Löftet

Aneröd, Renzo

| 2021

En grupp ungdomar med olika bakgrunder växer upp i en Göteborgsförort under 1970-talet. De drömmer om en ljusare framtid där det är fint att vara arbetare och där alla möjligheter är öppna för alla, oavsett ursprung. Men drömmar och förhoppningar smulas sakta sönder, och i strävan efter att bli respekterad och framgångsrik väljer några ett liv vid sidan om samhällets normer ? i en värld där det råder andra lagar och en egen hierarki.?Löftet? en annorlunda berättelse om Sverige. Den beskriver en brutal verklighet med svek, rivalitet och övergrepp. Men där det samtidigt finns gott om mänsklig värme, kärlek, solidaritet och stolthet.Renzo Aneröd är författare, krönikör och dokumentärfilmare. ?Löftet? är hans första roman.

2023-01-08

En bok om hur klass skillnader skapar klyftor mellan oss människor. I enna bok får vi följa en grupp ungdomar med skilda ursprung och värderingar med det gemensamma att de kommer från samma förort i Göteborg. Vi får följa de genom uppväxen in i vuxenvärlden. Deras väg e krokig och deras olika värderingar skiljer de åt och de alla hamnar i olika grupperingar. Men de försöker hålla ihop.

Skrotmagnet

2011-03-15

Stark, mörk, aggressiv och betydligt mer realistisk än Snabba Cash. Renzo Aneröd beskriver inte bara gangstrarnas väg till toppen (eller botten) utan tar även med deras uppväxt, relationer och egna önskedrömmar. Ingen glorifiering av gängkulturer eller gangstrar här inte. Fantastisk debut.

Enda minuset -om det nu är ett minus, beror på hur man ser det- är att jag just nu känner mig fysiskt illamående efter att ha läst en obehagligt detaljerad beskrivning av en av de sista misshandelsscenerna..ursäkta mig, jag måste bara...*springer ifrån datorn*.