Lgnen

Barclay, Linwood

I Promise Falls blir hemligheter begravda, men aldrig bortglmda... Den gigantiska skrmen p en drive-in-biograf kollapsar och fyra personer omkommer. Nr dottern till ett av offrena kontaktar privatdetektiven Cal Weaver fr att utreda ett inbrott i hennes pappas hus hittar Cal ett dolt rum i huset. Ett rum dr det otvivelaktigt har pgtt mrka hemligheter. Men vad var det egentligen tjuvarna var ute efter? Under tiden arbetar kommissarie Barry Duckworth med tv tidigare mordfall som han tror r sammanlnkade eftersom offren har likartade, distinkta sr. Nr ytterligare ett mord intrffar korsas Cals och Barrys vgar d de bda envetet driver sina utredningar vidare. Men frgan r om de kan leva med de sanningar och lgner som de kommer att upptcka?Lgnen r den andra, fristende, delen i en trilogi som kretsar kring den lilla staden Promise Falls,...

2020-09-09

Jag ville ha ett skert kort och tyckte att det var lmpligt att fortstta Linwood Barclays serie om Promise Falls. Det var inte speciellt lngesedan (allt r relativt) jag lste frsta delen och jag tnkte att lite knappt 1,5 r inte skulle betyda att jag hade glmt allt. Vad jag kom ihg s var den i alla fall vldigt spnnande och klurig. Glad i hgen gav jag mig p andra delen, Lgnen. Ls mer p min blogg

Marc Moore

2020-01-08

Den r spnnande och bra, jag uppskattar dom realistiska dialogerna och drivet i berttelsen. Hade blivit en bra tv-serie.
Men frsta gngen jag lste den la jag ner efter halva boken, den sgs vara fristende men det grs mycket referenser till den frsta boken.
Dessutom r det en massa personer att hlla reda p, mnga som r rtt likartade.
Andra gngen jag lste den strcklste jag den och det hjlpte mig att hlla trden i boken.

Melasbokhylla

2019-09-23

Grymt bra.

2019-06-14

Herrejvlar! Som ngra utbrister i denna fartfyllda thriller ett antal gnger. Det r bara att hlla med. Hr hnder det saker p alla hll i ett tempo som snart borde ta kl p den stackars kriminalaren. Barclay r dock oerhrt skicklig p att beskriva bde hndelser och mnniskor s att man faktiskt kan hnga med. Det r lnge sedan jag lste en bladvndare av den hr kalibern! Och vad jag hoppas p att Barclay r klar med tredje delen och att versttning r p gng. Fr den hr gr inte att lsa enskilt, frsta och andra delen hr ihop och den kommande tredje r ndvndig fr att f veta slutet. Skriv, Barclay, skriv!

2019-04-04

Boken Lgnen r den andra delen i Promille Falls-trilogin. Den frsta boken i serien heter Sveket och hr r en lnk till min recension av den boken. Ser fram emot den tredje och avslutande boken i serien.

Frutom boken Sveket, s har jag lst fem andra bcker tidigare av Linwood Barclay. Alla dom r helt fristende frn varandra, och jag tyckte mycket om dom allihopa. Lnkar hr till mina recensioner av dom: Utan ett ord, Alltfr nra, Morgonen hon frsvann, Vilseledd, och Tro dina gon.

Jag tycker mycket om Linwood Barclays stt att skriva. Han pminner mig lite om Harlan Coben och Dean Koontz. Hans bcker r, liksom deras, lttlsta, spnnande, ofrutsgbara, snabblsta, och har hrlig humor i sig.

Och den hr boken, Lgnen, var precis lika bra som den frsta boken i trilogin, Sveket. S nu lngtar jag ju redan efter att den avslutande boken ska komma ut p svenska. Den kom ut i USA r 2016 och heter The Twenty Three.

Rekommenderar absolut Linwood Barclays bcker.

Spnnande, mrk & fngslande!