Löftet

Galgut, Damon

| 2022

Det börjar med en begravning. Året är 1986 och apartheidregimen går mot sitt slut. Familjen Swart dras isär efter mammans död, och de efterlevande återser varandra bara när nya begravningar för dem samman. Det enda som består är familjegården och de obesvarade frågorna kring ett löfte som aldrig infriats.Löftet är en drabbande familjekrönika om det moderna Sydafrika, en oförglömlig läsupplevelse som belönades med Booker-priset 2021.

Lars B.

2023-02-28

Så fantastiskt gedigen roman. Det som drar ner är de kyliga relationerna. Fattar att det är en del av poängen, men jag hade gärna sett mer känslor.

Kristina Carlsson

2023-02-27

Jag hade svårt för denna boken i början men efter ca. en fjärdedel började det lossna och då tyckte jag att handlingen blev bättre och bättre. Den handlar om en vit familj i Sydafrika strax före och efter apartheidtiden så den är intressant som ett tidsdokument, men tyvärr blir huvudpersonerna lite opersonligt beskrivna så jag fastnade inte direkt för dem. Vackert språk och verkligen läsvärd.

Kerstin Kolm

2023-01-16

Hela boken ör symbolisk- orättfärdigheter, bristande gemenskap och skuld. Ett Sydafrika i miniatyr skildrat genom en familj.
Men jag har svårt få någon djupare känsla för varken handlingen eller familjen. Fast det kanske precis är författarens mening?

Tarja Ahlgrén

2022-02-02

Det är sällan man får läsa något så fulländat som Damon Galguts The Promise. Och då är det bara att njuta.