Lögnspiran

A. Davis, Joseph

| 2020

Kejsaren och hans soldater har tagit allt ifrån sextonåriga Rikamu hennes hem, hennes käre farbror och hennes lovande framtid som en framstående stensiare. Nu lever hon som hemlös ficktjuv bland trädtopparna i den stora skogstaden Galuban, där Kejsarens son prins Shalarun snart kommer att gifta sig. Ceremonierna inför bröllopet samlar rika gäster från hela Valarien och skapar många möjligheter för en ficktjuv. Men Rikamu hoppas på mer än pengar. Med lite list, mycket mod och en hel del hjälp av en osalig ande söker hon hämnd.  Hämnden är dock inte lätt att få, för prins Shalaruns utländska brud har med sig en fruktansvärd krigare från en annan värld: Markus av Trolyrien. Till det yttre ser han ut som en blek, kortväxt yngling som gör bort sig på komiska sätt inför de viktiga bröllopsgästerna. Men han bär på en urgammal kraft som kan omintetgöra Rikamus planer en kraft som kan...

Boken innehåller många starka kvinnliga karaktärer, och det uppskattar jag verkligen. De är kraftfulla och kloka krigare!
Rikamu gör en omvälvande personlig utveckling, och det är härligt att återse både Markus och Ilasa från tidigare böcker.

Marduriens ljus är en fristående serie, en uppföljare till serien Markus av Trolyrien, som jag uppskattade mycket! Nu får vi följa en ny karaktär: Rikamu, 16 år, en hemlös ficktjuv som längtar efter hämnd efter att Kejsaren och hans soldater har förstört hennes hem och mördat hennes farbror. Nu bor hon i Galuban, en skogstad högt upp bland trädtopparna.

Kejsare Shalarun och Drottning Diomedas bröllop fyller staden med rika gäster. Med är också svärdbäraren: Markus av Trolyrien, som inte alls uppskattar alla annorlunda seder och det heta värmen i denna konstiga stad ovan mark Markus och hans kraftfulla svärd står i vägen för Rikamus planer. Hon möter Lorak, som med kraft av ondskans herre lovar att hjälpa henne.

Berättelsen kretsar kring ondska och godhet. Att våga lyssna till sanningen, och att våga låta sitt innersta ta plats och bli den en är ämnad för att vara. Kärleken och godheten som möter mig i boken är varm och innerlig.

Författaren kan verkligen skriva på ett medryckande sätt. Jag vill inte lägga ifrån mig boken. Historien är lite invecklad, men helt fantastisk. Jag förundras av författarens fantasirikedom.

Trots att jag läst Markus av Trolyrien tidigare, har jag lite svårt att komma in i berättelsen. Men efter ett tag flöt läsandet på och jag ville inte att boken skulle ta slut! Boken vänder sig till tonåringar, men kan absolut läsas med mycket god behållning av vuxna.

Egentligen kan jag nog inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör att jag tycker så bra om boken! Den fängslar mig helt enkelt.

Betyg: 🦄🦄🦄🦄 & en ⭐️ (4,5/5)

Bokfrun

En otroligt bra bok! Älskar de här fantasy världarna och karaktärerna. Helt fantastisk!

Spännande, underhållande och fängslande!

Men jisses va galet bra den här var! Jag älskar karaktärerna som är underhållande att följa, en välskriven bok. Efter varje kapitel så ville jag bara läsa mer och mer. Boken är den första fristående i bokserien Marduriens Ljus och det är inom samma värld som bokserien före denna, Markus av Trolyrien. Boken får full pott av mig

Hanna Einholt

2020-11-09

Det här är en fantasy bok om den hemlösa ficktjuven Rikamu som vill ha hämnd på kejsaren, och krigaren Markus av Trolyrien som inte har det så lätt med att komma ihåg reglerna för andra kulturer. Det handlar om hämnd, troll och andra varelser, kulturkrockar, väldigt svagt kärlek vilket jag tyckte var ett plus) och vad som är rätt eller fel.

Davis har skapat klockrena karaktärer som är roliga att följa och deras karaktärsutveckling är fantastiska - speciellt Rikamus utveckling. Hon börjar som ganska osäker i början av boken men växer och utvecklas till en stark kvinna som vet vad hon vill i slutet. Att se den här förändringen gjorde att jag ville läsa mer, se vad som skulle hända, hur skulle hon gå tillväga vid vissa stunder och hur hennes slut skulle bli. Och slutet var inte en besvikelse - det var perfekt för Rikamu.

Jag älskade de komiska delarna i boken, att se Markus vara så nervös för slagsmål men som blev en ätartävling istället, det gjorde min kväll! Boken handlar mycket om kulturkrockar, vilket var det Markus hade problem med och jag tror många kan relatera till det. Att kunna relatera till en karaktär gjorde det extra kul att läsa, och jag önskar att en bok som denna fanns när jag var yngre, speciellt med så många starka kvinnliga karaktärer (det fanns många!).

Lögnspiran må vara för en yngre åldersgrupp men jag tycker att alla kan läsa den här och tycka att den är underhållande. För att använda mitt favorituttryck: Den är precis lagom i allt!