Ajöss och tack för fisken

Adams, Douglas

| 2011

Mot alla odds, i sista sekunden, på den mest osannolika platsen, träffar Arthur Dent äntligen drömflickan. Mötet är kanske inte så perfekt som Arthur drömt om, för efter åtta år och ungefär 100 000 ljusår av intergalaktiskt resande börjar han se lite sliten ut, och hon är något väck på grund av allt lugnande hon fått eftersom hon tror att hon är en igelkott. Men vad gör det...

Hjortronhyllan

2023-03-26

Den fjärde boken i hans Hitchhiker’s Guide to the Galaxy-serie och den känns mer som en feelgood roman än den tidigare surrealistiska rymdoperan. Boken följer Arthur Dent när han återvänder till jorden efter sina rymd och tidsresor. Handlingen är stramare än de tidigare böckerna och berättandet är inte lika engagerande.

Adams humor verkar ha gått från ironisk och djup till mer trivial och situationsanpassad slapstick, vilket är synd. Det finns fortfarande roliga ögonblick, men det är inte samma nivå som de tidigare böckerna. Humorn är mer ytlig och karaktärsbeskrivningarna är svagare än tidigare.

Boken känns inte längre som en sci-fi sedan Arthur Dent har kommit tillbaka till jorden, och en stor del av historien är hans kärlekshistoria. Om du inte har läst de tidigare böckerna, kan du tro att detta är en romantisk komedi snarare än en del av en sci-fi-serie.

Med det sagt är detta fortfarande en bra bok. Handlingen är stram och det finns roliga ögonblick. Titeln på boken är catchy och smart, en okej uppföljare men det är inte alls lika bra som de tidigare böckerna i serien. Om du är en fan av serien, är det värt att läsa.

Therese

2020-03-28

Denna tillsammans med första delen i serien var nog de bästa hittills. Upplyftande med lite delvis annan handling och inte lika rörig som del 2 och 3. Dock dras jag fortfarande inte riktigt in i historien. Däremot finns det flera komiskt underhållande sektioner i den här boken.

Helena Flemström

2018-04-18

Mycket bra

Maria Klamas

2015-07-31

Tiden går i spinn tror jag denna bok handlar om... för nu är den sprängda jorden inte sprängd längre, eller är den det...?? Är det bara medvetandet som spelar dem ett spratt? längtan efter tjejen? eller en extra chans att få allt att bli rätt?? jag vet inte helt faktiskt... denna bok fångade mig inte alls så som den första i serien...

Robin Mabellini

2014-03-22