Lftet

Anerd, Renzo

| 2021

En grupp ungdomar med olika bakgrunder vxer upp i en Gteborgsfrort under 1970-talet. De drmmer om en ljusare framtid dr det r fint att vara arbetare och dr alla mjligheter r ppna fr alla, oavsett ursprung. Men drmmar och frhoppningar smulas sakta snder, och i strvan efter att bli respekterad och framgngsrik vljer ngra ett liv vid sidan om samhllets normer ? i en vrld dr det rder andra lagar och en egen hierarki.?Lftet? en annorlunda berttelse om Sverige. Den beskriver en brutal verklighet med svek, rivalitet och vergrepp. Men dr det samtidigt finns gott om mnsklig vrme, krlek, solidaritet och stolthet.Renzo Anerd r frfattare, krnikr och dokumentrfilmare. ?Lftet? r hans frsta roman.

2023-01-08

En bok om hur klass skillnader skapar klyftor mellan oss mnniskor. I enna bok fr vi flja en grupp ungdomar med skilda ursprung och vrderingar med det gemensamma att de kommer frn samma frort i Gteborg. Vi fr flja de genom uppvxen in i vuxenvrlden. Deras vg e krokig och deras olika vrderingar skiljer de t och de alla hamnar i olika grupperingar. Men de frsker hlla ihop.

Skrotmagnet

2011-03-15

Stark, mrk, aggressiv och betydligt mer realistisk n Snabba Cash. Renzo Anerd beskriver inte bara gangstrarnas vg till toppen (eller botten) utan tar ven med deras uppvxt, relationer och egna nskedrmmar. Ingen glorifiering av gngkulturer eller gangstrar hr inte. Fantastisk debut.

Enda minuset -om det nu r ett minus, beror p hur man ser det- r att jag just nu knner mig fysiskt illamende efter att ha lst en obehagligt detaljerad beskrivning av en av de sista misshandelsscenerna..urskta mig, jag mste bara...*springer ifrn datorn*.