inte alls. I filmen byggs Annies vansinne upp efterhand, i boken uppfattas hon som en galen sadistliknande karaktär direkt från början, och det gillar inte jag. Inte heller karaktären Paul som känns svagare än i filmversionen- griper tag i mig. Visst är den spännande på sina håll, men karaktärerna berör mig inte. Det hade varit kul om man fått sig berättad från Annies perspektiv. Boken får endast en svag 2:a av mig i betyg. Filmen är konstigt nog betydligt bättre! Se filmen, och hoppa boken!

Marita Ryen

2016-06-30

Betyg 3-. Tyckte inte att den var så bra men var ändå tvungen att läsa den för att se hur det gick. Ganska otäck. Hela handlingen utspelar sig i ett hus vilket kändes lite segt.

Anna Jensen

2016-05-25

Wow! Jag trodde aldrig att storyn skulle hålla, men herre jisses, vilken guldklimp! Så spännande och bra!

Åsa Carlsson

2015-05-04

Bra men kanske lite väl rå för min smak. Läs mer: http://ibokhyllan.blogspot.se/2015/05/lida-av-stephen-king.html

Erika Hedéen

2014-03-21

Väldigt bra Stephen King bok, rekommenderas varmt till andra!

Anna H

2013-10-04

Läsvärd men hemsk :)

Nicklas Björk

2013-07-01

Spännande, otäck, men också tragisk thriller från skräckmästaren som gör upp med fans som går för långt för sin idol. En King-klassiker som är lika bra idag som då. Läs!

Gabriella Plånborg

2012-05-13

En klassiker! Bästa Stephen king boken jag läst!

Denna bok var mycket bra och spännande tycker jag och ganska rå i mellan åt .
Jag kunder inte släppa den ifrån mig för en sekund. =)
Jag kan varmt rekommendera denna skräckbok till er andra..

Jonas Eklundh

2011-07-11

Hans absolut bästa bok

Lars Andersson

2011-05-16

Jag tycker också att Kathy Bates var fantastisk, och att filmen är "minst" lika bra som boken. Tycker dock att boken allt vad den led blev bättre och bättre, och när jag vände sista sidan, så kände jag att det på nåt sätt osade klass om romanen.

Pernilla Lindholm

2011-04-30

Ett eller två, ett eller två... Det blev bara en etta faktiskt. Jag tyckte att den här var långtråkig så det skrek om det. Det var längesedan jag kände så lite för en roman. Det är inte okej att en bok blir lite intressant först tvåhundra sidor in i boken. Nej, Stephen, jag har tydligen fortfarande svårt för dig.

Ulrica Sandell

2011-04-06

Ruggigt bra! Filmen likaså.

Spännande och mycket väl skriven! Efter att ha sett filmen måste jag säga att boken är MYCKET bättre.

2010-08-14

Egentligen bättre som film! Kathy Bates var fantastisk!